• Äldre 17 Apr 22:45
    1607 visningar
    3 svar
    3
    1607

    Behöver lite råd

    Hallå! Jag har googlat om skulden med Kronofogden och den här webbplatsen kom upp mycket, så jag trodde att jag skulle komma hit och be om råd.
    Jag har just brutit upp med min partner, främst för att han inte betalade några räkningar i mitt namn förra året, som gick till krofogden, men jag har betalat Men jag har just upptäckt att han gjorde samma sak igen, alltså bryta upp ...
    Jag ska gissa att jag självklart har fått en betalningsmärke, men jag är verkligen orolig över vad det här kan betyda som jag har hört det betyder att det kan finnas en möjlighet att jag inte kan hyra en lägenhet, vilket är en mycket stort problem.
    Har någon fått erfarenhet av att hyra en lägenhet efter detta? Hur fungerar det normalt? Jag vet inte om det gör skillnad, men båda skulden kombineras var under 30 000 kr, så inte enorma åtminstone.
    Tyvärr för det stora inlägget, men jag behövde råd eftersom jag inte är från Sverige ursprungligen, så det här är ett helt nytt system för mig.
  • Svar på tråden Behöver lite råd
  • Caramb­olan
    Äldre 18 Apr 06:09
    #1

    I praktiken betyder det att du kommer få avslag på de flesta ställen som gör en automatisk kreditupplysning innan man får teckna avtal. Det gäller bostad, lån, telefonabonnemang, fakturaköp, etc. Det är inte omöjligt att teckna avtal ändå men i den automatiska processen kommer du få ett nej. Du behöver prata med någon personligen och övertyga dem om din kreditvärdighet. Det tar tre år efter betald skuld innan anmärkningarna är borta.

  • Äldre 18 Apr 08:34
    #2
    Ajh33 skrev 2018-04-17 22:45:46 följande:
    Hallå! Jag har googlat om skulden med Kronofogden och den här webbplatsen kom upp mycket, så jag trodde att jag skulle komma hit och be om råd.
    Jag har just brutit upp med min partner, främst för att han inte betalade några räkningar i mitt namn förra året, som gick till krofogden, men jag har betalat Men jag har just upptäckt att han gjorde samma sak igen, alltså bryta upp ...
    Jag ska gissa att jag självklart har fått en betalningsmärke, men jag är verkligen orolig över vad det här kan betyda som jag har hört det betyder att det kan finnas en möjlighet att jag inte kan hyra en lägenhet, vilket är en mycket stort problem.
    Har någon fått erfarenhet av att hyra en lägenhet efter detta? Hur fungerar det normalt? Jag vet inte om det gör skillnad, men båda skulden kombineras var under 30 000 kr, så inte enorma åtminstone.
    Tyvärr för det stora inlägget, men jag behövde råd eftersom jag inte är från Sverige ursprungligen, så det här är ett helt nytt system för mig.
    När det kom delgivningar från kfm, hur tog du emot dem?

    Kolla först med kfm om du har anmärkning, Betala också dina eventuella skulder direkt.

    Får du anmärkningar kan det trassla till det en hel del för dig. En del hyresvärdar kommer inte hyra ut. Du kommer få svårt att ta lån och teckna vissa abbonemang.


  • Äldre 18 Apr 21:28
    #3
    Tack för svaret. Jag fick reda på det när jag hittade ett brev som säger att de skulle ta bort en del av skulden frånmin lön, och jag har inget sätt att betala det nu innan min lön kommer den 25: e ... Så jag är säker på att det är för sent. Jag läser någonstans det är lättare att hyra i andra hand kontrakt eller en privat fastighetsmäklare. Finns det någon sanning i detta?
Svar på tråden Behöver lite råd