• Anonym (Anony­m)
    Äldre 21 Apr 01:42
    5077 visningar
    13 svar
    -1
    13
    5077

    Kände mig utpekad av polis! Har svårt att släppa det.

    För drygt ett år sedan var jag ute på en promenad. Efter en stund satte jag mig på en stek för att vila benen (var en skogsstig). Då plötsligt stannar det en polis på motorcykel intill mig. Han tar av sig hjälmen och frågar mig hur länge jag suttit där och jag svarar ärligt att jag kanske suttit där i några minuter. Då berättar han att de letar efter en flicka som försvunnit. Jag blir ju såklart rätt paff och ställer några följdfrågor. Och så avslutar jag med att säga att jag ringer polisen om jag ser något. När jag har sagt det så stirrar han misstänkt på mig i några sekunder och jag ser i hans ögon att han misstänker att jag kan vara inblandad, sen tar han på sig hjälmen och åker vidare. Jag blir såklart livrädd och får katastroftankar om att jag ska bli oskyldigt häktad eller t.o.m. dömd för något av det värsta brott man kan göra. Det är ju inte första gången det har hänt (Kaj Linna, Thomas Quck, Lars Kihlstedt, Kevinfallet)... Livrädd går jag hem och efter några timmar så får jag veta att flickan var återfunnen och i säkerhet.

    Det här har vållat mig stor jävla vånda sen dess. Framförallt så tänker jag på den där obehagliga polisens ögon och att han troligtvis i åtminstone en timme trodde att jag var den värsta sortens avart till människa som han helst skulle se död om han fått bestämma. Jag promenerar aldrig där längre. Har försökt men jag får sån jävla ångest när jag går där. Har också fått en fruktansvärd polisfrossa (fobi för poliser nästan). Så fort jag hör en polisbil får jag rysningar och numera så förknippar jag polisen med oskyldigt dömda och inte ett dugg på trygghet och ordning.

    Min fråga är vad jag ska göra åt det här? Den här polisens dömande ögon har fastnat i min näthinna och varje kväll tänker jag på vad som skulle kunnat hänt om jag blev anklagad för ett så vidrigt brott som han misstänkte mig för

  • Svar på tråden Kände mig utpekad av polis! Har svårt att släppa det.
  • Äldre 21 Apr 02:03
    #1
    +1

    KBT terapi. Dina fantasier att en polis stirrar på dig som misstänkt är inte hälsosamma.
    Han kanske t ex bara funderade lite om han skulle fråga om du behovde hjälp, han kanske var tvungen att forsäkra sig om att du inte var blek eller hade andra symptom som skulle gora att han måste tillkalla hjälp åt dig.

  • Äldre 21 Apr 05:49
    #2
    Tow2Mater skrev 2018-04-21 02:03:38 följande:

    KBT terapi.


    Jag är beredd att hålla med. Det är inte normalt att gå igång på det sättet du beskriver TS. Du behöver hjälp. KBT kan vara en möjlighet. Sedan vet vi ju inget om din bakgrund, om du har djupa trauman som involverar polis/militär t. ex.  så kan du behöva betydligt större insatser än KBT.
    Första steget är dock att kontakta din VC och boka en tid för att utvärdera din psykiska ohälsa.
  • Anonym (Sjukt­)
    Äldre 21 Apr 06:15
    #3

    Sök hjälp.. detta är sjukt.

  • Anonym (Hmmmm­mm)
    Äldre 21 Apr 10:06
    #4

    Håller med ovanstående. Gå i terapi om du inte kan släppa rätt så normala händelser som detta. Om de letar efter en försvunnen tjej så är det i mina ögon helt normalt att " ta in" personer i omgivningen extra noga. Tjejen hittades oskadd och ingen skada skedd och polisen har släppt detta för länge sedan. Din reaktion är inte normal alls så sök hjälp.

  • Äldre 21 Apr 11:19
    #5

    Jag jobbar som psykolog och vad jag kan säga är att det är fullt normalt att reagera med obehagskänslor när en sån här sak inträffar (det är allt annat än en normal händelse detta, som någon påstod). Och det är inte alls onormalt att känna oro för att bli oskyldigt anklagad för något vid såna här tillfällen. Jag skulle nog säga att det tvärtom vore mer onormalt att inte känna obehag efter en sådan sak som TS beskriver. Däremot är det inte normalt att såna här händelser skapar psykiska men, vilket det i ditt fall har gjort. Det är en överreaktion.

