• Äldre 19 Apr 09:37
    31672 visningar
    10 svar
    10
    31672

    Sluta amma och få bebis att sova utan tutte

    Bebis

    Hej alla fantastiska mammor!

    Vi har gått över till fast föda 5ggn/dag och jag skulle vilja sluta amma min 10mån tös och skulle vilja ha lite tips och veta hur nu gjort.

    Bakgrund; Min lilla var ganska sen på att börja äta, vi startade med att erbjuda/smaka vid 4 mån men inte förrän hon var 7mån var hon redo att börja, hon ratar dessutom nappflaska så välling/ersättning är uteslutet, jag har helammat ända tills 8mån då hon började äta mer, dagtid har jag nu halverat amningen för hon börjat äta riktig mat.

    I dagsläget äter hon så här (väldigt små portioner):

    Ca 9 - gröt (1dl) med lite fruktpuré oftast

    Ca 12 - lunch, ca 1/2 - 1 burk

    Ca 15 - gröt, samma som frukost/eller macka med mjukost och rivet äpple el annan frukt

    Ca 17 - middag, samma mängd som vid lunchen

    Mellan 19-20 - gröt igen

    Mellan dessa måltider så ammar jag henne till sömn oftast. Hon kan somna om vi går ut o går o ibland när vi kör bil, men hon är supernyfiken av sig så att somna är inget hon bara gör av sig själv???? Hon har dessutom slutat ta nappen så den kan inte hjälpa oss längre heller????

    Hon sover hos oss i vår säng och vi försöker lägga henne i sin egen säng dagtid så hon vänjer sig vid den. På natten sover hon oftast till 3-4 sen vill hon ha tutte varannan timme ca efter det, oroliga nätter kan hon mer el mindre ligga vid bröstet hela tiden men då är det mer ?nappfunktion? och inte så mycket ätande. Jag vill försöka få henne att sluta amma men känner att det är svårt iom det är så hon gärna somnar. Man kan gå o h gunga henne i famnen oxå men nu väger hon 9kg så det är ganska tungt.

    De funderingar jag har och vill höra om är hur ni som haft liknande förhållanden gjort, tips osv.

    1. Hur ser era matrutiner och nattningar ut?

    2. Hur får ni era nyfikna små rackare att sova?

    3. Hur har ni kommit dit?

    4. Hur har ni gjort när ni slutat amma? (Helst då om ni gått till gröt snarare än vällingflaska iom min unge vägrar flaska)

    5. Har någon av er bebisar slutat med napp av sig själv? (Det tog lång tid innan hon tog den från början, sen när vi bytte till 6mån+ napparna ville hon inte mer o inte heller att gå tillbaka till de gamla.

  • Svar på tråden Sluta amma och få bebis att sova utan tutte
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 19 Apr 10:33
    #1
    LinaKanin skrev 2018-04-19 09:37:36 följande:

    Bebis

    Hej alla fantastiska mammor!

    Vi har gått över till fast föda 5ggn/dag och jag skulle vilja sluta amma min 10mån tös och skulle vilja ha lite tips och veta hur nu gjort.

    Bakgrund; Min lilla var ganska sen på att börja äta, vi startade med att erbjuda/smaka vid 4 mån men inte förrän hon var 7mån var hon redo att börja, hon ratar dessutom nappflaska så välling/ersättning är uteslutet, jag har helammat ända tills 8mån då hon började äta mer, dagtid har jag nu halverat amningen för hon börjat äta riktig mat.

    I dagsläget äter hon så här (väldigt små portioner):

    Ca 9 - gröt (1dl) med lite fruktpuré oftast

    Ca 12 - lunch, ca 1/2 - 1 burk

    Ca 15 - gröt, samma som frukost/eller macka med mjukost och rivet äpple el annan frukt

    Ca 17 - middag, samma mängd som vid lunchen

    Mellan 19-20 - gröt igen

    Mellan dessa måltider så ammar jag henne till sömn oftast. Hon kan somna om vi går ut o går o ibland när vi kör bil, men hon är supernyfiken av sig så att somna är inget hon bara gör av sig själv???? Hon har dessutom slutat ta nappen så den kan inte hjälpa oss längre heller????

