• Äldre 21 Apr 16:04
    6699 visningar
    3 svar
    +1
    3
    6699

    Hur räknar man balansrapport och eget kapital

    Hej! Jag behöver hjälp med balansrapport i enskild företag.
    Jag vill fråga om tillgångar och eget kapitel måste vara samma summa ? 
    Samtidigt vill jag fråga om jag har räknat rätt.

    Förra året hade jag : 
    Tillgångar :
    Summa fordringar                                                   37 760,00
    Summa kassa och bank                                            2 130,00
    Summa tillgångar                                                    39 890,00

    Eget och främmande kapital   
    egna utlägg                                                            - 10 012,00 ( kredit )
    egna insättningar                                                      - 4 481,00 ( kredit )
    beräknat resultat  ( vinst )                                      - 19 232,00
    Summa eget kapital                                             - 33 725,00

    Kortfristiga skulder                                                   - 6 165,00     
                                                                                                         
    Summa eget och främmande kapital                      - 33 725,00
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------   I året har jag : 
     Tillgångar :
    Summa fordringar                                                     48 143,00     
    Summa kassa och bank                                             3 663,00
    Summa fordringar                                                     51 806,00

    Eget och främmande kapital 
    ingående saldo ( förra årets eget kapital )              - 33 725,00                         
    egna utlägg                                                            + 31 270,00 ( debet )
    beräknat resultat ( vinst )                                        - 28 117,00   
    Summa eget kapital                                              - 30 572,00
    Är summa 30 572,00 rätt summa för eget kapital ? 

    Kortfristiga skulder                                                  - 16 479,00
                                                                                                        
    Eget och främmande kapital                                   - 47 051,00
    Är summa 47 051,00 rätt summa för eget och främmande kapital ?

    Hoppas på svar och tack på förhand.

            

  • Svar på tråden Hur räknar man balansrapport och eget kapital
  • Anonym (Pelle­)
    Äldre 22 Apr 23:18
    #1

    Hade väl varit mer ärligt att ange att du behöver hjälp med en skoluppgift..

  • Äldre 28 Apr 21:04
    #2

    I en balansräkning har du två sidor... Först en med tillgångar (T) och sedan en med de medel som man har använt för att finansiera tillgångarna. Man finansierar tillgångarna med antingen skulder (S) eller eget kapital (E). 

    Nedanstående samband gäller alltid om bokslutet har utförts korrekt. 
    T = S + E

    Innan du kommer fram till storleken på E i bokslutet ställer du upp en resultaträkning innehållande samtliga resultatpåverkande konton. Årets vinst/förlust adderar du sedan till det egna kapitalet i den ingående balansen. På det viset får du storleken på UBs E.

  • Äldre 28 Apr 21:06
    #3

    Det ser ut som att den utgående balansen i ditt exempel inte stämmer då T inte är lika med S + E. Med andra ord har du nog missat något.

Svar på tråden Hur räknar man balansrapport och eget kapital