• Anonym (Lillamy)

    Vad räknas som abortiva preventivmedel ?

    Alltså om man tycker att ett liv börjar vid befruktning?

  • Svar på tråden Vad räknas som abortiva preventivmedel ?
  • Meriall

    Typ alla utom barriärmetoder såsom kondom eller pessar och timingmetoder som NC.

    Minipiller kan vara både och då det försämrar miljön för spermier överlevnad men gör också livmodern otrevligare att implantera i så blir dubbelt skydd.

    Kondom är säkrast om man har den synen.

  • Anonym (Öhm)
    Anonym (Lillamy) skrev 2018-04-18 22:02:40 följande:

    Alltså om man tycker att ett liv börjar vid befruktning?


    Alltså tekniskt sätt inget eftersom preventivmedel är just det, preventiva alltså förebyggande för att undvika att befruktning sker. Abort sker efter befruktning och således inte preventivt.
  • Anonym (BM 2)
    Meriall skrev 2018-04-18 22:09:42 följande:

    Typ alla utom barriärmetoder såsom kondom eller pessar och timingmetoder som NC.

    Minipiller kan vara både och då det försämrar miljön för spermier överlevnad men gör också livmodern otrevligare att implantera i så blir dubbelt skydd.

    Kondom är säkrast om man har den synen.


    Minipiller verkar inte lokalt på något sätt, och kan därför inte "försämra miljön" för spermierna. Det är kopparspiraler som gör det. Minipiller verkar genom att tunna ut livmoderslemhinan så inget ägg kan fästa. Ingen påverkan på ÄL. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Öhm) skrev 2018-04-19 00:42:37 följande:
    Alltså tekniskt sätt inget eftersom preventivmedel är just det, preventiva alltså förebyggande för att undvika att befruktning sker. Abort sker efter befruktning och således inte preventivt.
    Tänkte precis säga det. Preventivmedel är preventativt. Blir man gravid så är det för sent för preventivmedel. 
  • Glinda från Oz

    Dagen efter piller är det enda abortiva preventivmedlet jag känner till. P-piller, minipiller mm gör att du inte blir gravid det orsakar inte abort.

  • Anonym (Öhm)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 07:56:23 följande:

    Dagen efter piller är det enda abortiva preventivmedlet jag känner till. P-piller, minipiller mm gör att du inte blir gravid det orsakar inte abort.


    Akut p-piller påverkar ägglossningen inte ett befruktat ägg.
  • Anonym (BM 2)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-19 07:56:23 följande:

    Dagen efter piller är det enda abortiva preventivmedlet jag känner till. P-piller, minipiller mm gör att du inte blir gravid det orsakar inte abort.


    Dagenefterpiller är intes abortframkallande. 
  • Helen89

    Hej

    Hej igår jag Gjört ultrajud i Stockholm dom sa till mig att du vänta på en tjej 80 % säkert att jag ska få en liten flicka kan dom ser könet redan vecka 15.4 ??

  • Pentra

    Livet börjar på 21:a dagen efter befruktniningen eftersom det är då som hjärtat börjar slå och förser hjärnan med syre. Innan dess så är det bara ett förstadie till liv. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Vad räknas som abortiva preventivmedel ?