• Smillis

    Egen missfallsutredning - Hjälp till med egna erfarenheter

    Hej Alla,

    Ursäktar väldigt långt inlägg. Jag förstår såklart att man inte egentligen kan göra en egen missfallsutredning men efter att ha läst runt väldigt mycket här på FL, så verkar många väldigt insatta efter att inte ha fått hjälp av sjukvården i Sverige etc.

    Bakgrund: 28 år, naturligt smal och svårt att gå upp i vikt, bra kost, känner inga sjukdoms symptom och osäker på släktgenetiken då de flesta är döda.

    Har en lång och oregelbunden cykel på 34-36 dagar (ibland mer eller mycket mindre), väldigt kraftig mensvärk ca 3-4 ggr per år, får lätt acne innan mensen, hormonrubbningar?

    Slutade med p-piller för 2 år sedan, har inte aktivt försökt men blivit med barn 2 ggr, vad jag vet om.

    Tidigt naturligt missfall i November och nu MA i vecka 9 ca. Har precis slutat blöda efter medicinsk abort.

    Senaste graviditeten var dramatisk.. För litet foster vid första VUL, blev bakflyttad ca 10 dagar. Upptäckte svampinfektion och höga bakterievärden (över 100) fick lokal antibiotika och inga fler symptom efter det. Var sjuk hela tiden: munsår, förkylning, magsjuka, började blöda och en inre blödning i livmodern upptäckes men läkte ut av sig självt. Fick progesterone tabletter och vagitorier och allt kändes bra. På VUL vecka 6-7 såg allt väldigt bra ut storleksmässigt och hjärtat och efter det slutade jag oroa mig. I vecka 10 fick jag en dålig magkänsla och gjorde nytt UL och fostret hade dött i vecka 9.

    Vill så gärna få barn så snart det går, men är rädd för att få missfall igen, så ska försöka kolla upp alla fel jag kan komma på innan vi försöker igen.

    Bor utomlands och läkarvården är väl lite sisådär, så behöver all hjälp jag kan få!

    Jag vill ta reda på sannolika orsaker till mitt senaste MA och vad kan jag göra för att förhindra att det händer igen? Vad ska jag kolla upp tror ni efter egna eller liknande erfarenheter?

    Det ända som syns på de blodtester som gjorts är:

    - TSH = 2,95 för högt tycker doktorn och har fått levaxin, men ingen utredning VAD som är fel, vilket känns läskigt.

    - Prolaktin värde 24, har fått medicin för att sänka värdet som jag ska trapp upp.

    Är detta nog för att skapa missfall?

    Tack för att du orkade läsa <3

  • Svar på tråden Egen missfallsutredning - Hjälp till med egna erfarenheter
  • UndrandeSökare
    Smillis skrev 2018-04-20 13:07:22 följande:

    Hej Alla,

    Ursäktar väldigt långt inlägg. Jag förstår såklart att man inte egentligen kan göra en egen missfallsutredning men efter att ha läst runt väldigt mycket här på FL, så verkar många väldigt insatta efter att inte ha fått hjälp av sjukvården i Sverige etc.

    Bakgrund: 28 år, naturligt smal och svårt att gå upp i vikt, bra kost, känner inga sjukdoms symptom och osäker på släktgenetiken då de flesta är döda.

    Har en lång och oregelbunden cykel på 34-36 dagar (ibland mer eller mycket mindre), väldigt kraftig mensvärk ca 3-4 ggr per år, får lätt acne innan mensen, hormonrubbningar?

    Slutade med p-piller för 2 år sedan, har inte aktivt försökt men blivit med barn 2 ggr, vad jag vet om.

    Tidigt naturligt missfall i November och nu MA i vecka 9 ca. Har precis slutat blöda efter medicinsk abort.

    Senaste graviditeten var dramatisk.. För litet foster vid första VUL, blev bakflyttad ca 10 dagar. Upptäckte svampinfektion och höga bakterievärden (över 100) fick lokal antibiotika och inga fler symptom efter det. Var sjuk hela tiden: munsår, förkylning, magsjuka, började blöda och en inre blödning i livmodern upptäckes men läkte ut av sig självt. Fick progesterone tabletter och vagitorier och allt kändes bra. På VUL vecka 6-7 såg allt väldigt bra ut storleksmässigt och hjärtat och efter det slutade jag oroa mig. I vecka 10 fick jag en dålig magkänsla och gjorde nytt UL och fostret hade dött i vecka 9.

