• Hampua37

    Slippa avstängningsdagar på a-kassan om sjukskriven? Vad göra annars?

    Hej!


    Jag är dessvärre sjukskriven för depression/ångest/stress sedan 3,5 månad.
    Jag lider av ångestproblematik sedan tidigare och har väldigt låg tolerans för stress. Mitt jobb är ett prestigejobb med högt tempo, stort ansvar och många parallella projekt. Hade ingen aning om att jobbet skulle vara så här men bet ihop. Jobbade under hög stress länge tills kroppen/psyket sa ifrån totalt och sedan dess är jag sjukskriven.
    Jag vill inte tillbaka till mitt gamla jobb då det med största sannolikhet kommer leda till samma situation igen, men FK kommer inte låta mig vara sjukskriven i all evighet och det vill jag inte heller. Jag söker därför nytt jobb men hittills inget napp, och det behöver ju vara ett jobb jag klarar av som inte innebär allt för mycket stress.
    Ledarskapet på mitt jobb är under all kritik - ingen på företaget (inte ens min chef) har kontaktat mig under hela sjukskrivningen. Inte frågat hur jag mår, om min hälsostatus, om dom kan göra något för att underlätta för mig så jag kan komma tillbaka. Det har bara varit något "Ok" när jag kommunicerat att jag ska bli fortsatt sjukskriven. Att företaget hanterat detta så dåligt har i sig övertygat mig om att jag inte kan gå tillbaka dit igen. Dom bryr sig uppenbarligen bara om resultat och skiter i sina anställda. Så känns det i alla fall.
    Om jag inte hittar nytt jobb och om jag inte kan fortsätta vara sjukskriven ett tag till (vilket jag skulle behöva, mår allt annat än bra) får jag säga upp mig. Alternativet är att försöka bli utköpt men det ska tydligen inte vara så lätt.
    Så därför återstår mest troligt uppsägning om inget jobb dyker upp. Eftersom jobbet gör mig sjuk, kan jag då slippa avstängningsdagarna hos a-kassan? Det står att läsa att det kan vara möjligt, men hur troligt är det i praktiken a-kassan går med på det?
    Hur skulle ni annars gjort i mitt läge? Att gå tillbaka till mitt förra jobb är inte ett alternativ.

    Tusen tack!
  • Svar på tråden Slippa avstängningsdagar på a-kassan om sjukskriven? Vad göra annars?
  • Steven01

    Fk kommer att ställa frågan om du kan gå tillbaks till ditt jobb om din arbetsgivare gör anpassningar, då ska du försöka få till ett möte med läkare/Fk/personalavdelningen och se om det går att hitta nåt du kan klara av på ditt nuvarande arbete.

    Du ska INTE säga upp dig! Att hitta ett nytt jobb så nära en sjukskrivning med din problematik är mycket svårt och risken att du hamnar i ekonomiska problem är stora.

Svar på tråden Slippa avstängningsdagar på a-kassan om sjukskriven? Vad göra annars?