• Anonym (Kaffedraken)

    Stress över herpes i underlivet

    Jag är precis vid slutskedet av mitt första herpes utbrott, blev smittad för ca 3 veckor sedan. Smärtan är i stort sätt borta, jag har ingen feber och jag börjar komma tillbaka till "real life" efter två veckor av EXTREM ångest. Jag lider av dystymi (kronisk depression) så stress är en del av min vardag. Dessa två veckor må ha varit dom värsta i hela mitt liv och mestadels pga smärtan. Eftersom jag redan var påväg mot att läka såren i underlivet så kunde inga tester tas och jag blev utan medicin. Nu när jag börjar landa och hitta tillbaka så undrar jag;


    Ni som har herpes i underlivet och har ett nedsatt immunförsvar och stressar lätt, hur långt gick det tills ni fick ett nytt utbrott? Jag vet att det aldrig är detsamma för var person men är ändå nyfiken. Kommer det oftare vid mens t ex? Var ni tvungna att ändra något drastiskt i er vardag? 


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Stress över herpes i underlivet
  • Anonym (Kaffedraken)

    Fick det ett halvår-ett år efter första utbrott. Ungefär lika lång tid nästa gång. Har också dystymi

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är som du säger väldigt individuellt. Jag hade utbrott nästan hela tiden...blev värre vid mens, om jag stressade det minsta osv. Fick Valtrex utskrivet för långtidsbehandling. Tog den varje dag i drygt 1 år. När jag slutade fick jag direkt utbrott igen, men lät det läka ut av sig självt och sen fick jag nästan aldrig utbrott förutom då jag rakade mig. När jag såg sambandet mellan rakning och utbrott slutade jag och gjorde laserbehandling istället för att bli av med oönskat hår Nu har jag nästan aldrig utbrott...rekommenderar Valtrex för långtidsbehandling.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fick mitt första herpesutbrott 2016 och blev diagnotiserad könsherpes typ 1. Mitt första utbrott var hemskt! Mådde fruktansvärt dåligt, kunde knappt röra mig, kissa, duscha, sitta.. ingenting. Fick dubbel dos Valaciclovir och ca 3 veckor senare var det läkt.

    Mitt nästa utbrott kom inte förrän ca ett halvt-1 år senare och då väldigt mycket mildare, ca 1-2 blåsor som knappt kändes. Mådde som vanligt under den tiden.

    Men nu på senare tid får jag utbrott ungefär 1-2 gånger i månaden, blåsor som bara är kvar några dagar och som läker av sig själva, far inte illa av dom på något sätt men det är bara såå otroligt jobbigt och irriterande att man aldrig kan bli av med denna skiten helt och hållet..

    Lever med min sambo som har samma typ av virus och vi båda får utslag direkt efter samlag så det blir i princip aldrig något sex för oss. Plus att jag får utslag precis innan menstruation och ibland direkt efter mensen gått över.

    Anser inte att jag får utslag av någon annan anledning, varken när jag stressar, har nedatt immunsystem eller liknande. Men det är ju väldigt individuellt hur dessa små rackare bryter ut.

    Funkar verkligen långtidsbehandlingen bra för er som testat? Har aldrig testat det.. är det värt ett försök? För blir galen på detta!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Långtidsbehandling funkar, jag tar en tablett innan jag ska sova och har inte fått utbrott i 5 månader då jag började ta det, innan fick jag varje månad! Och som många inte vet så behöver det inte vara Valtrex ni tar som är betydligt dyrare, deras patent har gått ut och nu finns det mycket billigare genetiska läkemedel med exakt samma effekt men med andra namn. Jag tar Valaciclovir Orion 500mg och det kostar cirka 50kr per månad för att ta det. Finns många andra :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Det löser sig) skrev 2018-05-09 12:10:51 följande:

    Långtidsbehandling funkar, jag tar en tablett innan jag ska sova och har inte fått utbrott i 5 månader då jag började ta det, innan fick jag varje månad! Och som många inte vet så behöver det inte vara Valtrex ni tar som är betydligt dyrare, deras patent har gått ut och nu finns det mycket billigare genetiska läkemedel med exakt samma effekt men med andra namn. Jag tar Valaciclovir Orion 500mg och det kostar cirka 50kr per månad för att ta det. Finns många andra :)


    generiska*
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Det löser sig) skrev 2018-05-09 12:10:51 följande:

    Långtidsbehandling funkar, jag tar en tablett innan jag ska sova och har inte fått utbrott i 5 månader då jag började ta det, innan fick jag varje månad! Och som många inte vet så behöver det inte vara Valtrex ni tar som är betydligt dyrare, deras patent har gått ut och nu finns det mycket billigare genetiska läkemedel med exakt samma effekt men med andra namn. Jag tar Valaciclovir Orion 500mg och det kostar cirka 50kr per månad för att ta det. Finns många andra :)


    Tar också långtidsbehandling sen ca 3 månader tillbaka, har haft ett utbrott under de här 3 månaderna istället för varannan vecka.

    När blev du smittad? Hur länge ska du fortsätta med långtidsbehandlingen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Smittades för cirka 10 månader sen och planerar att ta det tills receptet är slut, om 6 månader, men om jag fortsätter att få kommer jag att förnya receptet.

Svar på tråden Stress över herpes i underlivet