• Anonym (Kaffedraken)

    Kompis till katten?

    Jag har en ca 8-9år gammal kastrerad hankatt som tyvärr förlorade sin kompis för några månader sedan, först verkade han inte särskilt ledsen över det men med tider har han börjat verka mer och mer ensam (särskilt sedan vi fick en bebis) så vi har pratat om att skaffa en till katt men då är frågan om det är bäst med en hona eller hane och kattunge eller vuxen?

    Maken vill gärna att vi skaffar en unge men jag har alltid föredragit vuxna katter.

    Hur bör vi tänka?

  • Svar på tråden Kompis till katten?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om ni absolut måste skaffa en ny katt så ta en kattunge för att slippa rivalitet och slagsmål. Däremot undrar jag hur ni med gott samvete skulle kunna ta in ytterligare en katt i hemmet om ni har småbarn, alla nya familjemedlemmar förtjänar ordentlig uppmärksamhet och det har man inte tid med om man har småbarn. För övrigt finns inga som helst garantier att er katt accepterar en katt till i hemmet, och då är den precis lika ensam som tidigare. Försök istället att ge den mer uppmärksamhet. Har ni inte ens tid för det så har ni som sagt inte tid för en katt till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    En kattunge har lättare att anpassa sig till familj med äldre katt och bäbis och er katt kommer inte känna sig hotad av en kattunge. Katter behöver sällskap så det är väl en jättebra idé att skaffa en kompis! Jag minns när jag hade två katter förut och en hastigt gick bort, hon som var kvar mådde otroligt dåligt över att vara själv.

Svar på tråden Kompis till katten?