• LillyL

    Fel att äta olika maträtter?

    Jag har ett dilemma som jag inte vet hur jag ska reda ut.

    Sen väldigt tidig ålder började jag utesluta livsmedel, främst kött, kyckling och fisk men även andra saker där jag inte klarade av konsistens eller smak. Än idag sitter det i hur mycket jag än försökt lära mig äta dessa livsmedel. Äter huvudsakligen vegetariskt men köttfärsrätter går bra.

    Nu till dilemmat, min son på snart fyra år har alltid varit petig i maten. Ni kommer säkerligen anklaga mig nu men innan jag o hans pappa skiljde oss var det likadant och han var allätare. Sonen vägrar allt vad grönsaker heter och jag älskar det. Problemet är att vi oftast äter olika, lagar jag till exempel korvstroganoff äter jag en grönsaksbiff och såsen samt ris och sonen korv.

    Jag undrar hur mycket det påverkar hans relation till mat? Hos pappan äter de allting och väldigt blandat och samma sak på förskolan. Funderade ett tag på att den veckan sonen är här endast laga vegetariskt till oss båda men det kommer han inte äta.

    Hur ska man tänka? Tar han mycket skada av att jag äter en annan typ av proteinkälla ä? Tänker på alla familjer där det förekommer allergi och överkänslighet. Det är inte varje dag vi äter olika men några dagar i veckan den veckan han är hos mig.

  • Svar på tråden Fel att äta olika maträtter?
  • äldreochklokare

    Jag har barn som inte äter vissa saker p.g.a autism (det är ju rätt vanligt vid autism att man inte klarar konsistens/smaker) så hos oss är det han som inte äter som övriga (oftast). Sen finns det andra som inte äter vissa saker och eftersom vi är en ganska stor familj kan vi tex ha både ris och pasta till någon rätt, så att man väljer det man kan äta. När vi har tacos har vi både tacoköttfärs och tacokyckling osv. Då blir det inget utpekande eller konstigt. 

    Finns väl ingen anledning att bara laga vegetariskt när du vet att ungen inte äter så mycket grönsaker? Vill han bli vegetarian senare får han väl välja det då. Fortsätt att erbjuda lite varierad kost så att ni båda har något ni kan äta. Finns ingen som helst anledning att styra upp så att du "tvingar" sonen äta samma som du (eller tvärtom) och om han äter bra hos pappa och förskola så vet du ju det. 

    Sen kan det vara så att sonen väljer bort vissa saker av samma anledningar som du (tex konsistens, fast andra matvaror) och då kan det vara rena tortyren att bli tvingad att äta just det. 

  • NELJ

    Varför skulle hab ta skada? Så länge du inte dömer ut viss mat som han äter utan ger honom valmöjligheter är det väl bara positivt. Om han frågar kan du ju bara säga att du inte är så förtjust i kött, olika smak måste man ju få ha. Jag brukar i perioder dra ned på kolhydrater och laga en extra varm grönsak till mig. Jag frågar alltid om barnen vill smaka men tvingar dem inte för jag vet att det sällan går hem med t.ex. ratatuille.

  • Carambolan

    Jag brukar se till att våra middagar innehåller mycket småplock. Äter vi korvstroganoff med ris så kan det också finnas en skål med körsbärstomater, lite majskolvar i bitar, ett fat med rester från gårdagens falaffel etc, samt att knäckebröd alltid finns på bordet. På så vis vet jag att vi dels alltid blir av med rester och dels att det alltid finns något som mättar den som inte gillar maten. Jag skulle däremot aldrig stå och laga två olika huvudrätter.

  • sextiotalist

    Såklart det inte är någon fara. Här har vi ätit olika rätter många gånger hemma, dels pga allergi, men även för att vi gillar olika rätter.

    Tänker på när jag är hemma hos en släkting hos mig, fem barn, olika matpreferenser (en är vegan, några är allergiker). Där är det alltid buffé till middagen, minst tre olika rätter står på bordet.

  • LFF

    Nej, det är inte fel att äta olika maträtter så länge det finns valmöjligheter.

    Jag var det (extremt) kräsna barnet (idag hade jag klassats som selektivt ätstörd) så det var ofta jag åt något annat än min mamma (någon gemensam nämnare och sen något olika). Jag åt inte andra grönsaker än morot och gurka. Mamma var mest glad att jag alls åt.

    Mina barn äter (tack och lov) allt men det är ofta som det bara är de som äter på vardagarna. Vi sitter med, men äter inte alltid. På helgerna äter jag sällan frukost med barnen (måste ha varit vaken i ett par timmar innan magen är ok med mat). Vi har pratat om detta och hänvisar mycket till att barnens kroppar behöver massor med energi för att växa medan våra kroppar inte längre behöver lika mycket energi.

  • Alvina

    Jag är glutenintolerant så ibland äter jag annan mat än resten av familjen. Min treåring förstår att det finns viss mat jag inte kan äta, men oftast lagar jag mat som vi alla kan äta, glutenfri mat.

Svar på tråden Fel att äta olika maträtter?