• Zar

    Ont i bröstvårtorna, tips?

    Hej!

    Jag har en liten nyfödd pojke, 6 dagar är han. När jag väl ska amma honom så svider det väldigt mycket, jag har sår och ibland kan det blöda. Jag använder en kräm (Purelan 100) som har olja i sig och som jag smörjer in på bröstvårtorna. Dock upplever jag inte så stor skillnad, det gör fortfarande väldigt ont. Någon som har tips och som kanske har gått igenom samma situation? Tackar alla med tips och råd :)

  • Svar på tråden Ont i bröstvårtorna, tips?
  • Bella 89

    Fann att multi-mam kompresser lindrade bäst.

    Men långsiktigt, har du ett bra grepp? Kanske värt att be en barnmorska kolla när du ammar.

    Höll min son fel och fick fruktansvärt ont men efter lite hjälp från en bm går det fortfarande hur bra som helst efter 6 månader. Och grattis till den lille!

  • möjligt
    Bella 89 skrev 2018-04-22 19:45:53 följande:

    Fann att multi-mam kompresser lindrade bäst.

    Men långsiktigt, har du ett bra grepp? Kanske värt att be en barnmorska kolla när du ammar.

    Höll min son fel och fick fruktansvärt ont men efter lite hjälp från en bm går det fortfarande hur bra som helst efter 6 månader. Och grattis till den lille!


    Precis! Kolla med BVC eller din lokala amningshjälp om du kan få lite råd för just att det blöder och gör ont låter som att bebisen kan ha ett felaktigt grepp om bröstvårtan. Det kan vara lite trixigt att få in den tekniken i början men bröstvårtan ska djupt in i barnets mun och barnet ska ha huvudet lite bakåtlutat. Ser bröstvårtan lite vit eller klämd ut när bebisen släpper så har den troligtvis fel grepp
  • faglin

    Har haft samma problem med mina tre barn. Senaste är en månad och med honom hade jag både sår och sprickor. Var till amningsmottagningen på sjukhuset och ett av råden var att ändra ställning på honom när jag ammar. Detta så att det inte bara blir slitage på samma ställe. Detta hjälpte otroligt mycket och såren försvann snart!

Svar på tråden Ont i bröstvårtorna, tips?