• TIGERN92

    HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?

    Hej, Är orolig över en sak. Det är är så att jag förra året blev sjukskriven pga Panikångest. och i samma månad eller några veckor efter blev jag antagen till en kurs på distans, ca 50% som jag tackade ja till just för att jag behövde göra något. Det dröjde bara 3 veckor men gav typ upp och fokuserade på att bli frisk. 
    Fick csn lån för hela den tiden samtidigt som sjukpenning. Är fortfarande Sjukskriven idag och försäkringskassan utreder mig. Hon ringde upp och ställde en massa frågor. Hon va lite osäker om hon ville att jag skulle göra ett återkrav från csn eller sjukpenningen men sa att hon skulle återkomma hur det blev och när beslutet ska ta. VAD TROR NI ATT HON KOMMER GÖRA? vad gör beslut? Är riktigt orolig och har tänkt på det hela veckan. kan inte slappna av eller sova.

    Hjälp mig snälla, tack 

  • Svar på tråden HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?
  • Kasperina

    Du kan inte få studiemedel och sjukpenning samtidigt, det måste du någonstans ha insett?
    Fick du studiemedel samtidigt som full sjukpenning kommer du troligtvis få betala tillbaks halva sjukpenningen för den period då du fick studiemedel. Studiemedlen ska därefter återbetalas enligt betalningsplan som du kan se på csn.se
    Jag tror inte att du kommer att få återkrav på studiemedlen, däremot kommer du inte att kunna få nya studiemedel eftersom du inte tagit de poäng som du förbundit dig att ta.

  • TIGERN92

    Nej för att förut när jag ringde FK så sa de att jag inte fick något , skrev in mig och fick studielån , senare ringde fk mig och sa at jag ska få hel sjukpenning. så jag fick det. Sen har jag en chans att skriva en tenta i juni fast kursen är slut för att klara kursen. Men hur vet du att de kommer besluta om att jag ska få tillbaka 50% av sjukpenningen under den perioden? hur ska jag betala detta, Tar de inte hänsyn till det? har räkningar , hyra , bor ensam osv.

  • Tusselina

    Har du någon som kan stötta/hjälpa dig?

    Det här kan nämligen bli riktigt tokigt, det är inte helt klart hur det gick till men du hade dels behövt kontakta försäkringskassan innan du började studera och om du hoppade av så tidigt även avregistrerat dig från kursen. Inte helt 100% säker på nuvarande regler gällande det på högskolorna men har du inte gjort de sakerna kommer det högst troligt återkrav från minst en av de. I värsta fall kan man även bli polisanmäld om du haft dubbel ersättning så länge att det blivit stora belopp. Så du kan behöva hjälp att reda ut det här, att göra den där tentan kan även sätta dig i en än värre sits i värsta fall gällande återbetalningar av sjukpenning (det får du nämligen normalt inte göra om du har hel sjukpenning hursomhelst) - så se till att allt blir utrett ordentligt. 

    Har du fått pengar du inte ska ha så tar de inte i sig hänsyn till räkningar då du inte skulle haft dem, men man kan oftast få en betalningsplan så du inte behöver betala allt på en gång. 

  • TIGERN92

    fick bara liksom max 8000kr. i csn. de frågade ingenting och jag hade ingen aning liksom. normalt brukar de inte betala ut men tror de har gjort något fel eller missat något. Vad tror ni beslutet kan bli? e orolig asså att de ska ge mig höga böter eller anmäla mig för bidragsbrott eller kanske få fängelse.

  • TIGERN92

    Vill bara lägga till att jag har ADHD så det är riktigt svårt för mig att hålla koll på alla regler och sådant. 

  • Tusselina

    Tyvärr är det så att det inte hjälper som "försvar" att man har adhd när det gäller att göra rätt (lite på samma sätt som alla lagar gäller oavsett om man vet om dem eller inte, man är helt enkelt skyldig att veta). Däremot kan du ha större möjligheter att ha rätt till stöd, så igen - har du någon som kan hjälpa dig?