    Hon sover hos oss i vår säng och vi försöker lägga henne i sin egen säng dagtid så hon vänjer sig vid den. På natten sover hon oftast till 3-4 sen vill hon ha tutte varannan timme ca efter det, oroliga nätter kan hon mer el mindre ligga vid bröstet hela tiden men då är det mer ?nappfunktion? och inte så mycket ätande. Jag vill försöka få henne att sluta amma men känner att det är svårt iom det är så hon gärna somnar. Man kan gå o h gunga henne i famnen oxå men nu väger hon 9kg så det är ganska tungt.

    De funderingar jag har och vill höra om är hur ni som haft liknande förhållanden gjort, tips osv.

    1. Hur ser era matrutiner och nattningar ut?

    2. Hur får ni era nyfikna små rackare att sova?

    3. Hur har ni kommit dit?

    4. Hur har ni gjort när ni slutat amma? (Helst då om ni gått till gröt snarare än vällingflaska iom min unge vägrar flaska)

    5. Har någon av er bebisar slutat med napp av sig själv? (Det tog lång tid innan hon tog den från början, sen när vi bytte till 6mån+ napparna ville hon inte mer o inte heller att gå tillbaka till de gamla.


    Jag har en son på 11 månader, jag ska försöka besvara dina frågor och kanske lite till.

    1) Sonen vaknar mellan 6-6:45, inom en timme får han flaska. Han sover en timme eller mer på fm. Vid lunch (11:30-13) äter han sitt andra mål, denna gång burkmat. Han sover även på em ca en timme eller mer. Sedan får han en burk mat igen vid 16-17 och vid 19 har han "fruktstund" på burk. Efter halv nio på kvällen får han välling på flaska som avslut och går och lägger sig.

    2+3) Vi har och har haft det riktigt besvärligt pga felråd från bvc som sa åt oss att väcka honom nattetid för matning tills han var nästan ett halvår. Hans nattsömn har helt förstörts av detta och vi har ännu ingen bra situation där. Han har också napp fortfarande men just nu håller vi på att försöka bli av med den. Dagtid får han alltså napp när han ska sova och även vid nattningen om det behövs, han vaknar 2-6 ggr per natt och då behöver han oftast napp för att vilja somna om. Rutiner är A och O, särskilt på kvällen. Mörkt i rummet minst en halvtimme innan, lugn och ro, i sovrummet är det också väldigt mörkt. Inga leksaker i eller vid spjälsängen heller. Min man sköter läggningen och tyvärr har han inte slutat gå och vagga sonen ännu så jag kanske måste ta över det så vi vänjer honom av med det. Jag vet inte hur vi ska få honom att sova hela natten men jag tror att nappen är en stor bov i dramat just nu, det har blivit en dålig vana för honom. Dagtid har vi gradvis gått från att gå och vagga till sitta och vagga och numera kommer han upp i min famn och bara ligger på mig tills han somnar. Då lägger jag oftast över honom på en madrass.

    4) Min mjölk började sina runt halvåret men då hade vi nog redan börjat ge honom något enstaka mål på flaska istället. Det kan ju vara så att man är supertrött eller ffa inte har mjölk nog just då så det blev en naturlig övergång. Det tips vi fått för att gå över till gröt var att byta ut ett mål om dagen, t ex lunchen kan vara lämplig. Vid den här åldern bör man för länge sedan ha gått över till både gröt och burkmat eller hemlagat och man ska absolut ha fasta tider för mat samt ingen nattmatning. Vi slutade med nattmat för länge sedan men resten var vi lite sena med.

