• Äldre 19 Apr 21:33
    7324 visningar
    21 svar
    21
    7324

    Kan BUP tvinga mig att gå till Maria trots att mina föräldrar inte vill det?

    Jag går hos BUP och varje år så har jag en års check då dem b.l.a tar pissprov på mig, pga att Jag är Bipolär och tar många mediciner. Detta är min första års check och jag frågade lite diskret vad det är dem testar mig för, BUP svarade med att dem testar för olika droger och kollar så att att allt stämmer. 

    Jag ska ta proverna i Juni och Jag rökte på senast igår, innan det så har jag rökt cannabis på fester men förra veckan rökte jag på 4 gånger. (tänker inte röka på mer tills EFTER jag får resultatet på mitt pissprov) Jag berätta till min mamma att jag har rökt cannabis innan men jag sa att jag endast hade gjort det vid 2 tillfällen och att jag inte kommer att göra om det. Hon blev inte arg men hon sa åt mig att inte göra om det tills jag blir myndig (jag är 17år), Jag berätta att jag var rädd att dem ska hitta THC när jag tar piss och tvinga mig att gå till Maria och då svara hon att hon inte skulle tillåta att jag har kontakt med Maria

    Så min fråga är, Ifall att BUP hittar THC  när jag tar piss, Kan dem tvinga mig att gå till Maria/ Ta piss regelbundet trots att min mamma inte vill det? Och tror ni allt THC hinner att försvinna tills dess? 

  • Svar på tråden Kan BUP tvinga mig att gå till Maria trots att mina föräldrar inte vill det?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 19 Apr 21:48
    #1

    Nej de kan inte tvinga dig men om du vägrar kan de mycket väl vägra att behandla dig förrän du är bevisat "ren", och innan myndigheter etc får det förtroendet för en så ska man vara ren ett bra tag först...

    Hur som helst så har du inget att oroa dig för, eftersom du verkar röka på extremt sällan så kommer thc:t att ha gått ur kroppen inom allt mellan 1-4 veckor, antagligen åt det kortare hållet. Om du håller dig från att röka på till dess har du ditt på det torra. Om du däremot har utelämnat att typ "Åh, btw, jag röker faktiskt på några gånger i veckan" så kommer thc:t så klart att stanna längre i kroppen men du kommer ändå att vara ren i juni antagligen, ju längre fram desto bättre.

    Varför tvingar de dig till pissprov en gång om året, vad är syftet liksom? Är det för att se om du är ren från droger eller vadå?

  • Äldre 19 Apr 21:54
    #2

    nää asså de kollar det pga att det finns många biverkningar med mina mediciner, så dem tar EKG, Blodprover samt piss. Dem mst även väga mig regelbundet och kolla min puls och mitt blodtryck. Det är starka mediciner antar jag. 

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 19 Apr 21:59
    #3

    Låter ändå jättekonstigt att de kollar så sällan isf. Om du får mediciner som kan missbrukas t ex så kan det bli rejäla skador om det bara är en gång om året. Det verkar mer som en vanlig check-up för att kolla läget.

  • Anonym (Dras in)
    Äldre 19 Apr 22:09
    #4

    BUP brukar dra in medicineringen om man tar droger.

  • Äldre 20 Apr 14:21
    #5

    Självklart kommer de leta metaboliter av THC.
    Du blir utan problem ren till juni.
    Svårt och avgöra såna här saker, men om 2 veckor kommer du vara helt ren om det stämmer du inte rökt mer.

    Så håll dig nu ifrån alkohol främst, den antagligen startar upp reptilhjärnan som får dig röka på fyllan.
    Och givetvis även cannabis.

    Och hittar dom metaboliter av THC, så är du körd så skärp dig nu så du inte tappar all din medicinering.
    För om du gör så kommer ditt liv sen handla om olagliga droger sen, och det brukar inte gå så bra då med de som har din problematik.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 20 Apr 14:30
    #6

    Det normala om man tar Litium är att de bara tar blodprov var tredje månad och då kollar de inte droger. Varför går du så sällan som en gång per år? Tar du andra stämningsstabiliserande kollas det normalt inte alls. Tar du ADHD medicin eller andra narkotikaklassade preparat kollar de droger regelbundet.

    BUP kommer självklart inte dra in dina icke narkotikaklassade mediciner. Det som kan hända är att du måste gå en behandling för ev drogmissbruk eller så pratar de bara med dig och du får gå dit mer regelbundet.

  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 20 Apr 14:33
    #7
    Anonym (Dras in) skrev 2018-04-19 22:09:22 följande:

    BUP brukar dra in medicineringen om man tar droger.


    Drar man in stämningsstabiliserande för en bipolär kan konsekvensen bli att man tar livet av sig eller hamnar på slutenvården, även om det inte går så illa skadar varje skov hjärnan. Självklart drar man inte in icke narkotikaklassade mediciner.
  • Äldre 20 Apr 14:42
    #8
    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 14:30:08 följande:
    Det normala om man tar Litium är att de bara tar blodprov var tredje månad och då kollar de inte droger. Varför går du så sällan som en gång per år? Tar du andra stämningsstabiliserande kollas det normalt inte alls. Tar du ADHD medicin eller andra narkotikaklassade preparat kollar de droger regelbundet.

    BUP kommer självklart inte dra in dina icke narkotikaklassade mediciner. Det som kan hända är att du måste gå en behandling för ev drogmissbruk eller så pratar de bara med dig och du får gå dit mer regelbundet.

    Har lite erfarenhet av Maria, men är inte dessas normalt väldigt intresserade om man tar droger?


    Eftersom vi är i vårdvärlden och pratar om nu, så är detta aldrig ett missbruk som TS pratar om, inte heller ens beroende.
    Missbruk går bara ta upp i rättsväsendet, då de skiter i om du tar 1mg cannabis var tredje år, eller är den värsta heroinisten någonsin, så kallar man alla för missbrukare oavsett.
    Och stigmatisera TS är väl inte vårt mål i tråden?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Dras in)
    Äldre 20 Apr 15:36
    #9

    Det är möjligt men jag vet inte vad Ts tar för mediciner utom att det är "en massa" mediciner enligt honom själv. Utifrån min erfarenhet av de ungdomar jag träffar så brukar bup dra in mediciner mot adhd mm i alla fall. Vissa mediciner kan ju dessutom vara direkt farliga att ta ihop med narkotika.


    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 14:33:01 följande:

    Drar man in stämningsstabiliserande för en bipolär kan konsekvensen bli att man tar livet av sig eller hamnar på slutenvården, även om det inte går så illa skadar varje skov hjärnan. Självklart drar man inte in icke narkotikaklassade mediciner.


  • Anonym (l)
    Äldre 20 Apr 17:15
    #10
    klyban skrev 2018-04-20 14:42:19 följande:

    Har lite erfarenhet av Maria, men är inte dessas normalt väldigt intresserade om man tar droger?


    Eftersom vi är i vårdvärlden och pratar om nu, så är detta aldrig ett missbruk som TS pratar om, inte heller ens beroende.
    Missbruk går bara ta upp i rättsväsendet, då de skiter i om du tar 1mg cannabis var tredje år, eller är den värsta heroinisten någonsin, så kallar man alla för missbrukare oavsett.
    Och stigmatisera TS är väl inte vårt mål i tråden?


    Det är väl alla föräldrars dröm att deras barn ska ta droger, eller hur? För det är ju så ofarligt...
Svar på tråden Kan BUP tvinga mig att gå till Maria trots att mina föräldrar inte vill det?