• Anonym (suck...)

    Är det värt ännu en gång, eller bör vi båda gå vidare?

    Hej!


    För ett par veckor gjorde min pojkvän slut med mig för att han tycker att jag är för dramatisk och tjafsar om småsaker hela tiden (vi var tillsammans i 6 månader)... Och ja det stämmer, när vi var tillsammans tjafsade vi i snitt ca en gång i veckan... Våra tjafs har nästan alltid "varit på initiativ av mig" då det är jag som ofta har något att beklaga mig över.... För att ni ska få en bild av vad våra tjafs har handlat om så  har de  i grund och botten handlat om att jag saknar bekräftelse och engagemang från mitt ex, och eftersom han inte förstår hur jag kan göra en grej av dessa saker så tycker han att jag bara är drama. Exempelvis blev jag väldigt ledsen en gång när min kille på morgonen frågade vad jag skulle göra, varpå jag svarade att jag är ledig och att jag ska umgås med min familj... Samma dag ringer han mig fast på kvällen och frågar hur min dag har varit, han säger "du har varit o jobbat idag va?", varpå jag blir superledsen vilket tar sig uttryck att jag säger att han är en hemsk pojkvän som inte är engagerad, och som skiter i mig..... Jag hade väldigt svårt att förstå hur han kunde glömma att jag var ledig och skulle umgås med min familj (detta är en av många grejer som han har gjort som får mig att känna mig så bortglömd, ensam och ouppskattad)... Där och då misstänkte jag att han kanske ljög och bara ville få mig att känna mig som nobody (har börjat misstänka att det kanske är psykisk misshandel på gång från hans sida)....

    så för att summera detta så verkar vi har stora kommunikationsproblem och ha olika behov... eller har jag fel? Dock vet jag att vi båda tycker om varandra väldigt mycket.... Nu senast när jag blev dumpad av honom så var jag helt inställd på att gå vidare, dock är det han som inte vill släppta taget... han blev arg för att jag hade blockerat hans nummer, tagit bort honom från facebook etc... Vi har små smsat i dagarna och nu börjar känslor blossa upp igen, och jag är livrädd att vi ska ge oss ännu en chans och att det ska sluta i drama och tårar igen... så vad gör jag?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-22 22:59
    Mitt ex kan inte ta kritik, och han gillar inte att diskutera problem vilket gör det väldigt svårt att hitta en lösning.. han har flertal gånger sagt att jag bara borde finna mig i situationen och sluta vara så jobbig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-22 23:01
    jag älskar honom och litar på honom.. han är även en stor trygghet....och jag är säker på att detta är omsesidigt... men varför kan vi inte komma överens? :(

    suck att det ska vara så komplicerat....
  • Svar på tråden Är det värt ännu en gång, eller bör vi båda gå vidare?
  • Anonym (Svårt)

    Svårt att avgöra. När man bara läser och tolkar rakt av så framstår det som att det är DU som har för stora bekräftelsebehov..... MEN....

    Jag har varit tillsammans med en kille som misshandlade psykiskt och tillslut fysiskt också. Det började med sånna där grejer, han glömde bort, kom inte ihåg, allt var på grund av andra... vi hade bokat in en Grej som var viktig för mig, han hade vetat om det i flera månader. Det var en fest på fredagen och ett bröllop på lördagen. Plötsligt hade han och hans mamma bokat en resa till island precis den helgen. Han kunde inte rå för att mamman bokade då sa han. Eeh jo för han kunde sagt att han inte kunde den helgen.

    Det som är svårt med sånt beteende är att händelserna för sig är inget som andra reagerar på, alla kan glömma bort, ta fel osv. Så är det ju. Så när man försöker förklara så tänker andra att man är knäpp.

    Men det är ju alla de här händelserna tillsammans som bryter ner en tillslut, när han ALLTID ?glömmer bort? sånt som är viktigt för en själv, när han ljuger om onödiga saker och sedan säger att man har tagit fel eller inbillar sig.

    Sånt bryter ner en och man börjat tillslut tro att man är knäpp i huvudet. Och då har de fått en dit dom ville och har makten.

