• Äldre 18 Apr 16:20
    4660 visningar
    11 svar
    11
    4660

    Störande lekplats utanför lägenhet

    Hej jag bor i en bostadsrätt jag köpte för cirka 1.5år sen, jag visste om att gungställningen stog där, men absolut inte att det skulle vara såhär illa...
    Gungställningen (4st gungor) ligger cirka 3 meter utanför lägenhetshuset, jag bor på 3e våningen. I princip ALLA tycker att denna gungställningen är fantastisk, både vuxna som barn.... Där är i princip folk där från 9 på morgonen till sent på kvällarna om det är fint väder. Ibland fotbolls turneringar med vuxna också på gräset bakom. Vilket är enormt störande. Kan i pricnip inte ha balkongdörren eller fönstret öppet för det hörs i hela lägenheten även om tex tvn står igång. och jag kan aboslut inte sitta på balkongen o föra en normal konversation med en vän pga allt oljud.Jag förstår att barn ska få leka osv. men att höra det dygnet runt tär ganska mycket på nerverna, kan inte heller springa runt med hörlurar. och att jag jobbar skift och sover på dagarna (Sovrummet är ut mot balkongen) Gör inte saken bättre.... Vad tycker ni? verkar det rimligt att där står en gungställning så pass nära lägenheten? Eller är det jag som är för känslig? Jag är ganska ung och stör mig inte speciellt mycket på ljud men detta är extremt.. Ordföranden menade på i princip bara att dem lagt mycket pengar på den gungställningen och att det  besiktigas osv för dyra pengar.... han verkar inte alls intresserad utav o flytta den. Kanske för att hans lägenhet är så långt bort som möjligt från den... 
    Ps klaga inte på mina paint skills ;) 

  • Svar på tråden Störande lekplats utanför lägenhet
  • LFF
    Äldre 18 Apr 16:25
    #1

    Nej, du är inte för känslig men du borde ha tagit med i beräkningen när du köpte lägenheten att det kunde bli så där. Du kan inte kräva att de ska flytta på ställningen. Bit ihop eller flytta helt enkelt.

  • Äldre 18 Apr 16:25
    #2

    JA du får leva med att barn använder gungorna. Så är det att bo på ett ställe med flera grannar nära som alla ska få samsas och leva som vanligt. Dock sent på kvällarna och nätterna kan du klaga om det låter. 

  • Äldre 18 Apr 16:40
    #3

    Tyvärr är det bara att gilla läget.

    När jag letat boende är den högsta prioriteten för mig att det inte finns dagis, fritids, skola eller lekplats i närheten, för jag behöver också tyst om dagarna för att kunna sova. Har bott med dagis på gården och bott bredvid en brandstation och brandstationen var att föredra, för utryckningarna var inte hela dagen varje dag.

  • Äldre 18 Apr 16:48
    #4

    Fast ts om den flyttas så stör det ju någon annan istället. Tyvärr får man lära av sina misstag. Kanske sälja och flytta till ett ställe UTAN gungställning utanför fönstret?

  • Äldre 18 Apr 16:58
    #5

    Det finns nog totalt 5 små lekplatser på området, dock är det endast denna som används i princip... hade det varit någon av dem andra hade jag tyckt det varit lungt! Men detta är

    Verkligen värre än jag någonsin kunde föreställt mig????

  • Äldre 18 Apr 17:04
    #6

    Ja, det är rimligt att gungställningen står kvar.

  • Äldre 18 Apr 17:07
    #7

    Aja för väl ut i mörkret o såga ner den en vacker dag :)

  • Äldre 18 Apr 17:23
    #8
    Fredde94chr skrev 2018-04-18 17:07:34 följande:
    Aja för väl ut i mörkret o såga ner den en vacker dag :)
    ja och dom lär ju inte aaaalls misstänka dig!
  • Äldre 18 Apr 17:24
    #9
    Fredde94chr skrev 2018-04-18 17:07:34 följande:
    Aja för väl ut i mörkret o såga ner den en vacker dag :)
    Btw så är det skadegörelse och åker du dit blir det dyrt. 
  • Äldre 18 Apr 17:32
    #10

    Lugn o fina nu jag ska inte såga ner den, blir svårt då den är i stål ;) men att hunden skiter där har väl ingen dött av? ;)

  • Äldre 19 Apr 16:01
    #11

    Tänker att du som jobbar natt borde ha i åttanke att du behöver bo någonstans där det är tyst på dagen eftersom du sover då.

    Den enda chans du har eftersom ordföranden inte är hjälpsam får kolla upp vilka rättigheter du har. T ex om det finns regler kring hur nära lekplatser får vara balkonger och vilken ljudnivå som är ok när alla fönster och balkongdörrar är stängda.

    Kanske kan du hitta något som kan tvinga de att flytta på den eller ljudisolera din lägenhet bättre.

    Kan du sova i ett annat rum annars?

    Annars får du nog stå ut eller flytta.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Störande lekplats utanför lägenhet