• Äldre 21 Apr 14:43
    2192 visningar
    11 svar
    11
    2192

    Skaffa barn eller inte? 40+ och ensamstående!

    Hej!

    Som rubriken lyder, försöka skaffa barn eller inte som ensamstående och 40 år? Någon här i samma situation?

    Jag har egentligen aldrig haft någon större barnlängtan tidigare, och det kan väl delvis bero på att jag inte heller träffat ?den rätta?... Största fokus i mitt liv har varit jobb/karriär/utbildning och hundar (avel och utställning).

    Sista 2 åren har jag börjat känna att jag vill ha en familj. Men att skaffa barn ensam? Och fyllda 40? Ser på syrrans familj och älskar att umgås med hennes barn som är fantastiska. Jag är rädd att ångra att jag åtminstone inte försökte skaffa barn när jag är äldre och det med 100% säkerhet är en omöjlighet.

    Att försöka hitta en man att skaffa barn med asap är inget alternativ, ska jag skaffa barn med någon ska det vara en trygg stabil person som kommer att vara en fantastisk pappa. Även om jag hittar honom imorgon så lär det dröja innan jag känner honom så pass väl att jag kan känna mig trygg i att skaffa barn med honom. Och då är det förmodligen försent.

    Skulle vara givande att diskutera detta med andra i liknande situation.

  • Svar på tråden Skaffa barn eller inte? 40+ och ensamstående!
  • Äldre 21 Apr 21:54
    #1
    Jeanetty skrev 2018-04-21 14:43:09 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder, försöka skaffa barn eller inte som ensamstående och 40 år? Någon här i samma situation?

    Jag har egentligen aldrig haft någon större barnlängtan tidigare, och det kan väl delvis bero på att jag inte heller träffat ?den rätta?... Största fokus i mitt liv har varit jobb/karriär/utbildning och hundar (avel och utställning).

    Sista 2 åren har jag börjat känna att jag vill ha en familj. Men att skaffa barn ensam? Och fyllda 40? Ser på syrrans familj och älskar att umgås med hennes barn som är fantastiska. Jag är rädd att ångra att jag åtminstone inte försökte skaffa barn när jag är äldre och det med 100% säkerhet är en omöjlighet.

    Att försöka hitta en man att skaffa barn med asap är inget alternativ, ska jag skaffa barn med någon ska det vara en trygg stabil person som kommer att vara en fantastisk pappa. Även om jag hittar honom imorgon så lär det dröja innan jag känner honom så pass väl att jag kan känna mig trygg i att skaffa barn med honom. Och då är det förmodligen försent.

    Skulle vara givande att diskutera detta med andra i liknande situation.


    Om jag vore dig och verkligen vill ha barn hade jag direkt tagit kontakt med Storkklinik eller någon annan klinik i Danmark, Finland, Sankt Petersburg. Tiden och den biologiska klockan går rasande fort.
  • Äldre 22 Apr 08:55
    #2

    Jag tänker att om du inte är 100% säker på att du vill vara mamma, så är det inte riktigt läge att avsiktligt bli gravid.

  • Äldre 19 Feb 23:54
    #3

    Hur har det gått?

  • Äldre 20 Feb 10:51
    #4
    Jeanetty skrev 2018-04-21 14:43:09 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder, försöka skaffa barn eller inte som ensamstående och 40 år? Någon här i samma situation?

    Jag har egentligen aldrig haft någon större barnlängtan tidigare, och det kan väl delvis bero på att jag inte heller träffat ?den rätta?... Största fokus i mitt liv har varit jobb/karriär/utbildning och hundar (avel och utställning).

    Sista 2 åren har jag börjat känna att jag vill ha en familj. Men att skaffa barn ensam? Och fyllda 40? Ser på syrrans familj och älskar att umgås med hennes barn som är fantastiska. Jag är rädd att ångra att jag åtminstone inte försökte skaffa barn när jag är äldre och det med 100% säkerhet är en omöjlighet.

    Att försöka hitta en man att skaffa barn med asap är inget alternativ, ska jag skaffa barn med någon ska det vara en trygg stabil person som kommer att vara en fantastisk pappa. Även om jag hittar honom imorgon så lär det dröja innan jag känner honom så pass väl att jag kan känna mig trygg i att skaffa barn med honom. Och då är det förmodligen försent.

    Skulle vara givande att diskutera detta med andra i liknande situation.


