• Äldre 17 Apr 11:24
    1134 visningar
    3 svar
    3
    1134

    Måste man betala underhåll?

    Hej,
    Jag är skild och har gemensam vårdnad om ett barn. Om pappan och jag är överens om att ingen av oss skall betala underhåll till den andra måste vi betala underhåll till varandra ändå enligt lag?

    Barnbidraget är vi överens om hur det skall vara men frågan gäller underhållet.

  • Svar på tråden Måste man betala underhåll?
  • Äldre 17 Apr 11:26
    #1
    Josse skrev 2018-04-17 11:24:38 följande:

    Hej,
    Jag är skild och har gemensam vårdnad om ett barn. Om pappan och jag är överens om att ingen av oss skall betala underhåll till den andra måste vi betala underhåll till varandra ändå enligt lag?

    Barnbidraget är vi överens om hur det skall vara men frågan gäller underhållet.


    Nej, ni behöver inte betala underhåll om ni är överens om det. Ni kan då inte få underhåll från FK.


  • Äldre 17 Apr 11:26
    #2

    Nej, det bestämmer ni själva.

  • sextio­talist
    Äldre 17 Apr 11:28
    #3
    Josse skrev 2018-04-17 11:24:38 följande:

    Hej,
    Jag är skild och har gemensam vårdnad om ett barn. Om pappan och jag är överens om att ingen av oss skall betala underhåll till den andra måste vi betala underhåll till varandra ändå enligt lag?

    Barnbidraget är vi överens om hur det skall vara men frågan gäller underhållet.


    Nej däremot ska ni gemensamt försörja barnet enligt lag, hur ni löser det är upp till er.
    En liten varning, om barnet bor ungefär lika ofta hos föräldrarna så är det inte så aktuellt, men ponera att ni inte kommer överens, då kan den, som har barnet boende hos sig heltid, stämma den andra på underhåll några år tillbaka i tiden, så mitt tips är att ni på ett eller annat sätt kommer överens om hur ni vill ha det och dokumentar detta, dvs att t.ex pappan tillgodogör sin försörjningsplikt genom XX och YY och att ni båda är överens om det
Svar på tråden Måste man betala underhåll?