• Ballu
    Äldre 22 Apr 22:40
    5146 visningar
    12 svar
    12
    5146

    Hur kan Gud tillåta så mkt smärta?

    Obviously till er som tror på Gud.

    Jag har en familjemedlem som svävar mellan hopp och förtvivlan, har depression och stress, diverse diagnoser. Varför måste jag se detta utan att kunna göra ngt? Jag tampas med detta dag o natt, ber helt utan svar.

    Varför tillåter Gud sån stor smärta?

    +anonyma svar

  • Svar på tråden Hur kan Gud tillåta så mkt smärta?
  • Äldre 23 Apr 01:12
    #1
    -2 +4

    Därför att Gud är en fantasifigur som de rika och mäktiga använt sig av för att få populationen att foga sig till överhögheten i tusentals år. Gud har lika mycket förmåga att påverka våra liv som jultomten, påskharen och monstret under sängen.

  • Anonym (Häpp)
    Äldre 23 Apr 14:17
    #2

    Gud menar att du skall tro på henne och att du själv med styrka från henne skall hjälpa din släkting. Människan måste själv lösa sina problem och hjälpa varandra. Gud är din tröst och din styrka som du använder för att hjälpa dig själv och andra.

    Du kan aldrig skylla på Gud för saker som människan åstadkommit.

  • Ballu
    Äldre 23 Apr 14:21
    #3
    Anonym (Häpp) skrev 2018-04-23 14:17:24 följande:

    Gud menar att du skall tro på henne och att du själv med styrka från henne skall hjälpa din släkting. Människan måste själv lösa sina problem och hjälpa varandra. Gud är din tröst och din styrka som du använder för att hjälpa dig själv och andra.

    Du kan aldrig skylla på Gud för saker som människan åstadkommit.


    Jag kan aldrig skylla på Gud ...men varför gör inte Gud förändringar när vi ber? Och får fortfarande inget svar på varför det tillåts så mycket smärta?
  • Äldre 23 Apr 14:31
    #4
    Anonym (Häpp) skrev 2018-04-23 14:17:24 följande:

    Gud menar att du skall tro på henne och att du själv med styrka från henne skall hjälpa din släkting. Människan måste själv lösa sina problem och hjälpa varandra. Gud är din tröst och din styrka som du använder för att hjälpa dig själv och andra.

    Du kan aldrig skylla på Gud för saker som människan åstadkommit.


    Så Gud är bara ansvarig för sjukdomar, naturkatastrofer m.m.? Är det ok att skylla på Gud i de lägena, då ingen människa är inblandad?
  • Anonym (Häpp)
    Äldre 23 Apr 15:57
    #5
    oanonym skrev 2018-04-23 14:31:26 följande:
    Så Gud är bara ansvarig för sjukdomar, naturkatastrofer m.m.? Är det ok att skylla på Gud i de lägena, då ingen människa är inblandad?
    Rent logiskt är Gud ansvarig för allt i universum. I och med att hon gav människan en fri vilja så släppte hon ansvaret för människans handlingar. Djuren och naturen har också "en fri vilja" vilket innebär att om en vulkan får för sig att få ett utbrott så är det vulkanens vilja och inte Guds ansvar.

    Poängen är att saker händer för människan, vi drabbas av andra människors illvilja, naturens nycker och oförklarliga sjukdomar. Oavsett vem eller vad som skapar vår smärta så måste vi själva lösa detta. Gud hjälper oss i tron att vi klarar saker men det är vi som måste lösa problemet.

    Genom att följa Gud och hennes råd så klarar vi vårt liv bättre och vår smärta minskar.
  • Äldre 23 Apr 16:07
    #6
    Anonym (Häpp) skrev 2018-04-23 15:57:36 följande:

    Rent logiskt är Gud ansvarig för allt i universum. I och med att hon gav människan en fri vilja så släppte hon ansvaret för människans handlingar. Djuren och naturen har också "en fri vilja" vilket innebär att om en vulkan får för sig att få ett utbrott så är det vulkanens vilja och inte Guds ansvar.

    Poängen är att saker händer för människan, vi drabbas av andra människors illvilja, naturens nycker och oförklarliga sjukdomar. Oavsett vem eller vad som skapar vår smärta så måste vi själva lösa detta. Gud hjälper oss i tron att vi klarar saker men det är vi som måste lösa problemet.

    Genom att följa Gud och hennes råd så klarar vi vårt liv bättre och vår smärta minskar.


    Ge gärna belägg för att vulkaner har en vilja, tack!

    För övrigt så pekar ganska mycket på att vi människor inte har fri vilja, lite beroende på hur man definierar fri vilja. Men det är en helt annan debatt ....
  • Anonym (Häpp)
    Äldre 23 Apr 16:39
    #7
    -1
    oanonym skrev 2018-04-23 16:07:48 följande:
    Ge gärna belägg för att vulkaner har en vilja, tack!

