• SskSabina86

    Oengagerad bonusmamma?

    Hej! Jag skulle behöva lite perspektiv på mina barns "bonusmamma". Jag och mina barns pappa är skilda. Jag är omgift och barnens pappa har för ca 2 månader sedan flyttat ihop med sin flickvän. De har varit i hop i ca 1 år. Det som gör mig lite ledsen är att hon inte verkar engagera sig så mycket i barnen. Äldsta dottern som är 8 år säger att de inte får kalla henne för bonusmamma, då hon inte är redo för det. Detta gjorde min dotter lite ledsen, iof så är hon känsligt lagd men ändå. Mitt ex är bortrest det här veckoslutet tors-sön (det är hans barnvecka) och då kan inte hon vara med barnen då hon var upptagen med annat. Min nuvarande man är inte alls på detta sätt. Han har verkligen anammat mina barn och skulle jag åka bort så är det självklart att han skulle ta hand om barnen. Han har varit deras bonuspappa sen han flyttade in hos oss och älskar dem som om de var hans egna barn. Jag förstår såklart att detta inte är något man kan kräva av en "bonusförälder" men jag blir ledsen för mina barns skull. Överdriver jag? Jag tycker att flyttar man ihop med någon som har barn så måste man ju köpa hela konceptet. Kan tillägga att hon inte har egna barn och är 32 år gammal.

  • Svar på tråden Oengagerad bonusmamma?
  • Anonym (5)

    Se det som ett tillfälle att få extratid med dina barn istället för att bli arg på pappans nya.

    Alla människor är olika, jag tycker inte man kan kräva mer av en ny partner än att den är snäll och rättvis mot barnen.

  • Anonym (Hennes val?)

    Det kanske låter hårt: "Hans barnvecka". Jag tycker dock att man inte alls bör eller kan förvänta sig, att bonusföräldrarn skall ta hand om era barn, när de redan har 2 föräldrar! Jag hade bara blivit lycklig, för att få vara med mina barn en extra helg.

  • GGN

    Man måste inte alls köpa hela konceptet. Alla gör på olika sätt. Du hade inte accepterat en sådan partner men ditt ex gör tydligen det.

    Hon kanske har jobbarhelg? Klassåterträff? Möhippa? Yoga?

  • Sophan

    Jag hade inte heller velat bli kallad bonusmamma faktiskt. Är det något fel på hennes riktiga namn?
    Och att hon är sambo med pappan betyder inte att per automatik känner sig bekväm med att vara ensam hemma med någon annans barn. Tänk om hon är jättestressad över att något ska hända barnen? Eller så känner hon sig bara inte bekväm med det. 
    Det är liksom inte riktigt hennes "jobb" att plötsligt bli mamma bara för att hon flyttar ihop med kärleken. 

  • Anonym (Nej)

    Nu har jag inte läst de andra kommentarerna men självklart ska hon inte behöva ta hand om era barn själv! Det är inte hennes barn och de har bara vart tillsammans i ett år! Du får ta hand om dina barn själv om inte pappan är hemma! Hon ska inte behöva vara barnvakt åt dig.

    Min mammas ex ex skickade ofta deras fyra barn hem till mamma fastän pappan var och jobbade i Norge, verkligen inte okej att hon skulle ta hans om sex barn (+ alla deras vänner) själv. De hade inte vart tillsammans mer än ett år och han hade nyss flyttat in hos oss. Fattar än idag inte hur hon kunde tillåta sig att bli överkörd på det sättet. Är förbannad än idag över det.

  • sextiotalist
    SskSabina86 skrev 2018-04-20 10:25:34 följande:

    Hej! Jag skulle behöva lite perspektiv på mina barns "bonusmamma". Jag och mina barns pappa är skilda. Jag är omgift och barnens pappa har för ca 2 månader sedan flyttat ihop med sin flickvän. De har varit i hop i ca 1 år. Det som gör mig lite ledsen är att hon inte verkar engagera sig så mycket i barnen. Äldsta dottern som är 8 år säger att de inte får kalla henne för bonusmamma, då hon inte är redo för det. Detta gjorde min dotter lite ledsen, iof så är hon känsligt lagd men ändå. Mitt ex är bortrest det här veckoslutet tors-sön (det är hans barnvecka) och då kan inte hon vara med barnen då hon var upptagen med annat. Min nuvarande man är inte alls på detta sätt. Han har verkligen anammat mina barn och skulle jag åka bort så är det självklart att han skulle ta hand om barnen. Han har varit deras bonuspappa sen han flyttade in hos oss och älskar dem som om de var hans egna barn. Jag förstår såklart att detta inte är något man kan kräva av en "bonusförälder" men jag blir ledsen för mina barns skull. Överdriver jag? Jag tycker att flyttar man ihop med någon som har barn så måste man ju köpa hela konceptet. Kan tillägga att hon inte har egna barn och är 32 år gammal.