    5) Jag har helt enkelt börjat ta av honom nappen dagtid till att börja med. Den får han bara när han ska sova eller om han är jätteledsen för att han gjort illa sig, alltså inte för vanligt frustrationsgnäll. Om man ska bli av med nappen "tidigt", eller rättare sagt vid rätt tid, så är det tiden runt 6-7 månader. Barnet ska ha börjat vända sig till rygg på egen hand (napp förebygger annars PSD så det är en sak jag tycker är viktig även om man får jobba bort den senare). Då kan man antingen vänja barnet av med nappen eller helst bara sluta rakt av för det tar kortare tid. Barnet blir upprört 3-4 dagar men vänjer sig snabbt vid det nya läget istället för att det kanske tar flera månader. Man lär ju också barnet inför framtiden hur man bryter ett beroende och ett rakt avbrott är bättre på alla sätt. 6-7 månader är också den ålder när sugbehovet upphör så det är en väldigt bra tidpunkt. Annars smyger detta över till att bli ett psykologiskt behov, så som både vi och säkert ni också kämpar med just nu, och då är det tuffare. Runt ett års ålder är en tid som sägs vara lite bättre att passa på men om barnet är äldre, säg ett och ett halvt så verkar de flesta fast med den i flera år med alla problem det innebär. Man ser ju barn som är uppåt 5 år som fortfarande har napp! Ju större barnet är desto mer arbete innebär det, både för att barnet får en allt starkare egen vilja samt en ny medvetenhet men även för att beroendet har blivit så starkt. Motivationen för oss att bli av med napp är att vi misstänker att den stör nattsömnen samt att den definitivt kommer att störa tändernas utveckling, det fick vi tillsagt av tandläkare att det gäller även mjölktänderna. Dessutom lär han sig allt mer att hantera sina känslor inifrån istället för att förlita sig på ett yttre föremål, dvs nappen. Bara fördelar mao!

    Med nästa barn kommer vi att: inte väcka för nattmatning efter de första par veckorna, ha napp tills risken för PSD är över och då sluta med den i ganska rask takt, lägga barnet direkt vid sovstunder istället för att vagga/gå omkring.

    Övriga tips utifrån din text:

    Sluta helt enkelt att ge mat nattetid och ge bara mat på mattider, ingen mellanamning! Det ger henne också motivation att äta lite mer vid matning. Ta bort en amning i taget, hon får tillräckligt med matstunder som det är. T ex kan ni börja från kvällstid och arbeta er framåt, dvs ingen amning efter gröten, sedan ingen före gröten heller osv.

    Min son väger också 9+ och jag kan absolut inte gå runt med honom (dålig rygg). Han har fått vänja sig vid att jag sitter i sängen och vaggar honom, och inte alltför länge heller. Även detta är något man kan minska ganska snabbt. Jag brukade räkna: 50 vaggningar, därefter 30 av hans andetag still, sedan lägga. Nu vaggar jag knappt och märker ju när han somnar så det går mkt fortare, helst så böjer jag mig bara ner till honom i spjälsängen och vi kramas, sedan blir han ju trött och vill sova vidare, ibland även utan napp.

    Var glad att dottern inte vill ha napp! Ju mer ni blir av med den desto bättre!

    Att vänja henne vid egen säng är också viktigt. Samsovning är fint men kanske inte så praktiskt. Hon kommer också att ha lättare för att släppa nattmatningen om hon inte ligger precis bredvid bröstet när hon ska sova. Som du säger så är det ju inte maten i sig hon är ute efter utan mer själva sugandet.

    Hon somnar inte av sig självt. Har hon för många sovstunder? I den här åldern är det bra om de sover lite längre men inte alltför ofta, 1-2 ggr dagtid är nog. Då kanske hon också har lättare att somna själv, t ex på promenad. Viktigt är att bryta kopplingen mat-vagga-sömn, hon måste få lära sig att slappna av på egen hand, då blir även nätterna bättre.

    Ni måste fundera själva på vad som är viktigast att börja med. Har du några fler frågor eller vill ha något förtydligat?
  • Äldre 23 Apr 08:29
    #2

    Tack för långt och utförligt svar????

    Jag tänker lite på det du skriver om att sova i egen säng, är det kanske bättre att sluta amma natten och lägga i spjälsäng samtidigt? Jag har tänkt att det ena är stort nog och att man borde ta det i två steg. Det känns nästan som att jag förkastar henne totalt stackaren????

    Min sambo kommer ta detta så jag inte är där o ?lockar? henne????

    Tänkte även se om jag kan försöka få henne att dricka välling, många som säger att det vore bäst, så kan hon få flaska innan natten och somna med den.

  • Anonym (18 månade­r)
    Äldre 23 Apr 08:43
    #3

    Jag ammade tills dottern verkade kunna somna utan det, dvs till 18 månader i vårt fall. Sen kunde jag sköta avvänjningen själv utan skrik och gråt och utan att behöva lämna över till pappan (och därmed slapp jag även låta honom deala med ett förtvivlat barn som plötsligt förväntades klara sig utan både mamma och amning) Det var den enda lösning som vi inte tyckte var elak mot barnet. Det tog tre nätter av bökande och stökande, sen sov hon utan att leta efter bröstet och kunde nattas av både mig och maken utan problem.

