• ffhh

    Gravid i vecka 9+4 men hittade inget hjärtljud vid VUL

    Hej.

    Jag var på VUL och de såg att jag hade tvillingar men inget hjärtljud hittades. Det konstaterades att fosterna var i v 7+3 och 7+4. Enligt beräckningen så blir man ju inte befruktat förrän ca 2 v efter beräknad graviditetsveckorna. Vilket är exakt 7+4 v. Kan detta stämma? Fosterna mätte 17.4mm samt 17.7mm

    Är det normalt att inte hitta hjärtljud vid dessa veckor eller är det helt kört? Har någon annan fått samma resultat fast det har gått bra senare?

    Jag sträcker efter halmstrå för en gnutta hopp. Snälla berätta er erfarenhet.

    Desperat mamma för en 8åring

  • Svar på tråden Gravid i vecka 9+4 men hittade inget hjärtljud vid VUL
  • Anonym (Mari)

    Nu i min andra graviditet så kunde man se hjärta slå i v.6+1 men i min första så såg man inte hjärtslagen i 7+3. Men längden stämde in så fick göra ett till vul 1 vecka efter och då såg man hjärtslag. Fast under det vul:et så sa läkaren att något på embryot såg konstigt ut och att jag kunde förvänta mig missfall. 32 veckor senare resulterade det sig i en perfekt pojk.

    Hoppas att det är för tidigt att se hjärtslagen än och att allt är bra med tvillingarna!

  • ffhh

    Oh vad glad jag blir av ditt inlägg. Tack för att du delar! ??????

    Jag ska kolla igen på Tisdag då det har gått 8 dagar sen denne kollningen.

  • ffhh

    Det skulle vara hjärtan efter meningen men det kom massor av frågetecken istället :)

  • Anonym (Mari)

    Håller alla mina tummar och tår för dig :)

    Min kompis väntade tvillingar (hon fick dom i december) och hon gjorde vul i 7+nånting och såg inget hjärtslag då heller, men hon gjorde sen i 9+ och då tickade båda på :)

  • ffhh

    (Mari ) Förresten glömde jag att fråga. När du skriver 6+1 och 7+3 menade du att fosterna var/ är i den åldern eller menar du enligt hur BM beräcknat?

    Lycka till med graviditeten :)

  • Anonym (Mari)
    ffhh skrev 2018-04-20 11:29:34 följande:

    (Mari ) Förresten glömde jag att fråga. När du skriver 6+1 och 7+3 menade du att fosterna var/ är i den åldern eller menar du enligt hur BM beräcknat?

    Lycka till med graviditeten :)


    Enligt hur bm beräknar men enligt bm så stämmer hitills allt överens med tid. Är i v.15+1 idag och när vi gjorde kub så trodde bm jag låg några dagar före också .
  • Anonym (Mari)
    Anonym (Mari) skrev 2018-04-20 12:12:46 följande:

    Enligt hur bm beräknar men enligt bm så stämmer hitills allt överens med tid. Är i v.15+1 idag och när vi gjorde kub så trodde bm jag låg några dagar före också .


    Första gången jag gjorde vul i 6+1 så hade jag bara gått efter mensen men det verkar stämma överens med längden på embryot då
  • LFF

    Jag gjorde VUL i v8 (7+5), daterades till 7+2 och då såg man hjärtat slå. Mina var då 11mm långa.

    När BM etc pratar om din graviditet och bedömningen av längden på fostren så borde man pratat om v8+, inte v7+ (man pratar fortfarande utifrån mensens första dag, inte efter ägglossningen).

  • Anonym (J)

    Exakt samma sak som LFF beskrev hände mig. Exakt.

    Känns konstigt att du blev daterad till 7+3 och 7+4 med så stora foster? 

  • Anonym (J)

    Vill tillägga att hjärtat slog i 7+2 på mig också.

  • EmmyB87

    Jag gjorde ul för drygt en vecka sedan, och blev daterad 10+1 och 10+0. Skulle varit i 10+1 enligt bim. Så de räknar på samma sätt som alla andra även vid ul. Möjligt att du hade senare ägglossning än du trott, men två veckor känns länge. De borde ha sett hjärtat på dem även om du vore i vecka 7+något.

  • ffhh

    Gick till en privat VUL. Läkaren konstaterade direkt att jag hade fått missfall. Så hon sände remiss till det allmäna sjukhuset för en dubbelkollning. Jag frågade om det finns någon chans att hon såg fel. Men hon sa nej. Fostrerna var så pass stora att det inte rådde någon tvekan.

    Jag och min man blev totalt förstörd!

    Därför undrade jag om någon annan som gick igenom samma sak? Jag bor i Finland. Men graviditets längden beräknas som i Sverige.

    Bm räcknar allså att jag är i v 9+4. Men enligt den privata läkaren så har fostrena stannat upp i v 7+4, dvs 2 veckor sedan, sa hon. Det är bara jag som vill hitta en gnutta hopp i förtvivlan. Så jag tänkte ifall det kunnat vara så att storleken på fostrena stämmer i nuläget, om man utgår från att befruktningen skedde först 2 v efter beräknad sista mensens första dag? Då betyder det att fostrena åtminstone var vid liv på dagen eller dagen inna jag gick på VUL?

  • ffhh

    Tack för alla svar. Jag är glad för eran skull.

    För min del verkar det helt hopplöst

  • ffhh

    Jag hittade den här Informationen som stödde min 2 v teori.

    ?Förlossningsdatum eller graviditetsvecka beräknas normalt av läkare och barnmorskor utifrån sista mensens första dag. Förlossningsdatum sätts efter detta datum och justeras sedan vid det första ultraljudet. Det datum du får vid ultraljudet är det mest exakta och pålitliga.

    Den dag du faktiskt blir gravid är normalt cirka två veckor senare, då själv befruktningen äger rum. De flesta räknar inte graviditeten från befruktningsdagen då det är omöjligt att veta exakt vilken dag du verkligen hade ägglossning och blev befruktad.?

    www.babyhjalp.se/gravid-forlossningsdatum

  • LFF
    ffhh skrev 2018-04-20 16:17:25 följande:

    Jag hittade den här Informationen som stödde min 2 v teori.

    ?Förlossningsdatum eller graviditetsvecka beräknas normalt av läkare och barnmorskor utifrån sista mensens första dag. Förlossningsdatum sätts efter detta datum och justeras sedan vid det första ultraljudet. Det datum du får vid ultraljudet är det mest exakta och pålitliga.

    Den dag du faktiskt blir gravid är normalt cirka två veckor senare, då själv befruktningen äger rum. De flesta räknar inte graviditeten från befruktningsdagen då det är omöjligt att veta exakt vilken dag du verkligen hade ägglossning och blev befruktad.?

    www.babyhjalp.se/gravid-forlossningsdatum


    Nej, tyvärr så stöder det inte din teori utan alltid när BM och läkare pratar så är det utifrån senaste mensens första dag (Äl är på tex 2+0). Beklagar ditt missfall! Vet hur det känns så väl!
  • ffhh

    Lff.

    Ok. Tack för svar!

    Jag uppdaterar ännu om något positivt kommer upp nästa v.

Svar på tråden Gravid i vecka 9+4 men hittade inget hjärtljud vid VUL