• Anonym (:()

    Mår så dåligt pga ensamhet

    Vad gör man när man mår så fruktansvärt dåligt pga ensamhet? Hur hittar man vänner i dagens samhälle? Har försökt något enormt men en blandning mellan dålig självkänsla och en väldigt introvert personlighet gör det jättesvårt.. Allt känns så meningslöst numera, dagarna ser exakt likadana ut fan, det tär på livsglädjen.. Känns så mesigt att sitta och gråta i sin ensamhet pga hur misslyckad man känner sig.. :( Räcker bara till hos ytliga vänner när de behöver något, och såklart så är jag så dum att jag går nästan med på allt de behöver hjälp med eller liknande, endast för att känna att man får göra något annat fast jag vet att de bara utnyttjar mig, vilket jag senare mår dåligt över..

    Usch, så trött på allt.. Sommaren är på väg och har inga som helst planer eller något, hur kul är det att sitta på sin balkong och se hur andra kompisgäng i min ålder hittar på en massa kul..? :(

    Vafan gör man?

  • Svar på tråden Mår så dåligt pga ensamhet
  • Anonym (T)

    Hej, som de andra frågar, hur gammal är du? Och ungefär var i Sverige finns du?

  • 040kille

    Ingen universalkur, men titta på den här sidan:

    www.citypolarna.se

    Enkelt uttryckt bara en kalender på nätet. Men hänger du med på något där stöter du ju samman med dem som roas av samma. Chansen att bli rätt tajt med någon är rätt stor.

    Jag känner verkligen igen den där ensamheten från när jag var nyseparerad och umgänget liksom försvann i samma andetag.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Anonym (:()

    För er som undrar så fyller jag 25 och bor i nordvästra skåne.

    Jobbar på om dagarna och trivs med mitt jobb, men utöver jobbet så har jag typ ingenting.. märker inte av ensamheten när ajg är på jobbet, men vill ju göra annat än att bara jobba också men när man är så ensam som jag är så blir det aldrig att man hittar på något..

  • Anonym (ss)
    Anonym (:() skrev 2018-04-22 18:26:50 följande:

    För er som undrar så fyller jag 25 och bor i nordvästra skåne.

    Jobbar på om dagarna och trivs med mitt jobb, men utöver jobbet så har jag typ ingenting.. märker inte av ensamheten när ajg är på jobbet, men vill ju göra annat än att bara jobba också men när man är så ensam som jag är så blir det aldrig att man hittar på något..


    Okej. Jag bor i Sthlm. Men jag har inte många vänner heller. Skillnaden är att jag trivs så.

    Är du blyg?
  • Anonym (:()
    Anonym (ss) skrev 2018-04-22 18:28:33 följande:
    Okej. Jag bor i Sthlm. Men jag har inte många vänner heller. Skillnaden är att jag trivs så.

    Är du blyg?
    Jag skulle nog säga att jag är lite blyg ja, till en början iallafall. Men när jag sen lärt känna personer lite mer osv så flyter det på utan problem.
  • OkejOkej

    Ett förslag som kan låta konstigt men fungerar himla bra om intresse finns.

    Börja gå danskurser i bugg och foxtrot. Därefter går du ut och socialdansar på danskvällar, träffar folk, kommer in i umgänge och får massa av bekantskaper, vilket sedan brukar leda till mer.

    Alla accepteras i dansvärlden, ibland får man ge det lite tid men plötsligt är man fast och då får man så mycket vänner så man inte hinner med alla. ????

  • OkejOkej

    Varför "????" har jag ingen aning om, var ju en smiley gubbe

  • GrandDuchess
    Anonym (:() skrev 2018-04-22 13:18:34 följande:

    Vad gör man när man mår så fruktansvärt dåligt pga ensamhet? Hur hittar man vänner i dagens samhälle? Har försökt något enormt men en blandning mellan dålig självkänsla och en väldigt introvert personlighet gör det jättesvårt.. Allt känns så meningslöst numera, dagarna ser exakt likadana ut fan, det tär på livsglädjen.. Känns så mesigt att sitta och gråta i sin ensamhet pga hur misslyckad man känner sig.. :( Räcker bara till hos ytliga vänner när de behöver något, och såklart så är jag så dum att jag går nästan med på allt de behöver hjälp med eller liknande, endast för att känna att man får göra något annat fast jag vet att de bara utnyttjar mig, vilket jag senare mår dåligt över..

