• Äldre 20 Apr 08:39
    40742 visningar
    37 svar
    37
    40742

    Viktökning i början av graviditet

    Hej allihopa!

    Jag skulle vilja höra mig för om det är någon som kan tänka sig dela med sig av sin viktuppgång i början av graviditeten? Jag går imorgon in i vecka 8, mår i princip konstant dåligt så matvanorna varierar lite. Äter alla mål vissa dagar och andra gånger kan jag skippa något för att illamåendet blir för stort. Trots att jag ändå äter bra mat så upplever jag att jag under dessa veckor har gått upp mer än jag trodde i vikt... Är det någon annan som är i vecka 8 eller därikring och kan upplysa en rookie? Glad

  • Svar på tråden Viktökning i början av graviditet
  • Anonym (L)
    Äldre 20 Apr 09:32
    #1

    Första graviditeten hade jag gått upp ca 0.5kg i v 19, sen small det till och när min dotter föddes hade jag gått upp drygt 19 kg. Nu är jag snart i v 11, och än har jag inte gått upp något. Är väldigt individuellt! Beror ju såklart även på vilken startvikt man har, om man är "normal", under eller överviktig också :)

  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 20 Apr 09:38
    #2

    Jag vägde mig inte innan inskrivning, så jag vet inte hur mycket jag gick upp innan vecka 10, men jag upplevde att jag blev större. Samlade nog på mig en del vätska (som innan mens), smååt mycket pga illamående och blev väldigt svullen. Runt vecka 12 la sig den svullna magen och sedan inskrivningen har jag nu bara gått upp fem kg (är i vecka 35). Så det är nog väldigt individuellt, och bara för att man går upp i början så behöver det inte fortsätta sen.

  • Äldre 20 Apr 09:46
    #3
    Anonym (L) skrev 2018-04-20 09:32:33 följande:

    Första graviditeten hade jag gått upp ca 0.5kg i v 19, sen small det till och när min dotter föddes hade jag gått upp drygt 19 kg. Nu är jag snart i v 11, och än har jag inte gått upp något. Är väldigt individuellt! Beror ju såklart även på vilken startvikt man har, om man är "normal", under eller överviktig också :)


    Åh, är det fult att erkänna att jag blir lite avis? :)


    Jag har mer kilo än önskat från början, så jag ska ju egentligen försöka att inte gå upp så mycket totalt, så det är lite stressande att första kilona kom så snabbt...

  • Äldre 20 Apr 09:50
    #4
    Anonym (Sofia) skrev 2018-04-20 09:38:38 följande:

    Jag vägde mig inte innan inskrivning, så jag vet inte hur mycket jag gick upp innan vecka 10, men jag upplevde att jag blev större. Samlade nog på mig en del vätska (som innan mens), smååt mycket pga illamående och blev väldigt svullen. Runt vecka 12 la sig den svullna magen och sedan inskrivningen har jag nu bara gått upp fem kg (är i vecka 35). Så det är nog väldigt individuellt, och bara för att man går upp i början så behöver det inte fortsätta sen.


    Ja men det känns bra att veta att det är någon som haft en liten viktuppgång men ändå är så långt gången Glad  Det inger hopp om livet Flört
  • Äldre 20 Apr 17:36
    #5

    Ska inte gå upp något alls under graviditeten enligt min bm då jag väger för mycket.. är i v 10 nu och har gått upp 3 kg.

  • Äldre 20 Apr 20:20
    #6

    Hade gått upp 4 kg på inskrivningen v.13 så kanske 3 kg vecka 8. 14 kg nu v.28.

  • Äldre 21 Apr 22:15
    #7

    Hade gått upp ca 5 kg till inskrivningen i vecka 12, pga illamående.

    Nu i vecka 20 har jag gått upp ca 9 kg totalt. Hoppas på att det planar ut hädanefter. Var normalviktig innan och har inte gått upp i mig själv sas. Gick upp 14 resp 15kg totalt i mina tidigare graviditeter.


    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Äldre 21 Apr 23:21
    #8

    Jag fick rådet att hålla mig till max 6kg då jag också hade extra vikt redan innan. Fram till v.20 gick jag inte upp ngt alls, sedan hade jag en ganska jämn kurva uppåt och landade på 7kg upp, men 4 av dom hade jag tappat redan när jag kom hem från BB och resten plus 5 till rann av av bara farten när amningen kom igång.

    Jag bantade absolut inte men fick avsmak för sött under graviditeten och drabbades av graviddiabetes vilket tvingade fram en bättre kost, som jag faktiskt till stora delar lyckats hålla i, så tror den minimala viktuppgången och tappet efteråt beror på det och en fungerande amning. Nu har jag stannat av i vikt och börjar jobba på att röra mig mer och mer igen för att kanske tappa lite till vill inte stressa med det medan jag helammar.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 22 Apr 00:25
    #9

    Jag gick upp 2-3 kg till vecka 12 slutade på 20kg när dottern föddes 40+6 nu & veckor gammal. Tappat 7 kg efter 4 dagar nu 10 kg helammar.

  • Äldre 22 Apr 14:44
    #10

    Är i v9 nu och gått upp ca 1-2kg men det känns me som 10kg. Känner mig såååå uppblåst! Tunga stora bröst och svullen mage. Usch

Svar på tråden Viktökning i början av graviditet