    För övrigt så pekar ganska mycket på att vi människor inte har fri vilja, lite beroende på hur man definierar fri vilja. Men det är en helt annan debatt ....
    Det finns inga som helst belägg när det gäller religioner. Allt handlar om tro och det finns inga bevis, belägg eller fakta bakom.

    Syftet med religion är att samla ett antal människor i en skara och ta kontroll över dom. Genom religiös makt kan man sen ge människor hopp, tillförsikt och en sammanhållning. Kontrollen kan användas för att samla in pengar, förtrycka kvinnor och hindra vetenskaplig utveckling. Detta kan man sen utnyttja för att förtrycka dom, tvinga dom att förtrycka andra och genom religionen döda och utplåna dom som inte tillhör religionen.
  • Äldre 23 Apr 16:53
    #8
    Anonym (Häpp) skrev 2018-04-23 16:39:29 följande:

    Det finns inga som helst belägg när det gäller religioner. Allt handlar om tro och det finns inga bevis, belägg eller fakta bakom.

    Syftet med religion är att samla ett antal människor i en skara och ta kontroll över dom. Genom religiös makt kan man sen ge människor hopp, tillförsikt och en sammanhållning. Kontrollen kan användas för att samla in pengar, förtrycka kvinnor och hindra vetenskaplig utveckling. Detta kan man sen utnyttja för att förtrycka dom, tvinga dom att förtrycka andra och genom religionen döda och utplåna dom som inte tillhör religionen.


    Jo, jag vet detta. Men finns det ens teologiska belägg för att vulkaner har en vilja?

    Typ, i bibeln? Jag säger inte emot, jag bara undrar.

    Det finns säkert religioner med den synen, men nu talar vi om Gud, med stora G!
  • Anonym (R)
    Äldre 23 Apr 17:09
    #9

    Människor måste uppleva smärta i sitt liv för att veta när vi verkligen njuter. Vi behöver den kontrasten att känna av besvikelse/ rädslor/ hopplöshet

    För att förstå när vi känner hopp, och glädje, och trygghet mod och tacksamhet.

    Och Gud är inget annat än att du peppar dig själv att det kommer ordna sig, när vi uttrycker våran kamp utanför oss själva, in i en dikt, en låt, en scen, till en annan person eller till en högre makt som blir illusionen att den räddar oss fast vi räddar oss själva så orkar du hantera det när du inte är "i" det eftersom du lagt det i något annat utanför dig själv.

    Då kan du se det utan att du blockeras av t.ex ditt självtvivel.

    Problemet med religion är att den oftast ska skrämma människor att behålla sin styrka. Hotar med skärselden eller liknande så du hela tiden går runt rädd. Detaljer är ren manipulationsteknik som många blivit rika på. Att sälja trygghet.

  • Anonym (Joo)
    Thu 19 May 2022 13:17
    #10
    Anonym (Häpp) skrev 2018-04-23 14:17:24 följande:

    Gud menar att du skall tro på henne och att du själv med styrka från henne skall hjälpa din släkting. Människan måste själv lösa sina problem och hjälpa varandra. Gud är din tröst och din styrka som du använder för att hjälpa dig själv och andra.

    Du kan aldrig skylla på Gud för saker som människan åstadkommit.


    Då kan ja ju lika gärna skapa en egen "gud" o tro på att det löser allt, o me styrkan från min tro på enhörningen så blir allt finemang? Right?
  • Anonym (vbj)
    Thu 19 May 2022 14:38
    #11

    Varför låter Gud människor dö i diverse hemska sjukdomar som ALS eller Cancer. Hade tusen gånger hellre haft en depression eller ångest. Oavsett finns inte Gud

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 20 May 2022 16:53
    #12

    Hej. Jag är kristen och svaret är nog att alla människor möter svåra saker i livet. Vissa får inte barn och det är deras högsta önskan.. Andra sliter med sjukdom av olika slag.. åter andra mister någon i tex olycka andra såsom jag har varit med om övergrepp. Blev våldtagen för ett par veckor sedan..  helt oförståeligt ,smärtsamt och just nu mycket sorgsen inuti mig men min tro på Gud och evangeliet om Jesus hjälper miig ändå. Bibelordet ger tröst och sången.  Jag hade kunnat skylla på Gud men vi människor har olika valmöjligheter som ibland ger svåra konsekvenser för andra. Orättvist självklart.. många ggr kan det bästa vara att man är där för personen lyssnar utan att precis ge så mycket råd och även låta den personen finna strategier för att komma framåt.. 

Svar på tråden Hur kan Gud tillåta så mkt smärta?