• Jula

    Kommer bebisen kunna vända sig från säte?..

    Som rubriken lyder... jag är gravid i vecka 36 med bebis nummer 3 och den har senaste månaden legat i samma position med huvudet rakt upp under höger revben. Barnmorskan säger varje gång, ?oj den gör fortfarande kullibyttor, snart stannar den med huvudet ner?.. men jag vet ju att den inte gör kullerbyttor. Den sparkar som bara den, men med huvudet upp och baken ner. På måndag ska jag tillbaka till barnmorskan för att boka tid för vändningsförsök, men jag undrar om den ens går att vända - den verkar ha hittat sin position.

    Dom tidigare två va fixerade med huvudet ner långt tidigare.

    Och nästa sak - vill verkligen föda vaginalt, även om det är i säte.

  • Svar på tråden Kommer bebisen kunna vända sig från säte?..
  • Anonym (X)

    Dom brukar ju kunna vända vid vändningsförsök. Men det är klart att det inte går alla gånger. Min systers dotter slog kullerbyttor ända fram till BF. Tror bm vände på henne 3 gånger vid olika tillfällen. Hon födde i v.39+ någonting och hon kom med huvud först.

    Mig kan man inte göra vändningsförsök på då jag har skiljevägg.

  • halfbaked

    Min dotter vände sig från ruckbar till säte i v 36 typ. I v 37 eller 38 på vändningsförsöket upptäcktes att hon vänt sig tillrätta igen

  • Anonym (X)
    Jula skrev 2018-04-21 20:29:09 följande:

    hmm, vad är skiljevägg?


    Min livmoder har en hjärtform. Så jag har som två små kammare pga väggen (toppen på hjärtat) som går ner som en skiljevägg. Så barnet ligger just nu med fötterna i ena sidan av väggen och har överkroppen på andra sidan. Därav kan man inte utföra vändningsförsök då det är för lite utrymme men är formen vanlig på livmodern så brukar oftast vändningsförsök lyckas. Din lille kanske rentav vänder sig själv
  • Jula
    halfbaked skrev 2018-04-21 20:55:41 följande:

    Min dotter vände sig från ruckbar till säte i v 36 typ. I v 37 eller 38 på vändningsförsöket upptäcktes att hon vänt sig tillrätta igen


    Skönt! Men jag är mest orolig i och med att hon nu legat så flera veckor och inte verkar ankringen vilja eller kunna lägga sig till rätta. Hade hon vant sig fram och tillbaka hade jag varit lugnare. Men senast om några veckor vet jag ju säkert, men som ni flesta mammaledig vet så är man ibland lite tålamodslös på slutet.
  • Anotherone

    Mitt andra barn varvade sätesläge med tvärläge och huvudet ner ända till v36 då han insåg att huvudet ner var bäst. Min syrras trea satt i säte SENT! Vet inte om det var i v 38-39 nånting och hon fick tid för vändningsförsök men han hade vänt sig rätt när hon kom dit. Och vägde sen 4,8kg så det var ballt att han hade det utrymmet!

    Ca 50% av vändningarna lyckas har jag läst.

  • Anonym (Gruffalon)

    Jag är lite nyfiken på om någon känner någon som fött vaginalt i sätesbjudning? I mitt landsting går man nämligen vidare med vaginal förlossning vid sätesbjudning.

Svar på tråden Kommer bebisen kunna vända sig från säte?..