    Vill så gärna få barn så snart det går, men är rädd för att få missfall igen, så ska försöka kolla upp alla fel jag kan komma på innan vi försöker igen.

    Bor utomlands och läkarvården är väl lite sisådär, så behöver all hjälp jag kan få!

    Jag vill ta reda på sannolika orsaker till mitt senaste MA och vad kan jag göra för att förhindra att det händer igen? Vad ska jag kolla upp tror ni efter egna eller liknande erfarenheter?

    Det ända som syns på de blodtester som gjorts är:

    - TSH = 2,95 för högt tycker doktorn och har fått levaxin, men ingen utredning VAD som är fel, vilket känns läskigt.

    - Prolaktin värde 24, har fått medicin för att sänka värdet som jag ska trapp upp.

    Är detta nog för att skapa missfall?

    Tack för att du orkade läsa <3


    TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang så nästan 3 är högt, bra att du fått Levaxin för att sänka värdet !

    Högt Prolaktin är inte heller bra, hoppas du fått Norprolac eller Pravidel för att sänka det?

    Ja, både högt TSH och högt Prolaktin kan var för sig. vara tillräckligt för att skapa fertilitetsproblem med minus och missfall. Så pressar du ner dessa två så borde du ha större chans nästa gång !

    Utifrån din beskrivning med lång menscykel och acne så kan man också misstänka PCOS, boka vul hos gyn och be att de kollar. Hos vissa med PCOS så ser man väldigt många omogna äggblåsor i äggstockarna, men ägglossningen blir oregelbunden och därför långa menscykler.

    I Sverige får vi heller inte bra hjälp med fertilitetsproblem, så vi reser till Aten för utredning. Där får man en mycket bättre utredning än här. Jag har haft 6 missfall men den svenska missfallsutredningen hos Landstinget visade inget, för de tog för få prover, så vi reste till Life clinic i Aten och gjorde en bättre utredning där och fick veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Behandlingen består av Intralipiddropp, korisontabletter, Fragmin och Trombyl.

    Du är varmt välkommen till den tråden där vi samlas om du vill, den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
  • UndrandeSökare

    Eller om du helst försöker ta blodprover själv i ditt hemland så kommer här förslag på några tester du kan försöka få ta om du har en hjälpsam läkare.

    Koagulation:
    P-vonWillebrand RCoF akt. P-Faktor VIII P-Faktor IX * P-Lupus antikoagulans P-Anti faktor Xa * P-Protein S, fritt P-Protein C (enz) * P-PAI-1 (enz) * DNA-FaktorV 1691G-A ger APC-resistens * DNA-FaktorII 20210G-A polymorfi protrombin P-PK * P-ATP-tidP-Fibrinogen 

    I
    mmunologi RF * RF (IgA) * ANA (IgG) Fosfolipider-ak (Kardiolipin-ak (igG och igM), B2-glykoprotein 1-ak (igG och igM) Lymfocytprofil; T-B-NK (CD3, CD19, CD16/56)

    *Klinisk kemi TNF-alfa  (detta prov är dock ej samma som analyseras i USA)

    *Allmän kemi S-CRP

    *Tyreoidea S-TSH (dag 21 i cykeln) S-fritt T4 (dag 21 i cykeln) S-fritt T3 (dag 21 i cykeln)* S-TPOAk, tyreoperpxidas-ak (dag 21 i cykeln) S-TgAk, tyreoglobulin-ak (dag 21 i cykeln)* S-TRAK, TSH-receptor-ak (dag 21 i cykeln)

    Hormoner S-Prolaktin (dag 21 i cykeln) S-FSH (dag 3 i cykeln) S-LH (dag 3 i cykeln) S-Testosteron (dag 3 i cykeln)* S-Testosteron, SHBG, kvot (dag 3 i cykeln)* S-Östradiol (dag 3 i cykeln) S-DHEAS (dag 3 i cykeln)* S-Androstendion (dag 3 i cykeln)

    * Anemi S-Kobalamin, B12 S-Folat P-Homocystein

    Hematologi B-Blodstatus

    Kromosomanalys Kariotyp

    Källa: www.familjeliv.se/forum/thread/40119318-ihopsamlade-fakta-om-missfall-och-hur-man-forebygger/1

    I Sverige kan vi ta Werlabs fertilitetspaket, det kan vara bra att kolla upp sitt AMH-värde, om man har lågt (under 1.0 ) så får man fler missfall för att äggen är för få, kan även hända unga kvinnor tyvärr.

