• Jsmhoshm

    AAH! Alla kläder går sönder!

    Hej,

    Har STORA problem. Halv min garderob är nu bara att slänga för att det är stora genomskinliga områden i tyget. Bhar, tröjor,  byxor, resår, trosor ALLT går sönder.

    Allt med Elatsan i. Har använt samma sköljmedel och tvättmedel i 10år men flyttade till nytt lägenhet (och därmed ny tvättstuga) för två år sedan och det var då det började. Testade att tvätta utan sköljmedel men upplever att det bara blir värre då. En tant i porten säger att det är sköljmedlet men tvättar hon allt med resår utan sköljmedel då? Finns ju resår i ALLT. Har dessutom inte förut varit ett problem....

    Vad ska jag göra? Vad kan det bero på?

    Kan ju för fasen inte köpa kläder utan elastan bara pga av detta...Blir galen

  • Svar på tråden AAH! Alla kläder går sönder!
  • Fjäril kär

    Kanske beror på själva tvättmaskinen då, har du testat att byta mellan olika tvättprogram?

    Går det att sänka centrifugeringen till mindre antal varv?

  • Jsmhoshm

    Det sker så långsamt att man inte ser effekten efter några gångers tvätt. Men får testa det. Har satt upp en lapp för att kolla ifall grannarna också har problem, men då borde folk väl klaga tycker man... Om det är maskinen så tänker jag felanmäla.

  • BaeBinkie

    Det här är en ren killgissning men om du har flyttat till nytt område, kan det ha att.göra med vattnets hårdhet?

  • Jsmhoshm

    Det var en riktigt bra gissning! Kan det absolut vara trots att dem säger att vattnet ska vara 5-6 dH. Skulle förklara varför det kändes som det blev sämre utan sköljmedel.

  • Jemp

    Kläder slits ju oavsett... Finns ingen anledning att använda sköljmedel även om jag inte hört att det skulle ha sönder kläderna.

  • Kotokig

    Jag tänkte också spontant på kalket. Kolla upp det för det kan skilja mellan olika stadsdelar ibland var vattnet kommer ifrån och därmed olika halter. Sen använder jag aldrig sköljmedel på kläder utan bara lakan och handdukar. Samma med torktumlaren för det sliter väldigt mycket.

  • Jsmhoshm

    Alltså jag är extremt varsam med mina kläder. Vissa av mina kläder har jag haft i 15år och dem ser fortfarande färscha ut. Som sagt problemet är att alla går sönder samtidigt. Både dem som är 15 år och dem som är nästan nya. Mina sportbehåar knastrar i resåren likså mina träningbyxor. I princip alla mina kläder är ihopskrynklade eller helt noppriga. Det är stora områden utan fibrer kvar etc etc etc. Bifogar lite bilder så får ni se. Alltså det rör sig inte om "ware and tare". Kan ju inte heller köpa nya förrens jag vet felet

  • kjellström

    Hej, har du kollat hur tvättmaskinstrumman ser ut? Ibland är dom små hålen vassa och kan förstöra kläderna. Dags att byta maskiner?

Svar på tråden AAH! Alla kläder går sönder!