• saris78

    Att skaffa egen häst, när är man redo?

    Jag är mamma till en hästtokig tjej som fyller 10 till hösten. Hon har ridit "aktivt" sedan hon var ungefär 5 år. Dessförinnan något år på "åka häst" nivå. 
    De första åren red hon på ridskola en gång/vecka och det senaste året har hon ridit enskilt för egen ridlärare i ett litet stall ca 2-3ggr/vecka. Där hon rider nu ingår även att vara med vid stallskötsel ,fodring, insläpp och utsläpp osv.
    Hon är självgående vid all hantering av hästen och klarar alla gångarter samt att rida hästen i form på sin nivå.
    Som mamma har jag gått på "traditionell" ridskola mellan ca 9-16 års ålder så lite ringrostig är jag ju allt. Har dock ofta varit med min dotter det senaste året och fått möjlighet att fräsch upp mina kunskaper. Nu känner vi att vi egentligen mest av allt längtar efter en egen häst att ha tillsammans. Dotter vill sikta mot stjärnorna när det gäller hoppningen (i alla fall är det hennes dröm och komma ut och börja tävla så smått. Jag nöjer mig gärna med ett skutt i skogen och helt enkelt bara att ha ett stort gemensamt intresse med min dotter.
    Men sen kommer jag till det som gör att jag verkligen inte vågar köpa häst. Jag är ju bara "ridskoletös" och har alltså inga djupgående kunskaper i sjukdomar och skador som en häst kan drabbas av. Något sådant fick vi inte lära oss på min tid, då var det bara att göra i ordning hästen och rida som gällde.
    Jag vill att en ponny får det bästa tänkbara liv hos oss men jag kan ju inte köpa en häst åt oss när jag inte är expert på har detta känner jag.
    Hur får man dessa kunskaper? Vår ponny skulle stå uppstallat i närheten, i ett stall med mycket kunniga människor, men aldrig i livet att jag skulle lasta ansvaret på dem för vår egen ponny!

  • Svar på tråden Att skaffa egen häst, när är man redo?
  • Tisse

    Alternativ är att börja med foderhäst och se hur det känns.

    Säg till i stallet där du stallar upp och du/ni inte haft egen häst tidigare och gärna tar emot tips och liknande Ang skösel/skador.

    Många saknar en del kunskap när man skaffar första hästen så det är bara att lära efter hand.

    Klart ni ska skaffa häst om ni vill det, har ni tur så finns det ngn häst i stallet som behöver lite extra motion så ni kan rida tillsammans.

  • Mascaraklumpar

    Det låter som att ni är redo. Ni har den praktiska erfarenheten, förstår vad det innebär att ha häst och har hittat ett bra stall. Det du saknar läser du dig lätt till på ett par veckor. Finns massor med böcker om hästhälsa och -skötsel på adlibris och säkert en del på biblioteket också.

  • bluebutterfly

    Jag tycker inte att du ska vara orolig för att skaffa egen häst med din dotter. Särskilt inte om du har hästen i ett större stall med kunniga vuxna. Jag har varit i exakt samma situation som dig och min dotter skaffade egen häst när hon var 12 år. Vi hade hästen i ett större stall och betalade för tjänster såsom utfodring morgon och kväll, stallskötsel osv. Det enda vi behövde göra var att sköta vår egen häst, utfodra en gång om dagen och rida. Det var toppen! När vår häst blev sjuk ringde vi veterinär (så du behöver inte kunna allt). 

    Nu i backspegeln kan jag nästan bara se fördelar med denna tid. Fick ett fint band till min dotter och hon hade ett starkt intresse och fick massor av stallkompisar. Det var inga problem att be om hjälp, för alla var så trevliga o hjälpsamma. Det enda viktiga du bör tänka igenom är om du har tid? Det krävs ett intresse även från din sida. Sedan det ekonomiska, har ni råd? Det kan bli dyrt att anlita veterinär så teckna bra försäkringar. Lycka till.

