• Anonym (Chai77)

    sömnproblem

    hej,

    jag har såna sömnproblem. Så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
    Nyligen slutat med Venlafaxin och utsättningssymptomen har äntligen lugnat ner sig. Men jag har såna problem med sömnen. Trots att jag tar både imovane och propavan till natten. Det är hemskt. I förrgår var jag helt uttröttad så natten efter den dagen sov jag 12 timmar. Tänkte...skönt nu vänder det. Nu kan jag sova igen. Men så inatt....tillbaka igen. Somnar, sover ett par timmar, vaknar, kan somna om, sen ger jag upp för jag orkar inte ligga och försöka somna om hela tiden. Livskvalitén sänks ju när man inte kan sova. Allting blir jobbigt, och man orkar inte ta vara på dagarna. Klockan är sju och jag är uppe och diskar för tillfället. Tog en lugnande tablett nu så ska försöka sova en stund till om lugnet infinner sig. Tvättar 12-16 idag så skulle ju hinna sova en stund till.
    Jag har sjukersättning men är på ett aktivitetshus med arbetsinriktade uppgifter. Sista veckorna har jag dock inte kommit iväg för jag har mått så skitdåligt av Venlafaxin-utsättningen. Elektriska stötar i huvudet, en monumental trötthet etc. Vill så gärna dit, för att träffa folk och ha annat att tänka på.
    Jag tror inte jag behöver sömnhygieniska råd. För det har jag fått av proffs, det här är på en helt annan nivå. Funderar på om nån sömnmedicin är bättre än imovane och propavan? Stilnoct funkade ett bra tag, men vet inte om de blivit restriktiva med att skriva ut den medicinen.

    Jag har tänkt använda det här forumet och liknande för att skriva om känsliga saker. Har inte så jättemånga att prata med IRL om sånt här. Och jag vill sluta skriva om mitt mående på FB. Det är så jobbigt att vara en av få på FB som klagar om sitt mående med jämna mellanrum. Behöver ett nytt forum för det.

    Någon som har liknande problem som jag?

  • Svar på tråden sömnproblem
  • Anonym (Chai77)

    ...somnade om 30 min typ :/ Känner mig konstig i huvudet. Avskyr att inte känna mig klar i huvudet. Trött men ändå lite rastlös. Hypoman verkar konstigt om jag skulle vara när jag har satt ut en snri. Känns inte riktigt så. Jag har nog mer orolig sömn, kommer inte in i djupsömn. Så jäkla jobbigt. Älskar när jag kan sitta och planera och förkovra mig inom olika ämnen. Eller gå ut. Gå ut förresten. Det ska jag nog göra trots allt innan tvättiden börjar. Behöver hämta nåt på apoteket och gå en promenad få nya intryck innan jag blir bunden till tvättstugan. (Frustrerad & trött).

  • Anonym (sömnlös)

    Känner igen mig i att ha svåra sömnproblem, och det har pågått väldigt lång tid. Jag fick gå i enskild sömn-KBT hos psykolog på Öppen psyk. Annars är det vanligt med sömn-KBT i grupp hos primärvården. Det hjälpte mig jättemycket. Och medicinering för sömnen dessutom.

    Nu sover jag på regelbundna tider. Rutiner! Det är mitt främsta tips till dig. Och inte sova mer än 7-8 timmar. Alltid lägga mig samma tid och stiga upp samma tid. 

  • Anonym (sömnlös)

    För mig funkar det inte att sova middag. Då rubbas allt. 

Svar på tråden sömnproblem