    Hur gick det för dig sen? Vände du dig till någon klinik för insemination eller ivf?
  • Äldre 27 Feb 19:06
    #5

    Känt precis som du och länge tänkt que sera sera, träffar jag en kille så löser det sig, men träffade honom aldrig. Är en aning yngre, 38, men tänkte, vad tusan, jag kollar upp mina chanser. Tog ett blodprov och fick reda på att mina äggreserver är snart slut. Så nu håller jag på försöker på egen hand. Alla andra karriärkvinnor klarar det, så naturligtvis gör jag det också.

  • Äldre 27 Feb 19:45
    #6
    Funderar81 skrev 2019-02-27 19:06:57 följande:

    Känt precis som du och länge tänkt que sera sera, träffar jag en kille så löser det sig, men träffade honom aldrig. Är en aning yngre, 38, men tänkte, vad tusan, jag kollar upp mina chanser. Tog ett blodprov och fick reda på att mina äggreserver är snart slut. Så nu håller jag på försöker på egen hand. Alla andra karriärkvinnor klarar det, så naturligtvis gör jag det också.


    Har du vänt dig till Storkkliniken i Danmark för insemination eller ivf?
    Eller hur har du gått vidare?
  • Äldre 28 Feb 07:21
    #7
    UndrandeSökare skrev 2019-02-27 19:45:09 följande:
    Har du vänt dig till Storkkliniken i Danmark för insemination eller ivf?
    Eller hur har du gått vidare?
    Jag vände mig till Sellmer i Köpenhamn först. Det gick jättefort. Hur hygglo som helst, liten mysig klinik. Blev inseminerad i januari. Gick inte vägen. Tror det var pga jag blev jättesjuk mitt i det hela. Gjorde ett andra försök här i februari, samma donator, men nu på Ciconia. De finns på flera ställen, jag fixade det i Århus. Har precis plussat. Nu får jag se om det håller sig eller inte. Glad

    Sellmer har inga läkare så det är utan medicinering, men  om man har koll på sin ÄL så funkar det. Har läst om fler som blivit gravida via dem. Ciconia är gynekologer och jag fick en trigger-spruta där och progesteronvagitorier efteråt. Det ska visst mogna livmodern till implantation. Läkarn tyckte egentligen inte jag behövde det, men jag frågade och nu har jag som sagt ett plus.
  • Äldre 28 Feb 07:59
    #8

    Triggersprutan var det Ovitrelle eller Pregnyl du fick?

    Progesteronet var det Lutinus eller Utrogestan?

    Vilken dos progesteron fick du?

    Progesteron är ett graviditetshormon som behövs för att behålla en graviditet. Får man brist på det blir det missfall.

    Så fortsätt med progesteronet till v.14 när moderkakan tar över produktionen av progesteron.

  • Äldre 28 Feb 09:43
    #9
    UndrandeSökare skrev 2019-02-28 07:59:23 följande:

    Triggersprutan var det Ovitrelle eller Pregnyl du fick?

    Progesteronet var det Lutinus eller Utrogestan?

    Vilken dos progesteron fick du?

    Progesteron är ett graviditetshormon som behövs för att behålla en graviditet. Får man brist på det blir det missfall.

    Så fortsätt med progesteronet till v.14 när moderkakan tar över produktionen av progesteron.


    Hejsan, triggern var Ovitrelle. Progesteronet är Crinone. Läkarn tyckte en dos om dagen var tillräckligt. Så tar den om kvällen, istället för morgon o kväll.
    Smart, fortsätter. Har även läst om folk som fått missfall när de slutat. Nu hoppas jag bara att det var ett bra ägg denna cykeln så det har en chans.
  • Äldre 28 Feb 09:57
    #10
    Funderar81 skrev 2019-02-28 09:43:30 följande:

    Hejsan, triggern var Ovitrelle. Progesteronet är Crinone. Läkarn tyckte en dos om dagen var tillräckligt. Så tar den om kvällen, istället för morgon o kväll.

    Smart, fortsätter. Har även läst om folk som fått missfall när de slutat. Nu hoppas jag bara att det var ett bra ägg denna cykeln så det har en chans.


    Ovitrelle är en ägglossningsspruta egentligen, som används för att kvinnans ägg ska lossna från äggstocken. Hoppas allt går bra.
  • Äldre 28 Feb 10:43
    #11

    Jo, vet vad det är.
    Tackar, tackar.

Svar på tråden Skaffa barn eller inte? 40+ och ensamstående!