    Jag hoppas att det inte är så för dig och även om det inte är så så känns det som ni har väldigt mycket att jobba på. Både du och han. Du behöver stärka dig själv och inse att du klarar dig bra, med eller utan honom.

  • Anonym (suck...)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-04-23 07:48:25 följande:

    Svårt att avgöra. När man bara läser och tolkar rakt av så framstår det som att det är DU som har för stora bekräftelsebehov..... MEN....

    Jag har varit tillsammans med en kille som misshandlade psykiskt och tillslut fysiskt också. Det började med sånna där grejer, han glömde bort, kom inte ihåg, allt var på grund av andra... vi hade bokat in en Grej som var viktig för mig, han hade vetat om det i flera månader. Det var en fest på fredagen och ett bröllop på lördagen. Plötsligt hade han och hans mamma bokat en resa till island precis den helgen. Han kunde inte rå för att mamman bokade då sa han. Eeh jo för han kunde sagt att han inte kunde den helgen.

    Det som är svårt med sånt beteende är att händelserna för sig är inget som andra reagerar på, alla kan glömma bort, ta fel osv. Så är det ju. Så när man försöker förklara så tänker andra att man är knäpp.

    Men det är ju alla de här händelserna tillsammans som bryter ner en tillslut, när han ALLTID ?glömmer bort? sånt som är viktigt för en själv, när han ljuger om onödiga saker och sedan säger att man har tagit fel eller inbillar sig.

    Sånt bryter ner en och man börjat tillslut tro att man är knäpp i huvudet. Och då har de fått en dit dom ville och har makten.

    Jag hoppas att det inte är så för dig och även om det inte är så så känns det som ni har väldigt mycket att jobba på. Både du och han. Du behöver stärka dig själv och inse att du klarar dig bra, med eller utan honom.


    Tack för ditt utförliga svar! När jag har pratat med vänner

    Om vad jag saknar i min relation med mitt ex så tycker de att det är helt normala saker jag "begär om", och att jag inte har ett sjukligt bekräftelsebehov.... medan mitt ex älskar att få mig att tro att jag är dum i huvudet som ställer krav på honom som är så perfekt......det har hänt flera gånger att han "glömmer", eller ignorerar mig när jag pratar, vilket får mig att tro att han medvetet försöker skada mig.... känns som att han inye gillar när jag "tar plats".... råkar alltid ut för killar som misshandlar mig psykiskt... så jäkla jobbigt... hade alla dar i veckan valt fysisk misshandel framför psykisk för psykisk misshandel är verkligen ingen att leka med.... hur lång tid tog det innan ditt ex började fysiskt misshandla dig? Hur var det att lämna honom?

    Jag har så många exempel på hur mitt ex är men vill inte förklara allt då jag är rädd att röja min identitet då..
  • Anonym (man)

    Du är nog inte den första tjejen i världen som kväver sitt förhållande till döds pga sjuklig bekräftelsebehov. Du kan antingen:

    1) Låtsas som att problemet inte ligger hos dig utan i alla 150 killar som lämnar dig av samma anledning

    2) Inse att problemet ligger hos dig och ta tag i det så att du på sikt kan ha ett normalt förhållande med en kille utan han tröttnar och drar.

    Låter enkelt i teorin, men min erfarenhet är att folk hellre hugger av sig båda armarna än erkänner sina egna brister för sig själv. Framför allt när det är så mycket enklare att skylla det på andra. Men vem vet, du kanske är ett undantag.

  • Anonym (.........)

    Exemplet du gav i trådstarten visar ju på en viss nonchalans av dig, han vill visa att det inte är så viktigt vad du säger o låtsas glömma bort det. För att sedan skylla på dig när du reagerar på  det. Sen att han inte kan ta kritik o inte gillar att diskutera problem o tycker att han själv är perfekt, nej det ser inte bra ut för er.

    Kanske borde du jobba på att släppa killar i tid, när dom inte visar sig bry sig om dig?! Att acceptera att så här är han o då vill jag inte vara med längre, istället för att gång på gång ta upp det. Han kan inte förändras om han inte själv vill. 

