• Äldre 23 Apr 11:37
    2775 visningar
    2 svar
    2
    2775

    Viktuppgång EFTER avslutad behandling med antidepressiva

    Hej!

    Jag har ätit antidepressiva i 2 års tid (Sertralin 50 mg), slutade för 4 månader sedan (började nedtrappning vid nyår och tappade ner i 2 månader innan jag slutade i feb) 

    Sen nyår har jag gått upp 6 kilo i vikt utan att direkt ha ätit speciellt annorlunda. Fick kraftiga yrselattacker under nedtrappningen så det är möjligt att jag åt lite extra då för att det kändes obehagligt, lite som lågt blodsocker. Men inte ätit så mycket att jag skulle gå upp 6 kilo. Viktuppgången känns relaterad till att jag slutade med tabletterna. Har aldrig tidigare i livet legat på denna vikten eller gjort snabba hastiga viktuppgångar. Nu har jag varit symtomfri från biverkningar från nedtrappningen i två månader men ligger kvar på samma vikt. Känner mig plöfsig och ofräsh.

    Finns det någon annan som fick samma reaktion när de slutade med antidepressiva eller någon här som är läkare och insatt? 

    Kan jag ha drabbats av någon hormonell obalans efter att ha slutat ge kroppen serotoninet? Hur lång tid i så fall tar det innan kroppen återgår till sitt normala tillstånd?

    Vore väldigt tacksam för respons från någon annan med erfarehet

  • Svar på tråden Viktuppgång EFTER avslutad behandling med antidepressiva
  • Äldre 18 Jul 20:29
    #2

    Jag har också gått på Sertralin i 2 år efter utmattning. Jag satte ut dosen i början av juni i samråd med läkare. Jag hade i 3 veckors tid kraftiga utsättningssymptom - illamående, yrsel, ofrivilliga darrningar mm.

    Idag märker jag inget av utsättningen men har på dessa 7 veckorna gått upp 9 kg (?!?!) utan att förändra kost, träning eller någon annan livstilsförändring. Precis som du skriver, plöfsig o ofräsch, mår ju inte precis bra av att se mig själv.

    Överväger att kontakta min läkare o diskutera om det är nödvändigt att påbörja behandling igen eller annan möjlig lösning.

    Har du fått några svar på om denna reaktionen är normal o/eller vad man kan göra åt det?

Svar på tråden Viktuppgång EFTER avslutad behandling med antidepressiva