• Anonym (Rökande mamma)

    Får din tonåring röka hemma?

    Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?


    Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

    När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

    Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.


    Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

  • Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (l)

    Nej det är härligt att röka. Jag och elvaåringen sitter och dricker rödvin och tittar på en barnförbjuden film. Det är mysigt. Jag har beställt lite cannabis, det blir nästa veckas fredagsmys.
    Det är så jävla skitnödigt att tänka på hälsan eller framtiden. Lev i nuet!

  • Anonym (Larsson)

    Tycker att det är en så konstig fråga egentligen. Om man får röka hemma?

    I ditt fall som själv är rökare så är det ju väldigt svårt att motivera varför din tonåring inte skulle röka vare sig det är hemma eller någon annanstans.

    Trots att du hävdar att både du och hon vet att det är dåligt för hälsan så sitter du ju där och röker för fullt ändå. Dvs du vet att det är farligt men det är ändå inte så farligt så det är lugnt att fortsätta, eller hur?

    Jag tror säkert att du gärna vill att din tonåring inte ska röka men samtidigt så är det väl ändå inte så farligt? Då hade du ju inte rökt själv heller. Varför ska då tonåringen inte röka?

  • Anonym (Öööh)

    Omfg varför i hela världen skulle jag sätta mig och röka med mina barn? Varför röker man ens som vuxen människa?! Förstår inte det. Jag trodde rökare bara var folk med undervecklad hjärna, vilket iofs bekräftas nu när jag läser din TS.

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (l) skrev 2018-04-20 22:45:01 följande:

    Nej det är härligt att röka. Jag och elvaåringen sitter och dricker rödvin och tittar på en barnförbjuden film. Det är mysigt. Jag har beställt lite cannabis, det blir nästa veckas fredagsmys.

    Det är så jävla skitnödigt att tänka på hälsan eller framtiden. Lev i nuet!


    Se till att enbart hålla er till cannabis då det är främjande till skillnad från alkohol. Alkohol dödar - det gör inte gräs
  • Anonym (963)

    Dom hade inte fått röka hemma även om dom var 18.

  • Anonym (.)

    Hade dragit in på pengar, mobil och annat kul.

    Skulle helst aldrig vilja stå och röka med mina barn(varken jag eller maken röker) men skulle absolut inte tillåta rökning på innan 18-års dagen.

  • Anonym (Äh)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-04-20 22:58:25 följande:

    Se till att enbart hålla er till cannabis då det är främjande till skillnad från alkohol. Alkohol dödar - det gör inte gräs


    Äh, YOLO. Preteens är tåliga rackare, precis som avkommorna till rökande white trash morsor. Det är lugnt!
  • Anonym (Jadu.)

    Jag började röka som 13åring och erkände för morsan ganska direkt. Efter det rökte jag med både mamma, mormor, morfar, pappa osv.

    Jag har nu dock ingen tonåring (ännu) utan en son på 8år.

    Jag ser det lite såhär; jag skulle inte uppskatta det men jag vet själv vad tonåringar är kapabla till och det gör liksom inget om man försöker stoppa det.

    Så OM min son skulle börja röka något så ser jag hellre att han vejpar.

    Det jag skulle rekommendera för er båda är att slänga cigaretterna och börja vejpa istället. 97.5% säkrare, ni bidrar inte till någon passiv rökning- villet innebär att ni kan röka inomhus, i bilen och överallt utan att "förstöra" för andra om ni tex skulle sitta på ett utefik, ni förstör inte lungorna, cancerrisken sjunker hejdlöst, det är otroligt jävla mycket billigare i längden och ni blir hälsosammare.

    Jag har varit rökfri i 2år nu och vi här hemma blandar egen vapejuice.

    Det luktar dessutom gott, smakar gott och vi orkar ha ett hälsosamt liv ihop. Det "enda" negativa är nikotinet och då kan ni välja att röka juice som knappt innehåller nikotin.

    Finns många vapegrupper på fb och information på internet. Lycka till

  • lövet2

    Det är bara ett av mina barn som rökt. Hon träffade en kille som rökte, och då började hon också. Hon fick inte röka alls, men det gjorde hon förstås ändå. Fast inte hemma. Det gjorde åtminstone att hon rökte mycket mindre. Svårare att bli beroende när hon inte kunde röka när som helst. Jag hade en sprayflaska och sprutade kallvatten på alla minderåriga som försökte röka på min tomt. Väldigt effektivt.

    Nåja, hon slutade i alla fall röka så småningom.

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?