    Bättre att vara med killar som är snälla o uppriktiga, o glömma den som får en att känna sig dum.

  • Anonym (Situation)

    Är i princip samma situation! Jag älskar honom så mycket och är rädd att aldrig komma över honom. Jag gjorde slut nyligen för att jag var så trött på att behandlas på det sättet. Men vet du vad! Vi förtjänar bättre, vi ska inte nöja oss med någon som behandlar oss på det sättet.

  • Anonym (suck...)
    Anonym (.........) skrev 2018-04-24 11:29:27 följande:

    Exemplet du gav i trådstarten visar ju på en viss nonchalans av dig, han vill visa att det inte är så viktigt vad du säger o låtsas glömma bort det. För att sedan skylla på dig när du reagerar på  det. Sen att han inte kan ta kritik o inte gillar att diskutera problem o tycker att han själv är perfekt, nej det ser inte bra ut för er.

    Kanske borde du jobba på att släppa killar i tid, när dom inte visar sig bry sig om dig?! Att acceptera att så här är han o då vill jag inte vara med längre, istället för att gång på gång ta upp det. Han kan inte förändras om han inte själv vill. 

    Bättre att vara med killar som är snälla o uppriktiga, o glömma den som får en att känna sig dum.


    Du har rätt.... jag kämpar in i det sista, vilket skapar onödig drama för min del och som dessutom gör mig oerhört matt...
  • Anonym (suck...)
    Anonym (Situation) skrev 2018-04-24 18:22:23 följande:

    Är i princip samma situation! Jag älskar honom så mycket och är rädd att aldrig komma över honom. Jag gjorde slut nyligen för att jag var så trött på att behandlas på det sättet. Men vet du vad! Vi förtjänar bättre, vi ska inte nöja oss med någon som behandlar oss på det sättet.


    På vilket sätt behandlade han dig dåligt? PS. Du är stark, du klarar detta! <3
  • Anonym (*)

    Har läst alla inlägg och uppfattar att du har en ganska bra bild av vad du egentligen behöver. Men det låter det som att du strävar att vara till lags och fixa och laga saker istället för att ta hand om dig själv? Det må så vara arr du har ett större behov av bekräftelse än en del andra men då kanske du även behöver en vänligare själ i ditt liv som inte förminskar dig när du känner dig nonchalerad eller förminskad? För visst kan man ställa vissa krav på en partner men man kan ju inte ändra på den andre och lära den hur den ska vara. Det vore inte rättvist mot någon av er. Kanske klickar ni på ett plan (attraktion?) men räcker det verkligen i långa loppet? Det låter som att du var beredd att gå vidare. Att då gå tillbaka när han blir sur på dig, låter lite skevt.. där tänker jag att du åter igen vill vara till lags och fixa saker.. men är det värt det? :/

  • Anonym (Situation)
    Anonym (suck...) skrev 2018-04-25 23:19:26 följande:

    På vilket sätt behandlade han dig dåligt? PS. Du är stark, du klarar detta! <3


    Skrev en lista på alla hans sämre kvaliter för att göra mitt beslut lättare men han prioriterar aldrig mig, alltid något annat eller så är han för trött. Han trycker ner andra mycket medan han är ju "helt perfekt". Han blir ännu otrevligare när han dricker och jag blir den som får ursäkta hans beteende. Väldigt svartsjuk och det kan hagla elaka kommentarer som är helt obefogade. Försöker få alla våra bråk till att det är mitt fel och är aldrig villig att se sin egen del.

    Jag har börjat inse att en sån människa förtjänar inte all den kärlek jag har gett honom, när inte den kärleken är ömsesidig.
  • Anonym (Situation)
    Anonym (suck...) skrev 2018-04-25 23:19:26 följande:

    På vilket sätt behandlade han dig dåligt? PS. Du är stark, du klarar detta! <3


    Och förresten, hur har det gått för dig? <3
Svar på tråden Är det värt ännu en gång, eller bör vi båda gå vidare?