• raniae­eee
    Äldre 20 Apr 19:23
    4319 visningar
    7 svar
    7
    4319

    Nervös jobbintervju

    Jag har en jobbintervju om ca en vecka och jag behöver verkligen jobbet. Min kille har nyss fått jobb och känner att jag inte pallar att han ska behöva betala allt. Plus att vi har pratat om att flytta till nästa år och behöver en stabil inkomst. Så snälla ge mig lite bra jobbintervju tips! Ps. jobbet jag söker är som servitris på en resturang på deltid.

  • Svar på tråden Nervös jobbintervju
  • Anonym­ous31
    Äldre 20 Apr 20:04
    #1

    Har du erfarenhet av jobb som servitris, så ta upp det såklart.

    Annars skulle jag säga att du kan be fd. arbetsgivare/arbetskamrater osv, att berätta för dig vad de tycker är dina starka sidor. Gärna något som både de och du själv känner igen dig i, så det blir lättare att tro på det du säger. Till exempel, bra siffersinne, jobbat med service tidigare. Men framförallt skulle jag säga att vara ärlig är viktigt. Känner du att det är något du känner dig osäker på så säg att du gärna lär dig det. Jag tror arbetsgivaren ser om du är genuint intresserad eller inte. 

    Så ja, ärlighet och intresse är viktigt. OBS, är ingen expert själv på sådant här, jag bara skriver vad jag tror är viktigt. 

  • Äldre 20 Apr 20:26
    #2

    Var positiv.
    Ta upp erfarenheter från tidigare jobb som kan vara användbara i det nya jobbet.
    Tänk på exempel på struliga situationer du hanterat tidigare.
    Försök att alltid farönkra dina svar i exempel från tidigare jobb eller erfarenheter.

    Jag var på en jobbintervju igår för ett jobb som kan ge lite över 80000 i månaden. Jag saknade många kvalifikationer, men har stor chans att få jobbet i alla fall. Jag var ärlig med vad jag inte kunde och vad jag inte hade erfarenhet av och såg till att ge bra exempel på hur mina tidigare erfarenheter skulle vara en enorm tillgång i den nya tjänsten.

  • Scoops
    Äldre 20 Apr 20:38
    #3

    Jag har intervjuat många många i mina dar. Så från arbetsgivarens sida kan jag säga så här:

    () Det gör inget att du är nervös under intervjun. De flesta är det och vi brukar inte bry oss om det.
    () Ta gärna med anteckningar du gjort sedan innan, alltså för din egen skull. Skriv ner dina svar på de vanligaste frågorna så du har med dem om du får hjärnsläpp, typ: Vad är dina bästa /sämsta sidor, varför vill du jobba där? Vad bidrar du med på arbetsplatsen? 
    () Skriv också ner dina frågor till arbetsgivaren och anteckna vad arbetsgivaren svarar. Då kommer du ihåg det till sen och det ser proffsigt ut.

  • Äldre 20 Apr 20:52
    #4

    Mitt bästa tips är att det är ok att fundera över frågorna. Känn dig inte stressad. Det är också ok om det blir tyst en liten stund. Ta några djupa andetag innan du går in i intervjun. Det lugnar kroppen. Titta i ögonen, vik inte bort blicken. Tro på dig själv. Tänk i förväg på vad det är du kan bidra med till det här jobbet, varför ska de anställa dig.

  • Äldre 21 Apr 05:46
    #5

    Jag tycker det är bra att säga att din kille fått jobb på orten och att ni vill flytta ihop där, då låter det som att du planerar att bo där ett tag framöver. Kan tänka mig att många bara jobbar ett tag och sen slutar som servitris och de vill nog gärna ha någon som stannar ett tag och att rota sig på orten är bra då.

  • raniae­eee
    Äldre 23 Apr 23:28
    #6

    Varför skulle vi bo i orten haha? och varför antar du bara det?

  • Anonym (Läs igen)
    Äldre 23 Apr 23:43
    #7
    raniaeeee skrev 2018-04-23 23:28:59 följande:

    Varför skulle vi bo i orten haha? och varför antar du bara det?


    ... rota sig PÅ orten... skrev personen. Orten är alltså inte (för)orten i detta sammanhang. Det är tätort som avses, det vill säga vilket samhälle som helst, t.ex. en stad eller en by.
Svar på tråden Nervös jobbintervju