• Ishe93

    Funderingar kring valp

    Hej!

    Jag och sambon har precis skaffat oss en mittelvalp, han är nu 12 veckor och är allt som en valp ska vara!

    Förutom att han absolut inte vill gosa och helst inte bli klappad alls, vi har försökt ha honom i sängen och i soffan men han blir fullkomligt skogstokig och far runt som en galning, han bits och rivs och gräver. Vi har försökt hålla honom och klappa för att lugna ner men han ålar sig bara och bits mera!

    Han vill heller inte ligga i knät eller något alls. Vi försöker att inte vara ?framfusiga? och tar det lugnt och försiktigt och berömmer när han är lugn, men inget verkar hjälpa. Gör vi något fel?

    En annan jobbig sak är att han äter allt han kommer åt när vi är ute på innergården och springer iväg när man försöker få tag i honom och ta ut det han har i munnen, blir galen på detta då han inte lyssnar ett dugg och bara springer iväg. Någon som kan hjälpa??

    Känner mig som en dålig matte :(

  • Svar på tråden Funderingar kring valp
  • Humörmamman

    Anmäl er till valpkurs! Han bör väl ha fått alla sina sprutor nu, så det är bara att köra igång. Där kan du få bra rådgivning om hur ni kan ta er an problemet. Har du pratat med uppfödaren? Är det en seriös uppfödare hjälper denne mer än gärna till och ger råd och tips.

  • Anonym (Yvette)

    Det låter som en ganska normal valp :) det är mest bara bus, mat och sova i början. Men lär den lite vardagslydnad, sitt ligg stanna kvar osv. Valpkurs är en bra början också. Kom ihåg, att den är bara en bebis. Tålamod är viktigt att komma ihåg :))

  • Ishe93

    Han kan många tricks redan, det lär han sig utan problem. Just ?loss? är lite svårt, men även fast jag verkligen markerar och avleder när han äter från marken så gör han samma hela tiden!

    Ja det verkar luta åt valpkurs, svårt att hitta någon här omkring bara!

  • Jemp

    Valpkurs absolut.

    Alla valpar/hundar är ju inte knähundar men att träna passivitet och hantering är viktigt. Kan tipsa om en övning som heter ryggsäcken (googla). Det är också lugnare med en tung hand på hunden än att aktivt klappa.

    Valpar stoppar saker i munnen, precis som småbarn. håll koll, kör byteshandel, träna inkallning och försök inte jaga eller få tag på hunden. Antingen blir det bara en kul lek eller att den lär sig att sticka när den hittar nåt gott.

  • Jemp

    Just det, ang att "bli galen för att han inte lyssnar". Han kan inget ni inte lärt honom. En hund vet inte automatiskt vad nej eller kom betyder.

  • Deceree1

    En sak har vi tyckt varit nödvändigt från början. Jag sätter henne på min högra sidan en bit från matskålen. Jag säger -sitt - stanna, sen går jag fram och ställer maten. Jag går tillbaka o ställer mig bredvid hunden igen. Inte förrän hon ger mig ett par ögonkontakt så säger jag Varsogod. Jag brukar räkna upp dagarna så hunden vet att ordet Varsogod kommer, då får hon gå fra och äta.

    Anledningen till detta var att hon kastade sig över maten. Och morrade när hon åt. Men nu är hon hur lydig som helst. Men så är hon ju 4 år. Men valptiden har varit väldigt jobbig.

  • Harvester
    Jemp skrev 2018-04-18 13:00:39 följande:

    Just det, ang att "bli galen för att han inte lyssnar". Han kan inget ni inte lärt honom. En hund vet inte automatiskt vad nej eller kom betyder.


    Exakt! Märker att många glömmer bort att hundar inte pratat svenska. Du måste visa vad orden betyder.. Bästa sättet att få en valp att komma är att kuta åt andra hållet, du måste alltid vara roligare än det valpen vill göra (som inte du vill).
  • Anonym (Anna)
    Ishe93 skrev 2018-04-17 14:14:58 följande:

    Hej!

    Jag och sambon har precis skaffat oss en mittelvalp, han är nu 12 veckor och är allt som en valp ska vara!

    Förutom att han absolut inte vill gosa och helst inte bli klappad alls, vi har försökt ha honom i sängen och i soffan men han blir fullkomligt skogstokig och far runt som en galning, han bits och rivs och gräver. Vi har försökt hålla honom och klappa för att lugna ner men han ålar sig bara och bits mera!

    Han vill heller inte ligga i knät eller något alls. Vi försöker att inte vara ?framfusiga? och tar det lugnt och försiktigt och berömmer när han är lugn, men inget verkar hjälpa. Gör vi något fel?

    En annan jobbig sak är att han äter allt han kommer åt när vi är ute på innergården och springer iväg när man försöker få tag i honom och ta ut det han har i munnen, blir galen på detta då han inte lyssnar ett dugg och bara springer iväg. Någon som kan hjälpa??

    Känner mig som en dålig matte :(


    Vad är mittel? Menar du Mittelspitz alltså Tysk Spets?

    Alla djur och människor är individer.

    Alla har olika personlighet.

    Vissa vill gosa. Vissa vill vara ifred.

    Fyra djur jag införskaffat har varit tråkmånsar som vägrar kela, gisa och bli klappade.

    Visst är det frustrerande men det får man acceptera.

    En Dalmatiner.

    En Dvärgpinscher.

    En Hermelinkanin.

    En Nymfparakit.

    Speciellt kaninen var frustrerande.Min första kanin kunde jag gosa med hur mycket som helst men den här vill aldrig gosa.Jag får kanppt klappa honom.Han vill bara vara ifred hela tiden.Jag köpte honom för att kela men i sju år har jag haft honom att bara titta på. Men så blir det ibland.
Svar på tråden Funderingar kring valp