    Amh är det prov som visar ungefär hur stor äggreserv en kvinna har (dvs ungefär hur många ägg hon har kvar), men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen. Du kan ta provet och betala själv t ex via www.werlabs.se
    werlabs.se/vara-tester/fertilitetstest/
    Provet måste tas på cd3,(alltså din 3e mensdag, första dagen med mens är cd1).
    Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare.


    Detta är för dig som vill få koll på din fertilitet. För dig som vill veta din fertilitetsstatus oavsett om du planerar en graviditet nu eller i framtiden.


    När bör man ta testet?

    Eftersom hormonproduktionen följer menstruationscykeln bör testerna tas på 3:e dagen i din menstruationscykel. Du bör ha varit vaken i minst 3 timmar. Tänk på att undvika stress innan provtagningen då det kan påverka resultatet.


    Vilka tester ingår i Fertilitetstest?

    De här markörerna testas:  


    Fertilitet
    Blodstatus | FSH | LH | Prolaktin | AMH | Östradiol (Östrogen) | TSH | T4

    Källa :www.werlabs,se

  • Smillis

    Hej UndrandeSökare, alltså tack så himla mycket för ditt svar, blir alldeles rörd över att du tog dig tid att svara så utförligt Skäms

    Det var precis ett sådan svar jag hade hoppats på, något som kan ta mig framåt.. Ska visa för min doktor i veckan och se om hon har någon erfarenhet av sådant alls. Hittills känns det som att jag måste vara min egen läkare och komma på saker som borde kollas. 

    Ska absolut kolla upp testerna från Werlab nästa gång jag är hemma!!

    Jag har varit inne på lite olika anledningar som kanske också kan spela in, vad tror ni om följande?

    - Cellförändringar? Har aldrig tagit cellprov. 
    - De höga bakterievärdena? Kommer nog aldrig att få veta vilken bakterie som gav utslag då jag fick antibiotika innan detta kollades. Rädd för GBS och Ureaplasma som jag läst om.
    - Toxoplasmos? Känns långsökt men har katt (ej kattlåda) och bor i ett land med mycket smittade katter.
    - Kromosomavvikelser. Hur testas det?
    - PCOS / PCO, har varit inne på det också iom acnen runt mens, men det är nog ända symptomet. Fick väldigt fin hy medans jag var gravid..
    - För kort luteal fas? Veckan efter jag trappade ner progesteron tabletterna och vagiatorierna fick jag MA, Samband?
    - Vitamin/mineral brist? Läste i en annan grupp om Magnesium + Zinc och tänkte prova på mig och mannen, tänkte även lägga till folsyra. Vad tror ni?

    Det är vad jag kommer på just nu.
     


    UndrandeSökare skrev 2018-04-20 16:51:35 följande:

    Eller om du helst försöker ta blodprover själv i ditt hemland så kommer här förslag på några tester du kan försöka få ta om du har en hjälpsam läkare.

    Koagulation:
    P-vonWillebrand RCoF akt. P-Faktor VIII P-Faktor IX * P-Lupus antikoagulans P-Anti faktor Xa * P-Protein S, fritt P-Protein C (enz) * P-PAI-1 (enz) * DNA-FaktorV 1691G-A ger APC-resistens * DNA-FaktorII 20210G-A polymorfi protrombin P-PK * P-ATP-tidP-Fibrinogen 

    Immunologi RF * RF (IgA) * ANA (IgG) Fosfolipider-ak (Kardiolipin-ak (igG och igM), B2-glykoprotein 1-ak (igG och igM) Lymfocytprofil; T-B-NK (CD3, CD19, CD16/56)

    *Klinisk kemi TNF-alfa  (detta prov är dock ej samma som analyseras i USA)

    *Allmän kemi S-CRP

    *Tyreoidea S-TSH (dag 21 i cykeln) S-fritt T4 (dag 21 i cykeln) S-fritt T3 (dag 21 i cykeln)* S-TPOAk, tyreoperpxidas-ak (dag 21 i cykeln) S-TgAk, tyreoglobulin-ak (dag 21 i cykeln)* S-TRAK, TSH-receptor-ak (dag 21 i cykeln)

