• Äldre 23 Apr 12:20
    7418 visningar
    5 svar
    5
    7418

    Barnmat på glasburk bra/dåligt?

    Hej! Jag undersöker i ett projekt möjligheten till utveckling av förpackningen till barnmat istället för på glasburk då jag hört en del negativa saker med den! Skulle behöva all er hjälp med vad ni föräldrar egentligen tycker om dagens förpackningar och om dagens konserverade mat till barnen. Jag har gjort ett formulär genom google om ni orkar klicka er in på den och svara på 10 enkla frågor :)

    Tack på förhand! mvh Josephine

    Länk till mitt formulär:
    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScRR9ZxSWSba25tMdSM22RA3k8GxsG5ACKkhz8xFPqUg09GSA/viewform

  • Svar på tråden Barnmat på glasburk bra/dåligt?
  • Äldre 23 Apr 12:31
    #1

    Fast glasburk är ju den bästa förpackningen. Det är ju därför just barnmaten är i en glasburk och inte i nån aluminiumförpackning eller annat.

  • Äldre 23 Apr 12:48
    #2

    Undersökningen i projektet går alltså ut på om det är möjligt att göra en förpackning som är mer funktionell än glasburken och ser ut på ett annat sätt. Det kan vara lite trixigt när man är ute på språng och ska hitta nåt ställe att värma maten i glasburken på. Eller handlar det kanske mer om att vi ska börja sälja färskare barnmat som inte är konserverad så att det går att få ner i en miljövänlig pappförpackning?

    Det finns många tankar och funderingar kring detta vilket jag tycker är intressant. När föräldrar lagar mat själva hemma är det vanligt att göra portionerna i isbitsformats-storlek för att barnen inte äter upp allt i glasburken. 

  • sextio­talist
    Äldre 23 Apr 13:04
    #3
    joeng91 skrev 2018-04-23 12:48:25 följande:

    Undersökningen i projektet går alltså ut på om det är möjligt att göra en förpackning som är mer funktionell än glasburken och ser ut på ett annat sätt. Det kan vara lite trixigt när man är ute på språng och ska hitta nåt ställe att värma maten i glasburken på. Eller handlar det kanske mer om att vi ska börja sälja färskare barnmat som inte är konserverad så att det går att få ner i en miljövänlig pappförpackning?

    Det finns många tankar och funderingar kring detta vilket jag tycker är intressant. När föräldrar lagar mat själva hemma är det vanligt att göra portionerna i isbitsformats-storlek för att barnen inte äter upp allt i glasburken. 


    När jag hade smått så var fördelen med dessa barnmatsburkar att de var konserverade (man kunde ha med sig dom överallt utan att tänka på kylmöjligheter) barnet kunde äta maten kall eller varm.

    Vi lagade aldrig större mängder av mat för att frysa in, antingen blev det burkmat, men för det mesta blev det samma mat som oss.
  • Äldre 23 Apr 13:43
    #4

    tack för ditt svar! ska ta med dessa synpunkter i rapporten :) fler får gärna svara med fördelar eller nackdelar! svara gärna på enkäten också, alla svar tar mig fram i undersökningen om detta! 

  • Äldre 23 Apr 14:30
    #5

    Nu finns ju både barnmat i plastburkar (Lovemade) och klämmispåsar (Semper) att köpa i de flesta affärer. Vi är en aktiv familj med barn i "barnmatsåldern" och tycker inte att förpackningarna är något större problem även om vi är på resa eller ute i skogen en dag.

    Det finns alltid en mikro att få tag på bara man frågar (bensinmackar, pizzerior brukar ha, affärer på landsbygden brukar vara hjälpsamma att värma mat). Ute i skogen fungerar det bra med klämmispåse med mat och att man sänker nr den i en termos med varmvatten.

    Glasburkarna är tung och otympliga när man ska packa, ofta blir det sådan mat när vi drar till landstället på helger för vår del. Vi försöker återvinna glasburkarna till sylt/gelé, vaser, ljuslyktor och annat pyssel. Plast, typ klämmisar, slänger vi bara och måste släpa iväg till återvinningen. En komposterbar variant av förpackning vore bra.

Svar på tråden Barnmat på glasburk bra/dåligt?