• Anonym (Hur vet man?)

    Blev plötsligt tveksam till min nya dejt...

    Har ett längre äktenskap bakom mig som tog slut för ett år sedan.

    Har nu dejtat en man i två månader, varannan vecka då jag har barn. Han har sina udda sidor, men på ett roligt sätt - vi har haft väldigt kul ihop och bra sex.

    Men vid två tillfällen inom 1,5 veckas tid har han visat... svartsjuketendenser (i brist på bättre ord). Väldigt långsökta sådana också, utifrån mitt sätt att se på det - har handlat om att jag enligt honom har uttryckt mig så jag "vill" göra honom sotis, men jag kan faktiskt inte begripa det.

    Vid ett av dessa tillfällen var det en ful amerikan som likat en massa bilder på mig på Instagram och jag skrattade åt detta för att jag inte tyckte att det verkade så givande för amerikanen - men min dejt tog illa upp och började prata om att jag "bjöd in till dans" (jag svarade aldrig amerikanen så klart) och liknande. Han undrade om jag tyckte att det inte spelade roll för att det var en snubbe utomlands, själv fattade jag inte vad han syftade på då jag helt uppenbart inte var intresserad. Kändes otroligt långsökt.

    Andra tillfället var när jag var ute på krogen i lördags med vänner (av båda könen) och - enligt honom hade sagt att jag sett "en big" när jag kom hem till honom. Jag var berusad men minns inte att jag sagt detta, han tolkade det som att jag syftat på "en big dick" och undrade om det han har inte räcker för mig. Jag har aldrig brytt mig i storleken på mina pojkvänners kön så jag var ett frågetecken inför detta påstående från honom, jag är 100% säker på att OM jag sade "en big" så var det inte "dick" som var fortsättningen på det. 

    Detta känns så otroligt märkligt och jag känner mig tveksam och konfunderad. Vi har haft så skoj hittills, men vad är detta liksom? Jag har aldrig blivit misstrodd av mina partners förut och jag tänker inte sluta umgås med vänner, även om de är killar.

    Min dejt har blivit bedragen av sin förra och jag inser att detta kan påverka. Nu är ju frågan om jag ska ha tålamod och se om han landar i att han kan lita på mig, eller hur jag ska tänka. Känns ju lite snöpligt då jag precis talat om för mina vänner att jag hittat en sådan kul kille, men nu är jag väldigt tveksam till att det kommer hålla så länge. Har längtat efter att presentera honom för barnen, men nu undrar jag om det kommer bli så alls. 

    Undrar samtidigt om jag är väl petig. Jag har mina nackdelar också helt säkert och jag tror inte jag ska hitta en "perfekt" man. Ska man se till att vi övervägande haft kul och trevligt ihop och överse med detta om det inte blir värre? Jag är 45 och han 50, så undrar om han inte är lite omogen för sin ganska mogna ålder...

    Hjälp mig tänka är ni snälla

  • Svar på tråden Blev plötsligt tveksam till min nya dejt...
  • Anonym (f)

    Nja... Jag vet inte om jag skulle kalla dig petig, jag hade nog inte gått vidare med en man som uppvisade sådana tendenser, jag hade inte klarat av att vara med någon som misstror mig. Lojalitet är det viktigaste för mig i ett förhållande, och om min partner inte tror att jag är lojal så är det inget förhållande för mig.

  • Plupp73

    Var på din vakt! Har hjälpt en vän ur ett misshandelsförhållande som började ungefär så. Låt honom på intet sätt begränsa ditt livsrum med sin svartsjuka.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (f) skrev 2018-04-23 18:35:20 följande:
    Nja... Jag vet inte om jag skulle kalla dig petig, jag hade nog inte gått vidare med en man som uppvisade sådana tendenser, jag hade inte klarat av att vara med någon som misstror mig. Lojalitet är det viktigaste för mig i ett förhållande, och om min partner inte tror att jag är lojal så är det inget förhållande för mig.
    Håller med
  • Anonym (mmm)

    Han verkar osäker och om ni inte träffats så länge är ni kanske inte helt tydligt sagt var ni står? Han bevakar "sin dam", typ. Men jag skulle också reagera om någon sa de där sakerna. Vet inte hur du är, jag hade aldrig kunnat låta bli att säga något tex när han sa det där om "Big". Jag är sån att jag tar upp frågor direkt. Vill inte ha något ligga uppklarat 

  • Anonym (Nej!!)

    Creepy! Presentera absolut inte honom för barnen! Jag tror inte han blir långvarig. Du kommer att se fler och fler av dessa "tendenser" är jag rädd. och du, VET du att hans f d bedrog honom? Eller är det bara något han sagt?

  • AndreaBD

    Jag skulle bli VÄLDIGT tveksam. Eller snarare, jag skulle avsluta det. Den mannen kommer ju att vara ännu mera misstänksam längre in i relationen. Sånt brukar bli värre.

  • AndreaBD
    Anonym (Nej!!) skrev 2018-04-23 19:50:10 följande:

    Creepy! Presentera absolut inte honom för barnen! Jag tror inte han blir långvarig. Du kommer att se fler och fler av dessa "tendenser" är jag rädd. och du, VET du att hans f d bedrog honom? Eller är det bara något han sagt?


    Just det! Det kanske bara var paranoia då också?
  • Anonym (Nej nej nej)

    Oj jag hade inte satsat på en kille som redan så tidigt visar bevis på något som kan ses som sjuklig svartsjuka. Det kommer nog bara bli värre och värre och han kommer inte låta dig göra ett skit tillsist för att du "bara bjuder till då" har en vän som levde med en sån man och han var vidrig.

  • Anonym (Hur vet man?)

    Tack för svar alla. Ska ta mig en ordentlig fundera och även ett ordentligt snack med honom.

    Jag vet att det inte alltid anses som vanligt att man har många vänner av motsatt kön och jag har även vänner som tyckt detta är "konstigt" (att jag har killkompisar) - men nu är det så och jag vill inte behöva ändra på det. Så jag ska tala med honom om vad detta grundar sig på egentligen; om det är osäkerhet inför mitt umgänge (som han ännu inte känner) eller om det bara verkar taget ur luften.

    Angående hans ex så tror jag honom, han har gett så pass många detaljer att det är trovärdigt. Jag hade som ung en kille som förmodligen vänstrade mot mig en gång och det satt i ett bra tag efteråt, misstron och misstänksamhet - så det kan jag ha förståelse för. Men inte om det inte går över, för hittar man någon som är uppriktig och ärlig måste man också kunna se DET och inte utgå från att alla är som exet...

  • Herrman Hedning

    Jag tror inte du är rätt kvinna för den här mannen. Han vill uppebarligen engagera sig i ett förhållande och ta det ett steg djupare medan du tycker hanr ett intressamt umgänge. För att beskriva det enkelt. Du är inte i behov av honom och han är utbyrbar i värsta fall. I hans ögon är du trolige. En välkommen grej i hans liv. Du super och det är väl klart att att dina vänner går först ( vilket aldrig är bra partnern, när jag träffade min fru så la hon ned mycket vänskap för min skull.) Gör honom den tjänsten att förklara att han har för stora förhoppningar.

    Du är som kvinnorna i Sex and the City. Det funkar för dig. Lycka till. Det kan inte gå fel för dig.

Svar på tråden Blev plötsligt tveksam till min nya dejt...