    Det handlar heller inte om huruvida de frågade utan att du accepterat det som gäller när du skriver under, jätteviktigt att kolla upp sådant. 

    Om du fick 8 000 kr på deltid så är det definitivt längre än de nämnda 3 veckorna så det kan finnas risk med återkrav från båda. Dock inte så troligt att det polisanmäls på de nivåerna, men det är fortfarande bidragsbrott gällande sjukpenningen. Du har ju intygat till försäkringskassan att din arbetsförmåga är nedsatt på heltid vad jag förstår, och har du då studerat så stämde ju inte det. Och fick du CSN för längre tid än du faktiskt studerade kan det bli problem relativt CSN också av den anledningen - be om hjälp av någon, kanske en god man vore en bra idé om det är svårt för dig? Kan ju vara svårt att få till på en gång så det kanske finns någon annan kontakt du redan har som kan hjälpa dig att reda upp det hela?

    Ingen här kan säga hur det kommer att bli för den information du lämnar är inte komplett. Är det CSN du menar som skulle gjort något fel eller missat något? De betalar naturligtvis inte ut studiemedel utan att du ansöker om det. Däremot ansöker man om en längre period så om man avbryter den måste man meddela det. 

  • Långbenopluto
    TIGERN92 skrev 2018-04-17 00:58:14 följande:
    Vill bara lägga till att jag har ADHD så det är riktigt svårt för mig att hålla koll på alla regler och sådant. 
    På vilket sätt är ADHD en ursäkt för att inte ha koll? Det är inte ett kriterie för att få den diagnosen.

    Och JA, jag har stor kunskap och erfarenhet om ADHD.
  • TIGERN92

    Om du ska skriva och besvara min kommentar med den tonen så är det bättre att du inte alls skriver. Tack

  • Kasperina
    TIGERN92 skrev 2018-04-17 08:12:45 följande:

    Om du ska skriva och besvara min kommentar med den tonen så är det bättre att du inte alls skriver. Tack


    Om du använder den här typen av retorik i kontakt med CSN eller FK eller försöker skylla på din ADHD finns risken att de är hårdare mot dig än om du är lite ödmjuk.
    Om du är ångerfull och tar till dig vad som sägs är chansen större att du slipper en polisanmälan.
    Ta hjälp av någon som kan förklara för dig hur du behöver uppföra dig för att få ett så bra resultat som möjligt.
  • Kjell2
    TIGERN92 skrev 2018-04-16 23:13:22 följande:

    Hej, Är orolig över en sak. Det är är så att jag förra året blev sjukskriven pga Panikångest. och i samma månad eller några veckor efter blev jag antagen till en kurs på distans, ca 50% som jag tackade ja till just för att jag behövde göra något. Det dröjde bara 3 veckor men gav typ upp och fokuserade på att bli frisk. 
    Fick csn lån för hela den tiden samtidigt som sjukpenning. Är fortfarande Sjukskriven idag och försäkringskassan utreder mig. Hon ringde upp och ställde en massa frågor. Hon va lite osäker om hon ville att jag skulle göra ett återkrav från csn eller sjukpenningen men sa att hon skulle återkomma hur det blev och när beslutet ska ta. VAD TROR NI ATT HON KOMMER GÖRA? vad gör beslut? Är riktigt orolig och har tänkt på det hela veckan. kan inte slappna av eller sova.

    Hjälp mig snälla, tack 


    Om du har haft 100% sjukskrivningen och ersättning samtidigt som du pluggat och/eller fått CSN kan det bli problem

    Om du fortsätter fått CSN efter du hoppat av kursen kan det bli problem. Har du fått CSN för mer än tre veckor?

    Vanligtivs är det inga problem att t ex vara sjukskriven 50% och plugga 50% med eller utan CSN. 


Svar på tråden HJÄLP FÖRSÄKRINGSKASSAN KÖR ÖVER MIG?