• Aniiee

    Får man parkera en moped hur som helst?

    Motor, juridik, whatever, testar här i alla fall.

    Vad finns det för regler kring att parkera mopeder? Jag har en granne vars, vad jag förmodar är, utflugne son, parkerar sin moped så sabla tokigt hela tiden. Jag tog upp det direkt med killen en gång, men det ledda bara till att han parkerade ännu tokigare, och när en annan granne påpekade detta så hamnade mopeden återigen på ursprungsplatsen.

    Det hade ju inte varit något direkt om han varit här med mopeden ett par gånger i månaden/en gång i veckan, men han är här 4-6 dagar i vecken, dessutom mitt under tiden många kommer hem från jobb och skola och går där han parkerar.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Får man parkera en moped hur som helst?
  • viseversa

    Var parkerar han den då? Mitt på trottoaren? Jag hade pratat med hans föräldrar. Han själv verkar ju för korkad uppenbarligen.

  • Monchichier

    Det beror lite på vad det är för slags moped. En klass 2 moped får man parkera på gång eller cykelbana. Alltså typ trottoar. Men den får aldrig stå trafikfarligt aller hindra annan trafik. Klass 1 ska parkeras med samma regler som för motorcykel, alltså egentligen samma regler som för bil: Inte på gång/cykelbana utan på parkeringsplatser. Bor du inne i Stockholms innestad ska han dessutom betala parkering, om det är en klass 1 moped alltså.


  • Monchichier

    Glömde ju, om du inte har koll på det (vilket man oftast inte har om man själv inte "lever i den världen"): Om det är en klass 1 moped har den en registreringsskylt. Klass 2 saknar skylt

  • Aniiee
    viseversa skrev 2018-04-23 16:48:49 följande:

    Var parkerar han den då? Mitt på trottoaren? Jag hade pratat med hans föräldrar. Han själv verkar ju för korkad uppenbarligen.


    Tvärs över en ganska smal, väl trafikerad, naturstig, innan jag talade med honom, efteråt mitt framför källardörren, som också är ganska välanvänd. Och sen, då, tillbaka på stigen.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Monchichier skrev 2018-04-23 16:52:55 följande:

    Det beror lite på vad det är för slags moped. En klass 2 moped får man parkera på gång eller cykelbana. Alltså typ trottoar. Men den får aldrig stå trafikfarligt aller hindra annan trafik. Klass 1 ska parkeras med samma regler som för motorcykel, alltså egentligen samma regler som för bil: Inte på gång/cykelbana utan på parkeringsplatser. Bor du inne i Stockholms innestad ska han dessutom betala parkering, om det är en klass 1 moped alltså.


    Monchichier skrev 2018-04-23 16:55:12 följande:

    Glömde ju, om du inte har koll på det (vilket man oftast inte har om man själv inte "lever i den världen"): Om det är en klass 1 moped har den en registreringsskylt. Klass 2 saknar skylt


    Det är förmodligen en klass 1-moped. Jag är inte säker på det, men idag kollade jag extra på märket, och när jag bildgooglar efter den så verkar det komma upp bara klass 1-mopeder. Men jag tillstår att jag gissar.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • viseversa
    Aniiee skrev 2018-04-23 17:16:50 följande:
    Tvärs över en ganska smal, väl trafikerad, naturstig, innan jag talade med honom, efteråt mitt framför källardörren, som också är ganska välanvänd. Och sen, då, tillbaka på stigen.
    Men är han blåst? Varför parkerar han så? För att jävlas eller är han bara korkad helt enkelt?
  • Monchichier
    Aniiee skrev 2018-04-23 17:18:52 följande:
    Monchichier skrev 2018-04-23 16:55:12 följande:

    Glömde ju, om du inte har koll på det (vilket man oftast inte har om man själv inte "lever i den världen"): Om det är en klass 1 moped har den en registreringsskylt. Klass 2 saknar skylt


    Det är förmodligen en klass 1-moped. Jag är inte säker på det, men idag kollade jag extra på märket, och när jag bildgooglar efter den så verkar det komma upp bara klass 1-mopeder. Men jag tillstår att jag gissar.
    Kolla efter registreringsplåt nästa gång, eller själva plast "hållaren" till plåten. Det är väldigt vanligt att man tar med sig plåten in om man vet att man parkerar tokigt

    Tyvärr är jag just nu lite tom på ideer över vad man kan göra för att få honom att parkera rätt.
  • Aniiee
    viseversa skrev 2018-04-23 17:20:18 följande:
    Men är han blåst? Varför parkerar han så? För att jävlas eller är han bara korkad helt enkelt?
    Om jag ska vara lite schysst så säger jag att ham är lite tanklös och att det finns järnsmidesstaket precis där som han kedjar fast mopeden i...... Alltså, stigen ligger precis vid källardörren, så det enda han egentligen gjorde när han "flyttade" på mopeden vara att vända den åt andra hållet......
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Monchichier skrev 2018-04-23 17:25:33 följande:
    Kolla efter registreringsplåt nästa gång, eller själva plast "hållaren" till plåten. Det är väldigt vanligt att man tar med sig plåten in om man vet att man parkerar tokigt

    Tyvärr är jag just nu lite tom på ideer över vad man kan göra för att få honom att parkera rätt.
    Det ska jag göra.

    Ibland har jag funderat på att låta en hund välta fanskapet... en välsiktad tennisboll och en 25-30 kg hund borde funka Oskyldig Å andra sidan är jag lite rädd att någon av hundarna ska göra sig illa.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Får man parkera en moped hur som helst?