• magicmint

    Min förra arbetsgivare ger mig ej intyg?

    Hej på er!


    Jag har en liten fundering... Jag håller på och ska löneförhandla på mitt nuvarande jobb och försöker nu samla in lite intyg från tidigare arbetsplatser. 


    Mitt problem är att när jag mejlar min förra chef så får jag inget till svar, finns det någon lag som säger att jag ska ha rätt till att få ett intyg på att jag har jobbat där?


    Känns ju lite tråkigt att jag ska få mindre i lön bara för att det fattas ett intyg... 
    Kan också säga att vi slutade inte direkt i fred när jag sa upp mig men jag måste ändå ha ett bevis på att jag jobbat där...


    Hur ska jag göra?
    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Min förra arbetsgivare ger mig ej intyg?
  • Anonym (Samma problem ju!)

    Jag är själv jävligt irriterad över samma sak! Kan stötta dig ;)

    Jag MÅSTE ha mitt intyg från förra jobbet för att försäkringskassan ska veta min sgi men jag har ringt -inget svar. Smsat två gånger och lämnat ett meddelande i butiken. Nu känner jag mig tjatig och vågar inte fråga fler gånger. :( Vi slutade ändå på väldigt god fot. Försökte med att skicka in mitt skattepapper istället, får se vad de säger.

  • magicmint
    Anonym (Samma problem ju!) skrev 2018-04-18 18:42:17 följande:

    Jag är själv jävligt irriterad över samma sak! Kan stötta dig ;)

    Jag MÅSTE ha mitt intyg från förra jobbet för att försäkringskassan ska veta min sgi men jag har ringt -inget svar. Smsat två gånger och lämnat ett meddelande i butiken. Nu känner jag mig tjatig och vågar inte fråga fler gånger. :( Vi slutade ändå på väldigt god fot. Försökte med att skicka in mitt skattepapper istället, får se vad de säger.


    Men tack, det kommer behövas! Vi kan stötta varandra!


    Har för mig att det finns en lag att en arbetsgivare har skyldighet att ge en intyg men det finns ingen gräns för hur lång tid det får ta, kan ha helt fel!
    Men jag tycker vi ska fortsätta tjata tills det händer något :) 

  • Anonym (123)

    Du har väl en kopia på ditt anställningsavtal?

  • Anonym (Q)
    magicmint skrev 2018-04-18 19:08:46 följande:

    Men tack, det kommer behövas! Vi kan stötta varandra!


    Har för mig att det finns en lag att en arbetsgivare har skyldighet att ge en intyg men det finns ingen gräns för hur lång tid det får ta, kan ha helt fel!
    Men jag tycker vi ska fortsätta tjata tills det händer något :) 


    Ja, det finns en lag. Har för mig att det bara står "rimlig tid". Dock så får man som arbetsgivare inga repressalier om man skulle skita i det. Det enda man kan göra är att påtala att det är deras skyldighet och ligga på som en igel till man får intyget.
  • Anonym (faktor)

    lawline.se/answers/arbetstagares-ratt-till-arbetsgivarintyg-och-lonespecifikation


    Arbetsgivarintyg


    En arbetsgivare är enligt lag skyldig att på begäran av en arbetstagare utfärda ett arbetsgivarintyg, se 47 § 2 st. lag om arbetslöshetsförsäkring. Det finns dock ingen sanktion mot en arbetsgivare som vägrar att ge ut ett sådant intyg. Det din vän kan göra är att ta kontakt med sin arbetsgivare och påpeka att denne har en skyldighet att utfärda ett arbetsgivarintyg. Om denne fortfarande vägrar utge arbetsgivarintyg kan din vän få hjälp att föra ärendet vidare via vår juristbyrå.


    Lönespecifikation


    Arbetsrättsligt finns det inget som reglerar rätten till lönespecifikation men till att börja med är det Skatteverket som är den myndighet din vän ska vända sig till, eftersom din vän blivit nekad ett lönebesked trots att hon har rätt till detta. Lönespecifikationer är av stor betydelse eftersom det utgör ett bevis på att arbetsgivaren dragit skatt och att skattesatsen dessutom varit riktig.


    Skatteverket skriver följande angående lönespecifikation: "Som anställd kan du meddela Skatteverket om din arbetsgivare slarvar med att betala ut din lön, inte gör skatteavdrag, inte ger dig lönebesked eller inte lämnar kontrolluppgift".

  • magicmint
    Anonym (Q) skrev 2018-04-18 21:06:30 följande:
    Ja, det finns en lag. Har för mig att det bara står "rimlig tid". Dock så får man som arbetsgivare inga repressalier om man skulle skita i det. Det enda man kan göra är att påtala att det är deras skyldighet och ligga på som en igel till man får intyget.

    Ja har för mig det!


    Kommer mejla dom tills dom svarar. 
    Är dock rädd att dom kommer svara med att dom inte vill eller liknande..

  • magicmint

    Men om man gör som så att man besöker platsen och frågar face2face? Vad kan dom säga för motargument om att inte ge arbetsgivarintyg? 


    Självklart kommer jag inte gå dit själv om så blir fallet men ändå..

Svar på tråden Min förra arbetsgivare ger mig ej intyg?