    Åh, jag blir så irriterad när jag läser vad du skriver

    1) De har varit ihop ett år och bott ihop två månader och du lägger en föräldraroll på henne
    2) Hon kanske inte ens är intresserad av att ha en föräldrarroll gentemot din dotter, hon vill inte vara bonusmamma, hon vill inte ens kanske vara mamma. Du får prata med din dotter att bara för att man är tillsammans med en som är pappa innebär inte att man blir en mamma.
    3) Hon har noll skyldighet att ta hand om er dotter.

    4) Man måste inte köpa hela paketet

    Hälsningar från en som har levt med en man med två barn sedan tidigare i över 20 år (snart 25), vars yngsta var jämngammal med din dotter när vi träffades, som aldrig tagit på sig en föräldraroll och har en väldigt bra relation med hans äldsta barn
  • SskSabina86

    Jag är självklart glad över att få ha mina barn extra och tycker inte att hon ska vara "min" barnvakt. Men som en av er skrev, jag skulle aldrig acceptera att min man gjorde som hon. Skulle bli jätteledsen. Jag har själv varit bonusförälder i en tidigare relation och jag tyckte att det var självklart att jag även tog hand om hans barn när det behövdes. Barnen känner sig väldigt utanför hemma hos sin pappa vilket min äldsta dottter påtalat flera gånger. Skulle mer än gärna ha mina barn mer än halvtid men deras pappa vägrar, istället åker han relativt ofta bort, berättar inte det för mig utan lämnar barnen hos hans föräldrar istället. För honom är det en principsak att vi ska ha barnen 50/50.

  • SskSabina86

    Jag tycker inte att man ska vara ihop med någon som har barn sedan tidigare om man inte är det minsta intresserad av barnen. Jag upplever att min dotter far illa av det. Hon känner sig oönskad hemma hos sin pappa, menar ni att det ska vara så. Jag blir helt hänförd ????

  • sextiotalist
    SskSabina86 skrev 2018-04-20 11:26:14 följande:

    Jag tycker inte att man ska vara ihop med någon som har barn sedan tidigare om man inte är det minsta intresserad av barnen. Jag upplever att min dotter far illa av det. Hon känner sig oönskad hemma hos sin pappa, menar ni att det ska vara så. Jag blir helt hänförd ????


    OK, du tycker inte det, men det är ett val som ditt ex har gjort. Jag skulle, i det här fallet, misstänka att det är förväntningar som inte är uppfyllda.

    Nej, du behöver inte bli hänförd, utan förklara för din dotter att alla är inte barnmänniskor utan att din dotter, istället för att se ditt ex nya som en förälder, som en kompis till hennes pappa.

    Är hon helt ointresserad eller är det din tolkning, eftersom hon inte lever upp till din mall.

    Det tog säkert ett par år innan sambons barn och jag var tillräckligt bekväma med varandra.
  • sextiotalist
    SskSabina86 skrev 2018-04-20 11:21:57 följande:

    Jag är självklart glad över att få ha mina barn extra och tycker inte att hon ska vara "min" barnvakt. Men som en av er skrev, jag skulle aldrig acceptera att min man gjorde som hon. Skulle bli jätteledsen. Jag har själv varit bonusförälder i en tidigare relation och jag tyckte att det var självklart att jag även tog hand om hans barn när det behövdes. Barnen känner sig väldigt utanför hemma hos sin pappa vilket min äldsta dottter påtalat flera gånger. Skulle mer än gärna ha mina barn mer än halvtid men deras pappa vägrar, istället åker han relativt ofta bort, berättar inte det för mig utan lämnar barnen hos hans föräldrar istället. För honom är det en principsak att vi ska ha barnen 50/50.


    Att din dotter känner sig utanför kanske beror på att ditt ex kanske inte inkluderar henne som han borde. Rikta din irritation där den hör hemma, på ditt ex.
    Det är hans ansvar att se till att det fungerar med hans nya.
    Så länge hon är trevlig mot din dotter, behandlar henne respektfullt, så är det vad man kan förvänta sig
Svar på tråden Oengagerad bonusmamma?