  • lullis94

    Jag tror inte det är något problem om ni har tiden och ekonomin, där skador är inräknat. Du verkar ha både lite kunskap och intresse så om dottern är sjuk eller har mycket i skolan kan du ordna det som måste ordnas. Jag började rida vid 7-8 års ålder och drömde tidigt om egen häst. Vid ca 13 år så började jag rida på en privathäst vars ägare inte brydde sig om hästen mer än att släppa ut och in ungefär. Inte förrän jag var 19 och själv hade pengar köpte jag häst. Mycket berodde på att pappa var allergisk och mamma var lite rädd. Ingen av dem var särskilt intresserad så jag var alltid själv på ridskolan och i stallen jag red i. Men som nämns inna kanske foderhäst eller sommarhäst kan vara något att börja med innan ni köper en :) lycka till. Försök få din dotter att älska ridningen, då får du en ansvarsfull dotter med mindre risk för massa festande och sånt när hon blir större och arbetsgivare gillar hästtjejer ;)

  • Anskuli

    Så länge ni har hästen på ett stall där det finns andra kunniga och ni vågar fråga hjälp så är det inget problem. Jag var själv 13 år då jag fick min första ponny och mina föräldrar kunde absolut ingenting om hästar. Jag hade ponnyn på ett stall där jag fick all hjälp jag behövde och det var aldrig några problem. Din dotter är lite yngre, men å andra sidan är du själv engagerad vilket mina föräldrar inte var. Be även någon med lite mer erfarenhet komma med då ni åker och provar olika hästar. Och köp framför allt inte första bästa utan låt det ta tid. Lycka till!

  • Anskuli

    Så länge ni har hästen på ett stall där det finns andra kunniga och ni vågar fråga hjälp så är det inget problem. Jag var själv 13 år då jag fick min första ponny och mina föräldrar kunde absolut ingenting om hästar. Jag hade ponnyn på ett stall där jag fick all hjälp jag behövde och det var aldrig några problem. Din dotter är lite yngre, men å andra sidan är du själv engagerad vilket mina föräldrar inte var. Be även någon med lite mer erfarenhet komma med då ni åker och provar olika hästar. Och köp framför allt inte första bästa utan låt det ta tid. Lycka till!

  • saris78

    Det låter ju jättebra att ni tror att vi faktiskt är redo! Önskar bara att det hade funnits någon kurs där man kunde lära sig allt man behövde som jag inte lärde mig som ung! Foderlära t.ex tycker jag verkar supersvårt! Sjukdomar kan man ju alltid få hjälp med genom veterinär, men att veta hur mycket hästen ska äta och vad, det verkar ju jättesvårt..
    Antar att jag är extra nervös mycket för att det blir första hästen. Vi är en familj som annars har mycket djur omkring oss och både jag och dottern vet vad det innebär med ansvar för djur.
    Tanken är isåfall absolut att ta en häst på foder för att sedan köpa den om det känns som att det är den rätta för oss. Jag är kort i längden och skulle också kunna rida hästen de dagar dottern har mycket i skolan eller kanske helt enkelt verkligen inte vill åka till stallet, för de dagarna kommer ju säkert då hon hellre vill hitta på något med en icke hästtokig kompis även om det inte finns på kartan just nu..

  • Tisse

    Ang foder så fråga tidigare ägare vad och hur mkt den fått i matväg, fungerar den bra på det, kör på samma...

  • sobrio88
    Tisse skrev 2018-04-18 21:44:10 följande:

    Ang foder så fråga tidigare ägare vad och hur mkt den fått i matväg, fungerar den bra på det, kör på samma...


    Nja det beror på höanalysen. Det finns speciella foderrådgivare ni kan ge analysen så räknar dom ut vad mycket foder hästen behöver.

    Anlita en duktig hovslagare också. Talespråket "Utan hov ingen häst" finns av en anledning.
  • Humörmamman

    Dumt att tänka att man inte ska köpa första bästa häst man titta på. Den första kan faktiskt vara den rätta! Jag skulle en gång sälja en häst, det kom en kvinna som provred och blev förälskad i honom, men hon sa rakt ut att "Jag kan ju inte köpa honom, för det är den första hästen jag titta på!" Någon vecka senare hörde hon av sig och ville köpa honom, som tur var fanns han kvar och de två har sedan dess varit en fantastisk kombination och haft mycket glädje av varandra!

    Ta hjälp av andra i stallet, tänk själv och anlita bra tränare, veterinär och hovslagare så ska det nog gå bra!

Svar på tråden Att skaffa egen häst, när är man redo?