    Hon har aldrig tagit napp eller flaska. Hon fick vatten i pipmugg under avvänjningsperioden.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 23 Apr 12:12
    #4
    LinaKanin skrev 2018-04-23 08:29:18 följande:

    Tack för långt och utförligt svar????

    Jag tänker lite på det du skriver om att sova i egen säng, är det kanske bättre att sluta amma natten och lägga i spjälsäng samtidigt? Jag har tänkt att det ena är stort nog och att man borde ta det i två steg. Det känns nästan som att jag förkastar henne totalt stackaren????

    Min sambo kommer ta detta så jag inte är där o ?lockar? henne????

    Tänkte även se om jag kan försöka få henne att dricka välling, många som säger att det vore bäst, så kan hon få flaska innan natten och somna med den.


    Ja man tar en sak i taget, låt barnet vänja sig vid nya rutiner upp till en vecka innan man gör fler förändringar. Ni måste nog fundera på själva vad som är bäst att ta först men antagligen sova i egen säng, annars ligger hon för nära bröstet som blir en lockelse. Som personen ovan skriver så tar det egentligen inte många dagar att införa något nytt men man vill inte ta allt slag i slag kanske :)

    Du behöver inte känna att du överger ditt barn, jag antar att spjälsängen ska stå i ert rum? Då finns du ju precis bredvid om något händer :) Huvudsaken att man har möjlighet att ge den närhet som behövs. Samma där om hon ska sova i egen säng så måste man inte tvinga henne hela natten på en gång utan man kan ta steg för steg. Läggning i egen säng för natten men hon kanske vaknar och då kan man försöka få henne att somna om på plats men om det är helt omöjligt kan man låta henne komma över till er under en övergångsperiod, bara man minskar på det och att det inte blir det första man testar.
  • Äldre 23 Apr 14:45
    #5

    Vet inte varför det blev så många ?? I mitt förra svar, inte meningen.

    Tack för era svar! Har oxå tänkt att det nog är bäst att ta en sakt gången men ville höra andras synpunkter på det.

    Just nu somnar hon inte om av sig själv utan vill ha tutte eller blu gungad men det är väl som ni säger oxå en vänjningsprocess, att inför ett nytt sätt att bli sövd på. Bra tips med vattnet istället välling????????

    I slutet av Aug börjar hon på dagis och vi har tänkt att hon skulle ha slutat amma/sova i egen säng tills dess. Och vi hinner ju testa olika alternativ tills det är dags.

  • Äldre 23 Apr 14:46
    #6

    Ps. Det är mins emojis som blir frågetecken!

  • Äldre 23 Apr 15:29
    #7

    Min 9 månaders kille har sovit i egen säng sen dag ett, tycker att vi har bra rutiner men ändå vill han äta på natten och de sista veckorna har han svårt att komma till ro efter maten på natten.

    Enligt Bvc är det bara gilla läget och fortsätta ge honom mat då han vaknar. (Vi har försökt allt för att få han att sluta äta nattetid).

    Våra rutiner:

    Runt 6-7:30 Gröt 1-1,5 dl)

    (Påklädning, mys, lek och högläsning)

    10: frukt eller bär

    (Promenad eller besök hos farmor och farfar som bor granne)

    12: ca 1/2 burk mat (ofta hemlagad kött/fisk och potatis/pasta) + lika mycket grönsaker, lite efterrätt

    13-15 sova. Jag lägger honom i hans dagsäng (vanlig säng som vi gjort bäbissäker), sen får han ligga där tills han somnar. Kan ta från 5 min till en halvtimma

    15: frukt eller bär

    (Lek eller promenad)

    17:30 middag, samma som lunch

    (Lugnare lek och mys)

    20:30 välling, gröt eller ersättning.

    (Pjamas, mys)

    21 sova. Går upp på övervåningen och lägger honom i spjälsängen. Släcker ner och säger God natt. Går ner på undervåning och lyssnar på om han somnat. Om inte går jag upp, säger god natt igen och stannar en stund. Och går sen ner igen.. och fortsätter så. Ofta somnar han snabbt och jag behöver aldrig gå upp.