    * Hormoner S-Prolaktin (dag 21 i cykeln) S-FSH (dag 3 i cykeln) S-LH (dag 3 i cykeln) S-Testosteron (dag 3 i cykeln)* S-Testosteron, SHBG, kvot (dag 3 i cykeln)* S-Östradiol (dag 3 i cykeln) S-DHEAS (dag 3 i cykeln)* S-Androstendion (dag 3 i cykeln)

    * Anemi S-Kobalamin, B12 S-Folat P-Homocystein

    Hematologi B-Blodstatus

    Kromosomanalys Kariotyp

    Källa: www.familjeliv.se/forum/thread/40119318-ihopsamlade-fakta-om-missfall-och-hur-man-forebygger/1

    I Sverige kan vi ta Werlabs fertilitetspaket, det kan vara bra att kolla upp sitt AMH-värde, om man har lågt (under 1.0 ) så får man fler missfall för att äggen är för få, kan även hända unga kvinnor tyvärr.

    Amh är det prov som visar ungefär hur stor äggreserv en kvinna har (dvs ungefär hur många ägg hon har kvar), men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen. Du kan ta provet och betala själv t ex via www.werlabs.se
    werlabs.se/vara-tester/fertilitetstest/
    Provet måste tas på cd3,(alltså din 3e mensdag, första dagen med mens är cd1).
    Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare.


    Detta är för dig som vill få koll på din fertilitet. För dig som vill veta din fertilitetsstatus oavsett om du planerar en graviditet nu eller i framtiden.


    När bör man ta testet?

    Eftersom hormonproduktionen följer menstruationscykeln bör testerna tas på 3:e dagen i din menstruationscykel. Du bör ha varit vaken i minst 3 timmar. Tänk på att undvika stress innan provtagningen då det kan påverka resultatet.


    Vilka tester ingår i Fertilitetstest?

    De här markörerna testas:  


    Fertilitet
    Blodstatus | FSH | LH | Prolaktin | AMH | Östradiol (Östrogen) | TSH | T4

    Källa :www.werlabs,se


  • UndrandeSökare
    Smillis skrev 2018-04-20 20:24:40 följande:

    Hej UndrandeSökare, alltså tack så himla mycket för ditt svar, blir alldeles rörd över att du tog dig tid att svara så utförligt Skäms

    Det var precis ett sådan svar jag hade hoppats på, något som kan ta mig framåt.. Ska visa för min doktor i veckan och se om hon har någon erfarenhet av sådant alls. Hittills känns det som att jag måste vara min egen läkare och komma på saker som borde kollas. 

    Ska absolut kolla upp testerna från Werlab nästa gång jag är hemma!!

    Jag har varit inne på lite olika anledningar som kanske också kan spela in, vad tror ni om följande?

    - Cellförändringar? Har aldrig tagit cellprov. 
    - De höga bakterievärdena? Kommer nog aldrig att få veta vilken bakterie som gav utslag då jag fick antibiotika innan detta kollades. Rädd för GBS och Ureaplasma som jag läst om.
    - Toxoplasmos? Känns långsökt men har katt (ej kattlåda) och bor i ett land med mycket smittade katter.
    - Kromosomavvikelser. Hur testas det?
    - PCOS / PCO, har varit inne på det också iom acnen runt mens, men det är nog ända symptomet. Fick väldigt fin hy medans jag var gravid..
    - För kort luteal fas? Veckan efter jag trappade ner progesteron tabletterna och vagiatorierna fick jag MA, Samband?
    - Vitamin/mineral brist? Läste i en annan grupp om Magnesium + Zinc och tänkte prova på mig och mannen, tänkte även lägga till folsyra. Vad tror ni?

    Det är vad jag kommer på just nu.
     


    Cellprov borde du be din gyn ta, speciellt om du aldrig har fått tagit det förut.

    När det gäller bakterier kan jag rekommendera Serums Mensblodprov som tjejerna i Aten-tråden gör. Det kostar 300euro och man gör det hemifrån och skickar med post till kliniken. De testar bland annat för Ureaplasma och Mycoplasma och en massa annat. Hittas några baciller som inte ska vara där så får man ett EU-recept som kan lösas ut i valfritt EU-land inkl Sverige. Både mannen OCH kvinnan måste behandlas samtidigt annars bollar man bara bacillerna mellan varandra !

    Man behöver ett vadderat kuvert av minsta storlek, några frimärken, koksaltlösning att späda blodet med lite så det inte torkar i röret, 2 urinprovrör med skruvkork samt beskrivningen inkl adress se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Toxoplasmos kan du ta blodprov och testa dig för, både i Sverige och utomlands. Behövs en läkare som ordinerar provet bara.

