• Anonym (anonym)

    Psykvården bryr sig inte

    Någon annan som upplever att psykvården inte bryr sig/inte hjälper när man mår dålig? 
    Efter ett självmordsförsök hamnade jag på psyket. Läkaren sa bara:''Varför känner du dig såhär, du som är så ung och vacker.'' Sedan frågade läkaren hånfullt om jag hade haft pojkvän. Vad har det med saken att göra? 

    Nu är det såhär att jag är självmordsbenägen, och har tänkt på självmord i ett års tid. Jag vill bara kasta grejer, skrika, och jag får gråtattacker. Jag känner att jag bör söka hjälp, men är rädd att dem inget kommer göra. 

  • Svar på tråden Psykvården bryr sig inte
  • Nimzay

    Enligt mig erfarenhet verkar det jobba en hel del oempatiska, oförstående och nedlåtande människor inom yrken som går ut på att hjälpa och stötta människor, tyvärr. Det är tragiskt att det ska vara så.

    Har för egen del råkat på en hel del sådana människor som jobbat inom exempelvis psykiatri, vårdcentral, skola, handläggare på kommun osv. Mår för min del på många sätt inte alls bra just nu (bland annat på grund av alla oförstående människor jag träffat på)och jag vet liksom knappt hur jag ska lösa det och börja må bättre eftersom dem känns som om ingen bryr sig eller förstår mig, och att det inte finns någon som vill eller kan hjälpa mig, och det är väldigt stressande och frustrerande. Så jag tror jag kan förstå lite hur du känner typ.

    Det enda jag kan säga är du får försöka att inte ge upp, utan försöka kämpa så gott du bara kan för att hitta någon person inom exempelvis psykvården som du känner att förstår dig och bryr sig och som kan och vill hjälpa dig. Jag hoppas i alla fall det ordnar sig och blir bättre för dig, kram.

  • Anonym (anonym)
    Nimzay skrev 2018-04-23 04:14:02 följande:
    Enligt mig erfarenhet verkar det jobba en hel del oempatiska, oförstående och nedlåtande människor inom yrken som går ut på att hjälpa och stötta människor, tyvärr. Det är tragiskt att det ska vara så.

    Har för egen del råkat på en hel del sådana människor som jobbat inom exempelvis psykiatri, vårdcentral, skola, handläggare på kommun osv. Mår för min del på många sätt inte alls bra just nu (bland annat på grund av alla oförstående människor jag träffat på)och jag vet liksom knappt hur jag ska lösa det och börja må bättre eftersom dem känns som om ingen bryr sig eller förstår mig, och att det inte finns någon som vill eller kan hjälpa mig, och det är väldigt stressande och frustrerande. Så jag tror jag kan förstå lite hur du känner typ.

    Det enda jag kan säga är du får försöka att inte ge upp, utan försöka kämpa så gott du bara kan för att hitta någon person inom exempelvis psykvården som du känner att förstår dig och bryr sig och som kan och vill hjälpa dig. Jag hoppas i alla fall det ordnar sig och blir bättre för dig, kram.
    Tack för svar! 
    Jag upplevde också att vården inte brydde sig om att jag mådde så dåligt att jag försökte ta livet av mig. Jag fick ingen vård. Tycker det är sjukt, alla säger att om man mår så dåligt ska man uppsöka psykakuten, men psykakuten bryr sig inte om man har försökt ta livet av sig. 
  • Anonym (So)

    Tyvärr har jag också dåliga erfarenheter av akutpsykiatrin. Men som tur väl är så har jag även bra erfarenheter.

    Den läkaren du träffade kan inte vara den enda läkaren som jobbar där. Tycker absolut du ska åka in igen och prata med en annan läkare.

    Och läkaren du träffade borde bli anmäld. Det är inte ok att kommentera en patients utseende, varken positivt eller negativt. Det är heller inte ok att ställa frågor om ditt kärleksliv.

  • bastardized

    Oerhört tragiskt att du känner så och jag förstår din oro över att förlita dig på vårdapparaten, men ge det en chans och försök vara lite påstridig. 


     


    För övrigt tycker jag att läkaren som rent av gav fan i dig förtjänar sparken och en rejäl omgång stryk, han har inte fattat vad hans uppgifter är och har inte tillräcklig empati och förståelse för dem som han är tillsatt av oss skattebetalare att hjälpa. 


     


    Önskar dig bättring!

  • Nimzay
    Anonym (anonym) skrev 2018-04-27 19:01:29 följande:
    Tack för svar! 
    Jag upplevde också att vården inte brydde sig om att jag mådde så dåligt att jag försökte ta livet av mig. Jag fick ingen vård. Tycker det är sjukt, alla säger att om man mår så dåligt ska man uppsöka psykakuten, men psykakuten bryr sig inte om man har försökt ta livet av sig. 
    Psykakuten har jag aldrig varit i kontakt med för min del, men har dock som sagt mött andra människor inom vård och liknande vars bemötande varit totalt oförstående och ibland rentav nedlåtande, och fyfan det är ju rent ut sagt förjävligt om de på psykakuten inte verkar bry sig om ifall någon är självmordsbenägen, helt klart verkligen tragiskt...
    Du får helt enkelt försöka lägga allt dåligt bemötande du mött bakom dig, fast det är ju såklart lättare sagt än gjort men du får försöka...Många kramar till dig<333
Svar på tråden Psykvården bryr sig inte