    Mitt råd är att du ska kontakta vårdcentralen och be om att få prata med en läkare. Där berättar du situationen och så skickar de vidare dig till en psykolog eller alternativt terapeut om de bedömer att du behöver det. Framförallt så tror jag att din överreaktion kan bottna i något mycket större än den här enskilda händelsen. Har du mycket ångest? Hur ser det ut med ditt allmänna psykiska tillstånd? Har du tidigare i livet upplevt att du blivit oskyldigt utpekad eller anklagad i hög grad? Sånt kan nämligen spela in vid såna här tillfällen.

  • Äldre 21 Apr 15:16
    #6
    +1
    karatinosa skrev 2018-04-21 11:19:14 följande:

    Jag jobbar som psykolog och vad jag kan säga är att det är fullt normalt att reagera med obehagskänslor när en sån här sak inträffar (det är allt annat än en normal händelse detta, som någon påstod). Och det är inte alls onormalt att känna oro för att bli oskyldigt anklagad för något vid såna här tillfällen.


    Allt som TS beskriver faktiskt ha hänt är att en polis stannat framför henom, frågat hur länge hen suttit där och att en flicka försvunnit, TS ställer lite frågor och talar om att hen kommer ringa om hen ser något, och att polisen därefter kör sin väg.

    Du menar då, som utbildad psykolog, att det är fullt normalt att under/efter ett sådant möte spinna loss i katastrof-tankar om att polisen tror att hen har rövat bort flickan, att hen kommer bli oskyldigt häktad och oskyldigt dömd?
  • Anonym (M)
    Äldre 21 Apr 15:22
    #7
    +1

    Tycker det låter som det har blivit någon slags tvångstanke du maler på om. Kbt kan nog vara bra! Jag som haft jätte konstiga tvångstankar om allt möjligt tycker inte det låter särskilt märkligt...

  • Äldre 21 Apr 15:33
    #8
    EmberEyes skrev 2018-04-21 15:16:29 följande:

    Allt som TS beskriver faktiskt ha hänt är att en polis stannat framför henom, frågat hur länge hen suttit där och att en flicka försvunnit, TS ställer lite frågor och talar om att hen kommer ringa om hen ser något, och att polisen därefter kör sin väg.

    Du menar då, som utbildad psykolog, att det är fullt normalt att under/efter ett sådant möte spinna loss i katastrof-tankar om att polisen tror att hen har rövat bort flickan, att hen kommer bli oskyldigt häktad och oskyldigt dömd?


    Nej, jag sa att det är normalt att känna obehag om man utgår från att man känner sig utpekad i en sån situation, vilket TS också säger att han gjorde (och det är TS känslor vi får utgå från). Vad du pratar om är huruvida det är normalt att känna sig utpekad i en sån situation eller inte, och det har jag inte uttalat mig om eftersom att jag inte vet vilka orskaker TS har för att tro det (och det vet f.ö. inte du heller).
  • Äldre 21 Apr 15:34
    #9

    Verkar lite som om du har problem med ångest eller nåt, tänker att du kanske skulle kunna börja må bättre om du söker hjälp för det. Lycka till!!! Hoppas du mår bättre snart

  • Äldre 21 Apr 15:46
    #10
    karatinosa skrev 2018-04-21 15:33:54 följande:
    Nej, jag sa att det är normalt att känna obehag om man utgår från att man känner sig utpekad i en sån situation, vilket TS också säger att han gjorde (och det är TS känslor vi får utgå från). Vad du pratar om är huruvida det är normalt att känna sig utpekad i en sån situation eller inte, och det har jag inte uttalat mig om eftersom att jag inte vet vilka orskaker TS har för att tro det (och det vet f.ö. inte du heller).
    Nu fick du mig att tänka till lite. Skrattande
  • Äldre 21 Apr 15:49
    #11
    EmberEyes skrev 2018-04-21 15:46:50 följande:

    Nu fick du mig att tänka till lite.


    Bra. Det behöver vi alla ibland! :)

    Vad jag däremot håller med om är att TS överreagerar och det tror jag har att göra med något större än just den här enskilda händelsen. Så jag ger samma råd som alla andra att söka hjälp för detta för det kan vara skadligt om detta utvecklas vidare till något värre.
  • Äldre 22 Apr 12:47
    #12

    Jag håller med övriga. Du behöver nog hjälp att komma loss ur dessa tankar. Polisen gjorde bara sitt jobb.

    Jag har en vän som efter bombdådet i Stockholm (tror jag det var) blev stannad ca 5 gånger påväg hem från jobbet den dagen bara för att han passade in på beskrivningen av gärningsmannen. Det var såklart inte så kul får honom men han kunde redan samma dag skratta åt det och han förstod att det inte var riktat mot honom som person utan att polisen bara gjorde precis vad de skulle.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 22 Apr 16:11
    #13

    Sitter man på en stek får man räkna med att bli utpekad.

Svar på tråden Kände mig utpekad av polis! Har svårt att släppa det.