    Kromosomavvikelser, kan testas på sperman genom Sperm dna fragmentationstest, på embryona genom PGS, samt på både mannen och kvinnans blod genom Cariotyping. (Kromosomanalys Kariotyp) Det provet på blodet tas på både mannen och kvinnan vid den svenska missfallsutredningen, de andra 2 får man fixa själv utomlands, vi gjorde Sperm dna fragmentationstest och PGS i Riga på Avaclinic där vi går.

    För kort lutefas/progesteronbrist, när slutade du med progesteronet??? Man måste fortsätta med progesterontillskott till v.14 (då har moderkakan tagit över) du får inte sluta innan, då blir det missfall pgr av progesteronbrist !!!  Vitaminbrist/mineralbrist - Ja, det kan man absolut ha, inte bra med järnbrist
    t ex när man försöker bli gravid. Hos Werlabs kan man testa sig för det, endera endast vitaminer och mineraler eller så tar man deras Hälsokoll XL paket som mäter 33 olika saker.
    werlabs.se/blodprov/halsokontroll-xl/

    Så boka gärna in ett besök hos din gyn för vul och ta lite mer blodprover och kolla upp så du inte har PCOS eller vitaminbrist eller något annat på listorna jag skickat dig.

    Ja, du måste vara din egna doktor/detektiv/Dr House när det gäller fertilitetsproblem.

    I Sverige får man heller inte mycket hjälp. Det enda man kan få är en utredning (som tyvärr oftast inte hittar något  - för de tar för få prover) den kan man få efter 3 missfall eller om man försökt i 12 månader i sträck utan plus. Resten måste du fixa själv. Men ge inte upp, Det finns alltid en (minst) orsak till fertilitetsproblem det gäller bara att hitta den/de.

    Då har du fått lite hjälp att göra din egen missfallsutredning hoppas jag.
    Hör av dig om du har några frågor.
    Ha en bra helg och Lycka till !
  • Smillis

    Glömde svara det första inlägget: Jag tar 1/2 tablett Lactodel (Bromocriptine 2.5mg) Efter middagen för prolaktin värdet, ska trappa upp och ta i totalt 2 månader.


    Sen har jag fått levotyroxin 0.25mg till frukost för THS värdet. Läste online att man ska ta blodprovet på fastande mage innan lunch, mitt tog dom kl 9 på kvällen efter middagen, så undrar nu hur mycket jag kan lita på provsvaren Obestämd

    Allt var verkligen helt nytt för mig så ifrågasatte aldrig varför jag skulle trappa ner med progesteronet och sluta, men tänker såklart hela tiden på att det kanske var anledningen Gråter
    Jag fick det till att börja med för att jag hade en hematom och blödde men när den efter en vecka försvann /läkte var det inte nödvändigt med progesterone så skulle trappa ner sa läkaren.  
    Nästa gång om jag blir gravid ska jag insistera på att fortsätta tills vecka 14 som du sa.

    Det var mycket som hände den veckan jag tror att den dog i, stressigt och tungt på jobbet, började dricka 2 koppar kaffe om dagen samt slutade med proggen... 

    skulle vara så skönt om man bara visste varför!

    Men har läst runt ännu mer nu och jag är ju verkligen inte ensam... Verkar ju tyvärr vara super vanligt Rynkar på näsan Förstår inte hur Sverige kan vara så efter och varför görs inget för att förbättra vården?! Dom flesta trådar är ju hur gamla som helst men ingen skillnad.

  • UndrandeSökare
    Smillis skrev 2018-04-20 23:42:06 följande:

    Glömde svara det första inlägget: Jag tar 1/2 tablett Lactodel (Bromocriptine 2.5mg) Efter middagen för prolaktin värdet, ska trappa upp och ta i totalt 2 månader.

    Sen har jag fått levotyroxin 0.25mg till frukost för THS värdet. Läste online att man ska ta blodprovet på fastande mage innan lunch, mitt tog dom kl 9 på kvällen efter middagen, så undrar nu hur mycket jag kan lita på provsvaren 

    Allt var verkligen helt nytt för mig så ifrågasatte aldrig varför jag skulle trappa ner med progesteronet och sluta, men tänker såklart hela tiden på att det kanske var anledningen 

    Jag fick det till att börja med för att jag hade en hematom och blödde men när den efter en vecka försvann /läkte var det inte nödvändigt med progesterone så skulle trappa ner sa läkaren.  

