• Svetsarn91

    Dags att tända grillen!!!

    Äntligen är det vår och värme och det var fan på tiden, nu grillarna ska fram, drar igång en tråd här för alla grill fantaster om det inte redan finns någon sådan tråd som jag har missat.

    Vad har ni för grillar som står och väntar?

    Och vad ska ni inviga årets grillsäsong med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-20 11:16
    Dela gärna era grilltips här

  • Svar på tråden Dags att tända grillen!!!
  • Carambolan

    På landet har vi både en gasolgrill och en klotgrill. Vi tänkte åka ut i helgen och grilla men vad det blir återstår att se. Är det fint väder blir det kanske något rejält men om det är kyligt kör vi nog lite korv bara.

  • Anonym (B)

    Vi har redan grillat flera gånger, senast idag. :) Hittills har det blivit korv med bröd, grillspett, fläskfilé och karrékotletter.

    Ett tips som är jättegott är fyllda champinjoner: stora champinjoner som man tar bort foten på och fyller hålet med valfri färskost och sen lindar man bacon runt (eller struntar i bacon för vegetarisk version) och så på grillen. Till och med personer som inte gillar champinjoner som vi bjudit på detta har tyckt att det är väldigt gott.

  • Svetsarn91
    Carambolan skrev 2018-04-19 21:38:14 följande:

    På landet har vi både en gasolgrill och en klotgrill. Vi tänkte åka ut i helgen och grilla men vad det blir återstår att se. Är det fint väder blir det kanske något rejält men om det är kyligt kör vi nog lite korv bara.


    Jo man vill ju inte stå med något långkok om man står och huttrar, korv är väldigt underskattat tycker jag, ibland lägger jag några korvar i en aluminiumform med öl och kryddor som får ligga och gotta till sig över natten, sen slänger jag formen på grillen så dom får koka en stund, och sen lägga dom på gallret så dom får lite färg, svingott.
  • Jacqueline

    Grillade första gången i mars haha^^ men vi är grilltokiga och kan grilla oavsett väder.

    Kör vanlig kolgrill, blir inte samma sak med gasol.

  • Svetsarn91
    Anonym (B) skrev 2018-04-19 21:44:34 följande:

    Vi har redan grillat flera gånger, senast idag. :) Hittills har det blivit korv med bröd, grillspett, fläskfilé och karrékotletter.

    Ett tips som är jättegott är fyllda champinjoner: stora champinjoner som man tar bort foten på och fyller hålet med valfri färskost och sen lindar man bacon runt (eller struntar i bacon för vegetarisk version) och så på grillen. Till och med personer som inte gillar champinjoner som vi bjudit på detta har tyckt att det är väldigt gott.


    Är du en sån som startar grillsäsongen i februari? :)

    Tack för tipset det ska jag testa, låter smaskens.
  • Svetsarn91
    Jacqueline skrev 2018-04-20 09:47:48 följande:

    Grillade första gången i mars haha^^ men vi är grilltokiga och kan grilla oavsett väder.

    Kör vanlig kolgrill, blir inte samma sak med gasol.


    Haha vissa grillar ju till och med julskinkan.

    Gasol är lite smidigare, men det känns ibland som att man lika väl kan andvända en kokplatta, det saknas något.
  • Jacqueline
    Svetsarn91 skrev 2018-04-20 09:51:57 följande:

    Haha vissa grillar ju till och med julskinkan.

    Gasol är lite smidigare, men det känns ibland som att man lika väl kan andvända en kokplatta, det saknas något.


    Precis, grillade korv på nyår med förresten^^

    Men som du säger blir gasol lite som att steka på spisen.
  • Anonym (B)
    Svetsarn91 skrev 2018-04-20 09:47:52 följande:
    Är du en sån som startar grillsäsongen i februari? :)

    Tack för tipset det ska jag testa, låter smaskens.
    Hehe, om jag säger såhär: det har hänt att våra grannar undrat om vi blivit sjuka eller något när de inte sett oss grilla på länge och igår när min man skulle åka iväg och köpa mer grillkol så frågade en granne "Blir det ingen grillning idag?".

    Vår gräns går dock vid minusgrader och snö så vi har startat grillsäsongen lite senare i år pga det extrema vädret.
  • LFF
    Svetsarn91 skrev 2018-04-20 09:51:57 följande:
    Haha vissa grillar ju till och med julskinkan.

    Gasol är lite smidigare, men det känns ibland som att man lika väl kan andvända en kokplatta, det saknas något.
    Inbillning att det saknas något :) Har sett flertalet blindtester mellan gasol och kol och det är få av de som säger sig kunna känna skillnad innan som faktiskt gör det.
  • LFF

    Har en Weber Q35 gasolgrill där hemma. Är så smidigt med gasol när man 1) är grilltokig själv och 2) har två grilltokiga ungar.

    Tände grillen första gången för ca 2v sedan. Då var det grillad korv till lunch. I lördags blev det riktig middagsgrillning i form av:

    Grillad fläskkarré, majskolvar, zucchini och paprika. Till det serverades potatisgratäng.

    Förhoppningsvis blir det grillning imorgon igen.

Svar på tråden Dags att tända grillen!!!