• mammatrollet

    Övervikt barn

    Jag har en son som är 11 år som tyvärr har drabbats av övervikt. Han har också svår ångest och har haft i några år. Det är en av orsakerna till övervikten. För att göra en låååång historia kort så letar jag efter bra och gärna inspirerande böcker, hemsidor, bloggar, forum etc som handlar om kost och motion för barn. Hans ångest gör detta svårt och jag känner att den hjälp jag får från sjukhuset räcker inte. Där blir det mest pekpinnar och risken är att ångesten ökar. Framförallt tips på recept och matsedel hade varit perfekt.

    Han vill själv äta nyttigt och må bättre och då vill jag gärna hjälpa honom.

  • Svar på tråden Övervikt barn
  • Mortiscia

    1) Se till att han slutar överäta, lär honom hur en normal portion ser ut
    2) Inget snacks, godis och läsk under veckorna. "Lördagsgodis" räcker
    3) Gå på raska promenader tillsammans
    4) Hitta ytterligare en motionsform han kan gilla, det kan vara allt från tennis till dans

    Pojken behöver ingen diet, bara ett normalt leverne!

  • nnnnnnnn

    Ett bra sätt är att inte dricka kalorier eller iallafall bara dricka kalorier på tex lördagen.
    Det är så lätt att man får i sig mycket mer än man tror genom drickan.

    1 glas juice till frukost + 1 glas mjölk/oboy.
    1-2 glas mjölk till lunchen eller juice
    1-2 eftermiddag
    1-2 kvällsmat

    = 500 - 1000 kcal som man undviker om man dricker vatten (med en gurkskiva eller citronskiva i om man vill).
     På en vecka blir det 3500 - 7000 kcal. Det är alltså samma energi som i 0,5-1 kg fett. Så undviker man att dricka dessa kalorier så kan det ge stor effekt.

  • mammatrollet

    Tack för era svar. Det är svårt att prata om barns övervikt för människor tar saker och ting för givet. Slappa föräldrar, dålig uppfostran, tröstäter. Det stora problemet för mig är min sons psykiska hälsa. Han har GAD och social ångest och tvångshandlingar. Pga detta har han periodvis knappt lämnat lägenheten. Det är denna passivitet som har gjort att vikten ökat. Han äter hyfsat bra. Men vi behöver lära oss mer. Få inspiration. Jag har lite dålig fantasi märker jag. Söker jag på kokböcker hittar jag ju massor men vad är bra. Jag är insnöad på gamla recept. Min son går inte i skolan ( han har anpassadskolgång) Det sätter extra press på mig att komma på bra mellanmål och luncher han kan fixa själv. Jag är ensamstående på heltid och det sätter också extra press på planering etc.

    Har planer på att bygga en hinderbana i skogen men det hade varit guld värt med någon hemsida eller bok där jag kan få inspiration.

    Du som skrev; pojken behöver ingen diet, bara ett normalt levende, Håller helt med dig men förutsättningarna är inte normala.... vad det nu är ????

  • mammatrollet

    Tack! Det här förklarade sköterskan för min son och det fastnade. Nu har han slutat

    dricka juice och dricker vatten eller kolsyrat smaksatt vatten????


    nnnnnnnn skrev 2018-04-19 20:44:51 följande:

    Ett bra sätt är att inte dricka kalorier eller iallafall bara dricka kalorier på tex lördagen.

    Det är så lätt att man får i sig mycket mer än man tror genom drickan.

    1 glas juice till frukost + 1 glas mjölk/oboy.

    1-2 glas mjölk till lunchen eller juice

    1-2 eftermiddag

    1-2 kvällsmat

    = 500 - 1000 kcal som man undviker om man dricker vatten (med en gurkskiva eller citronskiva i om man vill).

     På en vecka blir det 3500 - 7000 kcal. Det är alltså samma energi som i 0,5-1 kg fett. Så undviker man att dricka dessa kalorier så kan det ge stor effekt.


  • nnnnnnnn
    mammatrollet skrev 2018-04-19 21:36:40 följande:
    Tack! Det här förklarade sköterskan för min son och det fastnade. Nu har han slutat
    dricka juice och dricker vatten eller kolsyrat smaksatt vatten????
    Det är rätt enkelt att hålla sig till och tänker man efter så är det rätt självklart att man inte ska bada tänderna i syra och socker, men det är lätt att fastna i juice-träsket!

    Har ni märkt skillnad sedan han började med detta?

    Annars är det väl att försöka äta rent och enkelt dvs inga halv/helfabrikat. Hellre kött än korv. Hellre fiskfilé än fiskpinnar. Lite eller ingen sås. Hellre rotfrukter än pasta.

  • mammatrollet

    Inte märkt så mycket skillnad ännu. Försöker laga så mycket jag kan från grunden. Det stora problemet just nu är grönsaker. Det blir nästa utmaning. ????


    nnnnnnnn skrev 2018-04-19 21:43:42 följande:

    Det är rätt enkelt att hålla sig till och tänker man efter så är det rätt självklart att man inte ska bada tänderna i syra och socker, men det är lätt att fastna i juice-träsket!

    Har ni märkt skillnad sedan han började med detta?

    Annars är det väl att försöka äta rent och enkelt dvs inga halv/helfabrikat. Hellre kött än korv. Hellre fiskfilé än fiskpinnar. Lite eller ingen sås. Hellre rotfrukter än pasta.


  • anonym4

    Ta med honom i matlagning, planering inhandling och genomförande på ett roligt vis, testa en ny grlnsak eller frukt vid varje veckoköp. Testa olika träningar och låt honom testa. Prata inte om vikt utan om hälsa och ät samma sim honom och rör er i resten i familjen. Gör det till familjens utmaning.

  • Fritidsmamman
    Mortiscia skrev 2018-04-19 20:33:40 följande:

    1) Se till att han slutar överäta, lär honom hur en normal portion ser ut
    2) Inget snacks, godis och läsk under veckorna. "Lördagsgodis" räcker
    3) Gå på raska promenader tillsammans
    4) Hitta ytterligare en motionsform han kan gilla, det kan vara allt från tennis till dans

    Pojken behöver ingen diet, bara ett normalt leverne!


    "Pojken behöver ingen diet, bara ett normalt leverne!" Hjärta
Svar på tråden Övervikt barn