    Usch, så trött på allt.. Sommaren är på väg och har inga som helst planer eller något, hur kul är det att sitta på sin balkong och se hur andra kompisgäng i min ålder hittar på en massa kul..? :(

    Vafan gör man?


    Om du vill så får du gärna skriva till mig, nya bekanta/vänner är alltid välkommet ???? Vet hur svårt det är att hitta nya vänner i ett osocialt och mobilberoende Sverige, det är tragiskt hur folk är så låsta i sina bubblor.
  • Crash77

    Hej, tyckte att du fick ett bra tips med citypolarna där.
    Annars finns det ingen anledning att sitta låst i sin lägenhet trots att man är själv!
    :) Det finns mycket man kan hitta på på egen hand. Och då övar man sin initiativförmåga och känner sig självständig. Dessutom - kan man om man varit inaktiv länge ha glömt bort vad man tycker är roligt att göra. Därför kan det vara bra att ge sig ut på lite aktiviteter själv, så vet man vad man trivs med.
    Men jag tycker trots allt att du ska satsa på att utöka din vänkrets. Det behöver jag också göra! Filura lite på vilka sammanhang du skulle kunna söka dig till som kan hjälpa dig att hitta vänner. Politiskt engagemang? Idrott/hälsa? Dans tyckte jag var ett bra förslag som du fick. Mitt mål det här året är att hitta minst 2 tjejkompisar. Jag har länge bara haft en killkompis. Sen har jag två bröder. Så det är de 3 jag umgås med. Sen har jag ett par kompisar utanför stan men vi ses sällan. Så jag vet hur det är att klättra på väggarna för att man känner sig så ensam. Hemsk känsla. Ta små steg, och ha ett öppet sinne när du träffar andra. 

  • Catriarch

    Om du vill så får du gärna skriva till mig. :) Jag är 25 år och bor i Göteborg.

    Jag vet precis hur du känner! Jag var i samma sits som dig för en cirka 4 år sedan. Började hänga i politiska kretsar och nu sitter jag här med fantastiska vänner, sambo och katt. :) Att skaffa vänner som vuxen är svårt, men absolut inte omöjligt!

  • Anonym (ensam)

    Jag är med ensam. Undrar för både TS och mig. Kan ni snälla ge förslag på vad man kan göra för aktiviteter fast man är ensam? Hade blivit tacksam.

  • 040kille
    Anonym (ensam) skrev 2018-04-24 00:13:26 följande:

    Jag är med ensam. Undrar för både TS och mig. Kan ni snälla ge förslag på vad man kan göra för aktiviteter fast man är ensam? Hade blivit tacksam.


    Konstnärligt skapande är jättekul! Låter hur högtravat som helst, men få tag på en blyertspenna (suddgummi är också jättebra att ha) och en bit papper och sätt dig och kladda. Det är skitkul! Med lite övning liknar en del av alstren faktiskt något. Eller ut och fotografera. De flesta mobiltelefoner har en kamera av någotsånär kvalité. Fast det är ensam ensam aktiviteter.
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Annalinneaa

    Jag känner igen mycket i det du skriver. Är själv i ett skede i livet där jag är väldigt ensam just nu på grund av ångest och depression. Skillnaden är att jag inte riktigt vet än om jag föredrar ensamheten framför socialt umgänge eller inte. Jag umgås ibland med vänner när jag orkar men 50 % av gångerna längtar jag istället hem för att jag blir obekväm. Önskar innerligt att jag hade förmågan att vara extrovert och se spänningen i att umgås i större umgängen. Har du några intressen som du skulle kunna ta upp och i så fall träffa folk därigenom?

  • Anonym (jobb?)

    Man kan skapa kontakt med mobilen, men sen bör man stänga av den, och leva lite Irl i stället?

  • Anonym (Nn)

    Börja med en hobby. Även om du inte kan så tex sticka/virka. Det gjorde jag. Det finns massor av stickcafeer runt om i landet och vi stickerskor brinner för att dela med oss o prata stickning :)

    Biblioteken har ofta även bokcirklar och då träffas man o pratar om de böcker man läst. Kyrkan har även massor av olika aktiviteter, träffar, ofta gratis el för en billig peng typ yoga för 20 kr etc. Våga ta steget och börja röra dig där människor finns.

Svar på tråden Mår så dåligt pga ensamhet