• Äldre 21 Apr 02:58
    2148 visningar
    3 svar
    3
    2148

    Vårt förhållande?!

    Jag och min flickvän har varit tillsammans i 5 år nu och vi båda har inte haft någon partner innan. Vi Har egentligen inga gemensamma intressen eller hobbys. Hon lider av psykisk ohälsa, och jag känner att vårt förhållande inte kommer hålla i längden då vi båda vill olika i livet. Jag vet inte om jag fortfarande har känslor för henne, men vi båda är osäkra på om vi nånsin skulle hitta en annan partner som vi skulle trivas med lika bra..

    Så hur ska jag göra? Avsluta förhållandet och hoppas på att vi båda hittar en annan eller stanna kvar och se vars det leder? Samtidigt är jag rädd för att hon inte kommer ta det särskilt bra om jag avslutar förhållandet, hon har fortfarande starka känslor för mig men hon går knappt ut ur lägenheten nu och jag är den enda hon umgås med...????

    Alla råd uppskattas..

  • Svar på tråden Vårt förhållande?!
  • Anonym (Bobbi­)
    Äldre 21 Apr 08:35
    #1

    Gör slut! Det är så uppenbart. Ni kan ju inte fortsätta vara ihop för att "ni kanske inte hittar någon ni trivs lika bra med", om ni inte är säkra på att ni har känslor för varandra. Har du känslor, och andra partnern med, hittar ni tillbaka till varandra. Jag förstår om hon har det jobbigt, men du har bara ett liv - så lev det!
    Livet är för kort för att vara i ett "okej bra-förhållande".

  • Anonym (mmmm)
    Äldre 21 Apr 09:23
    #2

    Eftersom du vet hon har ohälsa behöver hon ju få hjälp med den, då inte av dig utan av vården. Har hon något stöd nu? Du behöver också få någon form av anhörigstöd (om ni skulle fortsätta ihop). 

    Du verkar tämligen på det klara med att du egentligen vill göra slut, det är bara att du oroar dig för hur hon ska ta det och du oroar dig för om du kommer kunna möta någon annan.
    Jag kan nog helt säkert säga att du kommer kunna möta någon annan, sen vet man aldrig hur olika relationer blir, men eftersom du känner som du gör, måste du ju göra något. Däremot är mitt råd att inte haka upp dig på det utan vara stark och trygg i dig själv oavsett om du är singel eller inte. Jaga inte desperat efter någon ny. Red upp det som är nu, sen kan du i lugn och ro ta nästa steg i ditt liv. 

    Att göra slut kan ev göra att hon faktiskt tar tag i sitt liv, inser att hon inte kan ha dig som sin stöttepelare utan måste göra det själv. Det blir så för en del, att de lyfter sig för att de måste. Då kanske hon också kan bli mer mottaglig för hjälp från vården (om hon inte redan är det) 

  • Äldre 21 Apr 14:42
    #3

    Jag är tacksam för era svar. Vi har nu kommit fram till att vi ska ta ett uppehåll i vårt förhållande och tänka över vad vi vill.

Svar på tråden Vårt förhållande?!