• aztec

    Recept, tips på mat - många allergier

    Hej!

    Finns det fler där ute som kliar sig i huvudet när det är dags att planera veckans mat när någon/några i familjen inte kan äta allt pga allergier/överkänslighet?

    Eller har du redan knäckt koden och vill dela med dig till en förvirrad förälder?

    ------

    Jag vill gärna ha tips på recept, smarta lösningar, produkter du inte kan leva utan? Det kan vara festmåltider eller bara ett snack. Jag behöver inspiration med allt!

    Vår son kan inte äta: ägg, soja, mjölkprotein och jordnöt.

    Alla små tips uppskattas! :)

  • Svar på tråden Recept, tips på mat - många allergier
  • Meriall
    aztec skrev 2018-04-21 09:17:35 följande:

    Hej!

    Finns det fler där ute som kliar sig i huvudet när det är dags att planera veckans mat när någon/några i familjen inte kan äta allt pga allergier/överkänslighet?

    Eller har du redan knäckt koden och vill dela med dig till en förvirrad förälder?

    ------

    Jag vill gärna ha tips på recept, smarta lösningar, produkter du inte kan leva utan? Det kan vara festmåltider eller bara ett snack. Jag behöver inspiration med allt!

    Vår son kan inte äta: ägg, soja, mjölkprotein och jordnöt.

    Alla små tips uppskattas! :)


    Spaghetti och köttfärssås (kolla så inte pastan har spår av ägg! Barilla har det men zeta och kungsörnen brukar vara ok), ingen soja i köttfärssåsen förstås. Kolla innehåll på fonder/buljonger.

    Ris & korvstroganoff (använd havremjölk i stroganoff och kolla innehåll på korven)

    Sushi - istället för soja så ta kalvfond (kolla så den inte innehåller soja)

    Frukost: finns bröd utan mjölk och ägg, mjölkfritt smör, köttpålägg och tomat/gurka
  • cosinus

    Beror ju helt på hur känsliga barnen är (klarar de t ex spår av), klarar de av att matvarorna finns i hemmet? Är de så stora att de förstår att de äter en sak och resten något annat?

    Har en son med allergi mot nötter, jordnötter, soja, alla baljväxter och skaldjur.

    Har en annan som inte ska äta mjölk.

    Båda tål spår av, båda klarar av att det finns dessa matvaror i huset, båda förstår att de ibland får annat.

    Vi lagar väldigt lite special. Sojan tycker jag i princip är ett icke-problem (han klarar sojalecitin). 

    Mjölken är ju lurigare men där brukar jag oftast göra dubbelt när det krävs. En sats mjölkfria pannkakor och sen gör jag vanlig smet på resten. Pannkakorna på havremjölk smakar likadant men är lite svårare att grädda.

    Ska vi göra gratänger så blir det pressad potatis för han utan mjölk, har vi någon gång någon med soja i någon sås plockar vi undan kött till den killen innan o s v.

    Försöker ha i frysen av sånt jag bakat mjölkfritt så jag kan ta fram om vi gör vanlig efterrätt. Idag t ex, vi har besök och dottern har bakat, den mjölkfria sonen får kladdkakemuffins med chokladbitar i som är kvar från hans kalas (och han är lika glad för de, han tyckte de blev jättebra)

    Så jag tycker inte vi modifierar så mycket, det är havremjölken i bakning/pannkakor. I övrigt tar vi mer undan mat innan det åker i mjölk än modifierar grundreceptet.

Svar på tråden Recept, tips på mat - många allergier