• Anonym (peia)
    Äldre 18 Apr 18:24
    1186 visningar
    8 svar
    8
    1186

    Föda/kost mot akut "stresssyndrom"

    Har blivit väldigt stresskänslig på senare år och funderar på om det finns någon kost man kan äta för att minska stresskänsligheten.

    Kan tänka mig att man ska undvika sötsaker och kaffe. Något annat kan jag inte komma på rak arm.

    När jag har såna här stressepisoder kan det ibland sitta i en hel dag vilket är väldigt obehagligt. Finns ju betablockerare men det är ju snarare för äldre och personer med känd hjärtsjukdom. Ska ju inte gärna tas vind för våg kan jag tro?

  • Svar på tråden Föda/kost mot akut "stresssyndrom"
  • Äldre 18 Apr 18:26
    #1

    Prova googla "mat bra mot stress", det fanns massor :)

  • Anonym (peia) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 18:48
    #2

    Ah! Du ser, jag är så tunnelseende att jag inte tänkte på det enkla....

    Tack för tips :)

  • Anonym (Cissi­)
    Äldre 18 Apr 20:35
    #3

    Off topic men hur yttrar sig din stress? När kommer den?

  • Anonym (peia) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 20:11
    #4

    Det var en bra fråga...

    Vet inte hur jag ska beskriva. Det yttrar sig som spänning på vänster sida av bröstet, andfåddhet, hjärtklappning, typ känsla av att inte kunna tagga ner liksom.

    Sen efteråt känns det som träningsvärk i börstmusklerna.

    Kan räcka med att jag har lite ont om tid om man ska med tåget eller om ett kundbesök blir sent så jag är på väg att missa en annan bokad tid därefter.

    Var mindre känslig för sånt där för 10 år sen men nu behövs inte mycket.

    Tappar jävligt lätt fokus när jag blir sådär stressad. Är som att jag inte registrerar vad jag gör för nått sen blir jag osäker på om jag verkligen gjort en viss sak eller inte...

  • Anonym (K)
    Äldre 20 Apr 21:14
    #5

    Du har varit hos läkare?

  • Anonym (ta det lugnt)
    Äldre 20 Apr 21:30
    #6

    Mat hjälper inte mot stress. Ät normalt bara. Däremot funkar fysisk aktivitet. Och att sova ordentligt på nätterna. Och att minska på det som stressar en, i rimlig utsträckning.

  • Anonym (peia) Trådstartaren
    Äldre 20 Apr 22:18
    #7
    Anonym (ta det lugnt) skrev 2018-04-20 21:30:17 följande:

    Mat hjälper inte mot stress. Ät normalt bara. Däremot funkar fysisk aktivitet. Och att sova ordentligt på nätterna. Och att minska på det som stressar en, i rimlig utsträckning.


    Det där med att minska på det som stressar är ganska svårt eftersom jag exponeras för det dagligen. Men jag är på väg att hitta andra jobb. Borde ju underlätta kanske..
  • Äldre 20 Apr 23:24
    #8

    Om du tror att det kan vara stressutlöst magkatarr så bör du minska/sluta med t ex kaffe, alkohol, överdrivet socker och salt, fet mat samt inte ta medicin som innehåller ibuprofen och acetysalsyra.

Svar på tråden Föda/kost mot akut "stresssyndrom"