• Anonym (Trött på gnället)

    Min sambo klagar konstant på att jag är för smal!

    Hej!

    Min sambo gnäller hela tiden om att jag är för smal, förra veckan kallade han mig anorexiafall och benrangel.

    Jag har svårt för att äta och kan det bara på eftermiddagen, annars har jag näringsdrycker (men man ska väl gå upp i vikt om man hoppar över måltider?) har haft noll aptit de senare 15åren. Innan dess åt jag inte så mkt heller. Jag är väldigt liten i maten och väger 42.7kg och är 1.56cm så sååå smal är jag inte! Jag har alltid pendlar mellan 42-44kg, när jag VAR för smal så vägde jag 38/39kg.

    Är så less på hans tjöt om mat så nu ska jag fan gå upp minst 10-15kg så får han allt se vad han tycker om det.

    Det ironiska är att hans ex var för fet, henne gav han ett gymkort i julklapp och gnällde över att hon smååt och kunde äta en hel pizza själv (vilket han ju också gör! )

    Så har ni några tips för att mulla till mig? Äter mycket chips, glass och cola cola men det verkar inte direkt sätta sig, tänkte bara dricka röd mjölk nu och be läkaren om nån antidepressiva som man får upp i vikt av. (För några vanliga finns inte, inga aptithöjande heller och brass kan jag inte röka längre). Ska jag dricka grädde eller nåt? Öl är jag inte så förtjust i.. vad gör en fet utan att man måste äta mängder?

  • Svar på tråden Min sambo klagar konstant på att jag är för smal!
  • Anonym (byt)

    Låter som du borde byta sambo istället, du väger normalt.

  • Anonym (s)

    Nötter är kaloririkt och du får även näring.
    Grädde.
    Ostar av alla slag

  • Anonym (L)

    Det är rätt uppenbart att det är din sambo som har problem om han gnällde/gnäller på både exets och din vikt. Det är inte ok att säga sådant som han gör till dig, det är bara respektlöst.  

    Om man är orolig för sin partners vikt, oavsett om det är över eller undervikt, kan man försöka stötta till förändring i stället utan elaka kommentarer. Fast du verkar ha din normala vikt och om du inte har någon ätstörning så ska han inte lägga sig i hur du ser ut. En partner ska få en att känna sig bra som man är. 

    Ignorera hans dumheter och fundera på vad det säger om honom i stället. Däremot låter det inte bra att du inte har någon aptit. Har du sökt hjälp för det, kollat värden etc. så att det inte finns någon bakomliggande orsak? 

  • Anonym (s)
    Anonym (s) skrev 2018-04-19 23:31:32 följande:

    Nötter är kaloririkt och du får även näring.
    Grädde.
    Ostar av alla slag


    Du ska självklart bara försöka gå upp i vikt om du själv vill det. inte för att någon annan vill det.
    Jag läste inte ditt inlägg noggrant och ber om ursäkt.
  • Anonym (upp)

    Att bara väga 43 kg är skadligt för hälsan, så jag kan förstå din sambos oro. Han månar om dig och att du börjar fundera på att öka ditt kaloriintag visar ju att hans bemödanden för att få dig i form ger resultat. Att linda in orden i bomull hade inte varit dig till hjälp, så han blev tvungen att ta i lite för ditt eget bästa.

    Lite tips är som sagt mejeriprodukter med full fetthalt, ostar, nötter, choklad, kakor, bakelser. Finns ju mycket gott att välja på i de kategorierna.

  • BurningDiamond

    Enda gången det är befogat att någon annan pratar om din vikt alls, är när det är i extrem-ändarna, där det är fara för din hälsa pga över-/under-vikt. Och även då ska det tas upp med respect, ontanke och fingertoppskänsla.

    Allt annat är oacceptabelt och inget du ska tolerera.

  • Tow2Mater
    Anonym (Trött på gnället) skrev 2018-04-19 23:23:13 följande:

    (men man ska väl gå upp i vikt om man hoppar över måltider?)


    Hur menar du att man går upp i vikt om man hoppar över måltider? ??
  • Meriall

    45 är minimum som är ok för dig att väga om inte dina organ ska ta skada och hjärnan fungera sämre...

  • BurningDiamond
    Meriall skrev 2018-04-20 01:59:00 följande:

    45 är minimum som är ok för dig att väga om inte dina organ ska ta skada och hjärnan fungera sämre...


    Sanning med modification. Det finns individer som har en hälsosam vikt som är både högre och lägre än vad BMI-skalorna indikerar.
  • Utvandraren2

    Generellt sätt ska inte en partner kommentera vikten, men i ditt fall kan det vara befogat. Jag är själv 159 och har tunn benstomme. Hade jag vägt under 47 hade jag sett otäckt smal ut. Det vet jag, då jag var extremt smal fram tills jag blev 19 år.

    (45 kg) Nu i efterhand har jag kommit på att jag troligtvis hade överproduktion av sköldkörtelhormon. Detta orsakade för hög ämnesomsättning. Be doktorn om att testa din nivå av sköldkörtelhormon! Det är inte bra att ha för hög ämnesomsättning, det sliter ut kroppen i förtid! Om dina värden är normala kan du fråga doktorn om du borde gå upp i vikt och så kan han/hon ge dig kostråd. Berätta för doktorn att du inte har aptit så att han/hon kan bedöma vad som ska göras för just dig. För mig låter din vikt som för låg, och att du säger att du inte har aptit gör att jag tror att du skulle behöva gå upp lite. Jag tror inte nödvändigtvis att du har anorexia, mer att du fastnat i en cirkel där du inte äter tillräckligt-får ingen aptit-inte äter tillräckligt. Lycka till och ring doktorn för provtagning!

Svar på tråden Min sambo klagar konstant på att jag är för smal!