    Nästa gång om jag blir gravid ska jag insistera på att fortsätta tills vecka 14 som du sa.

    Det var mycket som hände den veckan jag tror att den dog i, stressigt och tungt på jobbet, började dricka 2 koppar kaffe om dagen samt slutade med proggen... 

    skulle vara så skönt om man bara visste varför!

    Men har läst runt ännu mer nu och jag är ju verkligen inte ensam... Verkar ju tyvärr vara super vanligt  Förstår inte hur Sverige kan vara så efter och varför görs inget för att förbättra vården?! Dom flesta trådar är ju hur gamla som helst men ingen skillnad.


    Ja, sköldkörtelprover ska tas tidigt på morgonen, fastande och du får INTE ha tagit några mediciner innan !

    Om du blir gravid igen, fortsätt då med sköldkörtelmedicin HELA graviditeten och med Prolaktinmedicinen till v15 ! Viktigt ! Blodprov på Prolaktin ska också tas fastande på morgonen utan medicin innan samt att du ska ta det på CD21.

    Ja, progesterontillskott ska du ta från efter ägglossningen till v.14. Progesteronprov tas CD21.

    Du kan ju be att du får ta om dina prover igen under rätt förutsättningar denna gång ?

    Du är långt ifrån ensam om detta ! Vi är många !

    Nej, i Sverige är detta inte högprioriterat så därför händer inget tyvärr. Det är i USA och Grekland kunskapen finns !

    Jag kan tipsa dig om en jättebra bok som vi i Atentråden läser. Den heter "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Kan köpas på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Jag har haft mycket användning av den boken. Du kan säkert köpa den på Amazon och liknande också så du kan få tag på den i ditt hemland.
  • UndrandeSökare

    Köp gärna 2 st is your body babyfriendly böcker och så ger du den ena till din läkare att läsa. Efter ni båda läst boken så borde du kunna få bättre hjälp med dina fertilitetsproblem hoppas jag.

    Ta hand om dig och lycka till !

  • Smillis

    Så användbar information! Tusen tack ????


    UndrandeSökare skrev 2018-04-21 08:05:59 följande:

    Ja, sköldkörtelprover ska tas tidigt på morgonen, fastande och du får INTE ha tagit några mediciner innan !

    Om du blir gravid igen, fortsätt då med sköldkörtelmedicin HELA graviditeten och med Prolaktinmedicinen till v15 ! Viktigt ! Blodprov på Prolaktin ska också tas fastande på morgonen utan medicin innan samt att du ska ta det på CD21.

    Ja, progesterontillskott ska du ta från efter ägglossningen till v.14. Progesteronprov tas CD21.

    Du kan ju be att du får ta om dina prover igen under rätt förutsättningar denna gång ?

    Du är långt ifrån ensam om detta ! Vi är många !

    Nej, i Sverige är detta inte högprioriterat så därför händer inget tyvärr. Det är i USA och Grekland kunskapen finns !

    Jag kan tipsa dig om en jättebra bok som vi i Atentråden läser. Den heter "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Kan köpas på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Jag har haft mycket användning av den boken. Du kan säkert köpa den på Amazon och liknande också så du kan få tag på den i ditt hemland.


  • UndrandeSökare

    Nu vet inte jag vilket land utomlands du bor i.

    Men om du bor i Grekland så kan du köpa alla mediciner receptfritt på Apoteken. Om du bor i Spanien så kan du också köpa en hel del mediciner receptfritt på Apoteken tex Utrogestan 100mg och 200mg (progesteton som kladdar mindre än Lutinus).

    Eller om du reser till någon av dessa länder på semester så kan man passa på att handla på sig de mediciner man behöver.

    Man har rätt att frakta en årsförbrukning mediciner mellan 2 EU-länder. Både Sverige, Spanien och Grekland är med i EU. Googla så hittar du en lista på alla EU-länder. Storbritannien är med än så länge, men ska väl snart lämna.

    Annars kan jag rekommendera en utredning hos Dr D på Life clinic i Aten. Hör av dig om du vill ha hans epostadress.

    Jag kan också rekommendera Serums Mensblodtest som jag nämnde tidigare.

Svar på tråden Egen missfallsutredning - Hjälp till med egna erfarenheter