• Anonym (Ts)

    Kan man bli fysiskt förändrad av jobbiga händelser?

    Jag gick igenom en rad jobbiga händelser förra året och jag känner knappt igen mitt utseende om jag jämför då med nu. Min ansiktsform är helt annorlunda. Hakan är mer fyrkantig och mkt mer linjer i ansiktet nu om jag ler jämfört med då. Ögonen ser mindre ut. Jag ser liksom helt skev ut. Även kroppen har ändrats. Jag väger lika mkt men ser tjockare ut överallt och liksom bredare.

    Tycker min personlighet har förändrats också men det är kanske mindre konstigt. Det känns som att jag var mkt mer verbal och snabbtänkt tidigare.

  • Svar på tråden Kan man bli fysiskt förändrad av jobbiga händelser?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2018-04-19 21:49:02 följande:

    Jag gick igenom en rad jobbiga händelser förra året och jag känner knappt igen mitt utseende om jag jämför då med nu. Min ansiktsform är helt annorlunda. Hakan är mer fyrkantig och mkt mer linjer i ansiktet nu om jag ler jämfört med då. Ögonen ser mindre ut. Jag ser liksom helt skev ut. Även kroppen har ändrats. Jag väger lika mkt men ser tjockare ut överallt och liksom bredare.

    Tycker min personlighet har förändrats också men det är kanske mindre konstigt. Det känns som att jag var mkt mer verbal och snabbtänkt tidigare.


    Asså nej, lol. Man ändras inte fysiskt i ansiktet så där för att man haft tuffa upplevelser. Du har väl blivit äldre kan tänkas.
  • Anonym (Kanske)

    Man blir mer sliten tror jag åldras fortare med hängande ögonlock pga trötthet och glåmig hy och hår samt vikten upp eller ner.

  • Anonym (Nja)

    Alltså att se trlttade, få tunnare hår minska muskelmassa och så ja men inte så som fu beskriver. Det låter snarare som att du fått ett förvrängt självperspektiv.

  • NELJ
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-19 21:51:07 följande:

    Asså nej, lol. Man ändras inte fysiskt i ansiktet så där för att man haft tuffa upplevelser. Du har väl blivit äldre kan tänkas.


    Trötthet och stress kan mycket väl påverka ansiktet, hudens spänst, lyster, hur vita ögonvitorna är osv. Att huden säckar ihop lite gör att ögonen ser mindre ut och rynkorna blir tydligare. Rätt trist av dig att skratta åt ts som har en befogad fundering.
  • Anonym (Allan Gunnarsson)
    TwoThousand skrev 2018-04-19 22:17:26 följande:

    Ja, självklart märkbart beroende på vad är för händelse allt från krig och elände till våld och andra traumatiska händelser påverkar oss!


    Visst är det så. Och problem tar mycket tankeenergi som gör att man blir mindre snabbtänkt i andra sammanhang.

    Hjärnan blir ju inte skarpare av att den är tyngd av förluster och tragedier.
  • Anonym (.)

    Visst kan utseendet förändras av ett liv med mycket bekymmer, man åldras ju snabbare om man lever ett hårt liv.

    Det låter som att du förlorat muskelmassa och lagt på dig fett. Muskler har högre densitet än fett då man kan väga lika mycket men ändå se plufsigare ut om man förlorar muskler. Det kan förklara att ögonen ser mindre u, du har lagt på dig fett där också.

  • Mrs Moneybags

    Ja, det tror jag. Men jag tror också att om det bara har gått ett år så har du god chans att återställa ditt utseende.

    Jag hade också ett tufft år förra året och ser absolut annorlunda ut pga viktnedgång.

  • Anonym (Forskare, man)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-19 21:51:07 följande:
    Asså nej, lol. Man ändras inte fysiskt i ansiktet så där för att man haft tuffa upplevelser. Du har väl blivit äldre kan tänkas.
    Både ja och nej. Men jobbiga upplevelser leder till att gener uttrycks annorlunda, något som kallas för epigenetik. Förändrat genuttryck skulle också kunna ligga till grund till mild förändring av utseendet och i kombination med andra faktorer som naturligt åldrande så blir förändringen större.
  • Anonym (Ts)

    Ja minskad muskelmassa och ökad fetthalt skulle ju kunna förklara skillnaden i kroppsform utan skillnad i vikt. Isf kanske ökad mängd träning kan ändra tillbaka? Jag ska prova det. Fett i ansiktet, kan det ha så stor inverkan? Jag har ett bmi på 22-23 Så är normalviktig. Kan åldern spela så stor roll på 1 år? Har inte gått in i klimakterium eller sådan stor förändring. Är 35 år.

    Kan hakan bli större/fyrkantigare av en mindre ökad fetthalt i ansiktet? Hur mkt behövs för att det ska vara tydligt?

    Om huden i ansiktet förlorar spänst pga stress etc så förklarar det en hel del. Kan det gå tillbaka om man slutar stressa? Vad kan man annars göra? Krämer/mat/sömn? Jag använder inga krämer eller smink på huden i ansiktet nu, ingen speciell ansiktstvätt eller annat. Bara mascara och läppglans.

  • Anonym (ja och nej)

    Helt klart kan det påverka utseendet hur man mår psykiskt, vi visar ju alla våra känslor med ansiktsmuskulaturen, på sätt som vi inte kan kontrollera. Sorg, depression, trötthet, allt syns hur mycket vi än försöker dölja det.

    Men tror inte att ansiktet blir mer skevt på nåt sätt, hur du mår kanske också påverkar hur du ser på dig själv och vad du väljer att uppmärksamma när du ser dig i spegeln. Om du har defekterna eller det vackra i fokus, menar jag.

  • Anonym (Kanske?)

    Den tanke som slår mig först är att det är någon form av depersonalisation. Att förändringen kanske inte är fysisk utan psykisk. Man ser på sig själv med andra ögon. Ser ett annat ansikte som inte känns bekant.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kanske?) skrev 2018-04-20 20:50:38 följande:

    Den tanke som slår mig först är att det är någon form av depersonalisation. Att förändringen kanske inte är fysisk utan psykisk. Man ser på sig själv med andra ögon. Ser ett annat ansikte som inte känns bekant.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Depersonalisation


    Det är inte bara i spegeln utan syns mer på foto, om man jämför då och nu. Hakan är liksom mkt längre eller munnen sitter högre upp (men det är ju omöjligt så måste vara hakan). Och ansiktet var rundare förut, nu mer kantigt. Jag har gnisslat tänder, kan det påverka? Eller kanske jag håller käken i ett annat läge nu på något sätt? Typ mer spänd eller så. Fast det är som alltid likadant.

    Hur ska man hålla käken normalt? Nu när jag börjar tänka på det så känns alla lägen konstiga.

    Det ser fulare ut nu men liksom inte helt galet eller så, bara annorlunda. Så tror inte jag håller på att bli galen och ser det som inte finns.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kanske) skrev 2018-04-19 22:07:08 följande:
    Man blir mer sliten tror jag åldras fortare med hängande ögonlock pga trötthet och glåmig hy och hår samt vikten upp eller ner.
    Håller med
  • Anonym (:()

    Tror nog det stämmer, upplever i princip allt det du skriver TS. Blivit så efter några jättejobbiga år.

Svar på tråden Kan man bli fysiskt förändrad av jobbiga händelser?