    Sen blir det ytterligare uppvak under natten, då han får äta ersättning. Detta har vi försökt få bort men det går absolut inte. Vaknar han vid två kan han hålla på till morgonen om han inte får något att äta (enbart vatten i flaskan fungerar inte) Får han äta så brukar han få ligga i famnen tills han somnar och sen bär jag honom till spjälsängen.

    Enligt BVC är det bara acceptera läget och fortsätta ge mat på nätterna. Och vad ska man göra? Det är bara att gilla läget.

  • Anonym (Mamma till tre)
    Äldre 23 Apr 22:33
    #8

    Hej! Jag har tre barn varav det yngsta just nu är 7 månader. Alla barnen äter kvällsmat vid kl 18.30 och ca 19 är det läggdags för alla. Då byter vi blöjor, klär på pyamas och säger godnatt. Bebisen tar ingen napp eller nappflaska det vägrar hon.

    Det som fungerar är att lägga henne på sidan med ansiktet vänt från mig och gunga med fast hand på rumpan samtidigt som jag sjunger Brahms vaggvisa om och om igen. De första 5- 10 minuterna sparkar skriker och vrålar hon men sen slutar hon bråka och somnar. Hon brukar vakna vid 7 tiden om man inte väcker henne före det.

  • Anonym (18 månade­r)
    Äldre 24 Apr 07:52
    #9
    Anonym (Mamma till tre) skrev 2018-04-23 22:33:06 följande:

    Hej! Jag har tre barn varav det yngsta just nu är 7 månader. Alla barnen äter kvällsmat vid kl 18.30 och ca 19 är det läggdags för alla. Då byter vi blöjor, klär på pyamas och säger godnatt. Bebisen tar ingen napp eller nappflaska det vägrar hon.

    Det som fungerar är att lägga henne på sidan med ansiktet vänt från mig och gunga med fast hand på rumpan samtidigt som jag sjunger Brahms vaggvisa om och om igen. De första 5- 10 minuterna sparkar skriker och vrålar hon men sen slutar hon bråka och somnar. Hon brukar vakna vid 7 tiden om man inte väcker henne före det.


    Men usch vad ont i magen jag fick av att läsa det där! Inte fan "bråkar" en liten bebis, speciellt inte när den skriker vid sådan omild behandling?! Varför är du okej med att din bebis gråter sig till sömns varje kväll? Skulle du själv vilja skrika och vråla dig till sömns?
  • Äldre 15 Jun 08:32
    #10

    Hej igen, nu har vi slutat med nattammandet (sedan 4 dagar bara) men hon vaknar fortf på natten o letar efter tutten, då är det enda att upp och vagga henne i famnen. Nu har jag sovit i ett annat rum som sambon o dottern för att hon inte ska bli lockad av mig (som jag har sovit!!)

    Hur mycket avvänjd bör hon vara innan jag kan sova revid henne igen? Imorse sov hon fortf när sambon skulle till jobb så han lade henne brevid mig, hon sov i 20min sen letade hon, jag reste mig upp och lyfte upp henne då vaknade hon hur glad som helst.

    Vi försökte börja med att få henne att sova själv och tänkte att nattamningen då skulle sluta av sig själv men hon vägrar verkligen spjälsängen och var så lessen. Oftast vaknade hon bara jag lade ner henne, om inte tog det 5-20 min och då var hon så lessen att hon låg i spjälsängen att jag inte hade hjärta att lägga henne där igen. Jag försökte göra som många tipsar med att lägga henne där vaken och låta henne som a där men hon tyckte först det var kul o lekte bara och sen började hon gråta massa när hon fattade att jag inte skulle ta upp henne. Känns helt enkelt som att hon inte fixar spjälsängen helt enkelt, och jag vill inte låta henne vara där i och gråta tills hon somnar. Så vi har pratat om att kanske skippa den o bara köra med madrass på golvet....någon som har erfarenhet av detta?

    Och ni som har barn som bara äter gröt, är era hungriga på natten/tidigt på morgonen? Vi ger gröt precis innan hon ska sova runt 20-21 beroende på hur pigg hon är. BVC säger att hon inte ?behöver? äta på natten, men hon är ju van vid att få tutten och få sig en slurk när hon ville, och på natten är ju en sak men går ni upp jättetidigt o ger gröt o sen lägger er igen? (Jag är sjukt morgontrött av mig så tidiga morgnar är eg inget för mig ????)

Svar på tråden Sluta amma och få bebis att sova utan tutte