• Äldre 21 Apr 15:24
    1475 visningar
    6 svar
    6
    1475

    Vilka möjligheter har man som ensamstående och 40 år att få hjälp med insemination i Sverige?

    Hej.

    Finns det någon åldersgräns för att få hjälp med insemination i Sverige som ensamstående?

    Jag vet att köerna är långa... Någon som har erfarenhet av insemination i Sverige?

    Hur går fertilitets och den psykosociala utredning innan till?

    Jag bor i Skåne. Vart vänder man sig?

  • Svar på tråden Vilka möjligheter har man som ensamstående och 40 år att få hjälp med insemination i Sverige?
  • Äldre 21 Apr 16:14
    #1

    Nej. Dom godkänner inte ensamstående att fertilisera sig i Sverige. Endast till par som försökt skaffa barn i över ett år.

    Du får vända dig till Dannmark. Vet några ensamstående som rest dit och gjort sin där.

    Är dessutom billigare.

  • Äldre 21 Apr 16:17
    #2

    Här har du en länk till en av klinikerna som är okej.

    www.sellmerklinik.se/

  • Äldre 21 Apr 16:26
    #3
    Pr0nographic skrev 2018-04-21 16:14:48 följande:

    Nej. Dom godkänner inte ensamstående att fertilisera sig i Sverige. Endast till par som försökt skaffa barn i över ett år.

    Du får vända dig till Dannmark. Vet några ensamstående som rest dit och gjort sin där.

    Är dessutom billigare.


    Det får man visst. Lagen trädde i kraft 1 april.

    Ts - som du själv skrev är väntetiden dock lång. Det finns för få donatorer i Sverige. Dessutom är frågan hur stor chansen är med dina egna ägg om du är 40+ år. Har du gjort en utredning och kollat dina värden, äggreserv etc som ett första steg?
  • Äldre 21 Apr 16:32
    #4

    Skulle också rek dig att kolla upp klinikerna i Danmark. Särskilt som du bor i Skåne.

  • Äldre 21 Apr 16:38
    #5

    Vickan I - Nej, jag har inte påbörjat någon fertilitetsutredning än. Jag har dessutom prolaktinom som jag behandlas för (överproducering av prolaktinhormon), så jag har möjlighet att i samband med provtagning för mitt prolaktinvärde ta ytterligare prover. Men antar att jag måste göra ett ultraljud över äggstockar/ledare för att kontrollera huruvida jag har befruktningsdugliga ägg? Kan man boka tid hos gyn för en fertlitetsutredning i min situation? Hittade riktlinjer för insemination i Sverige och åldergräns finns på 40 år, så hjälp av sjukvården är bara att glömma här hemma ????

  • Äldre 5 Oct 09:39
    #6

    Det kanske lättaste alternativet att skaffa barn som singelkvinna över 40 i Sverige är att ändå prova med heminsemination via någon privat donator.

    Det är helt klart det billigast alternativet och kanske smidigast.

    Det kan komma och behövas ett antal försök och då blir kostnaden hög. Nu bodde du i Skåne så resan dit kanske inte är så lång men annars kan den bli dyrbar med och ev övernattning om du bor långt borta.

    Jag har fungerat som donator tidigare och hjälpt till i situationer likt din. Är det av intresse så hör av dig till mig med ett PM så kan vi prata vidare.

Svar på tråden Vilka möjligheter har man som ensamstående och 40 år att få hjälp med insemination i Sverige?