• Markellusfru

    Att äta mer

    Jag läser andra inlägg om hur föräldrars barn äter så mycket och olika saker, som är i samma ålder som min dotter (snart 7 månader). Min dotter är väldigt smart och lär sig saker snabbt och är nyfiken, såsom alla barn. Men jag har börjat med barnmat (burk), gröt, välling och att hon får smaka av det vi äter om det är inte är för salt osv. Men hon vägrar äta mat, innan man ens hinner komma med skeden så gör hon en sån där kväljningsrörelse, som om något vore surt, fast att hon inte ens smakat. Hon spottar ut gröt och barnmat och jag är nojig att ersättning och välling (som hon accepterar ibland) inte är nog, men vad kan man göra när hon bara spottar ut maten? Det blir ju dessutom slöseri på mat, särskilt gröt, eftersom den slängs då hon inte äter den. Några tips på tekniker eller så som kan underlätta och kanske får henne att äta?

  • Svar på tråden Att äta mer
  • Markellusfru

    Skall också tillägga att hon bara äter ungefär 4 gånger om dagen, hon vägrar äta mer. Hon är frisk och så, går inte upp jättemycket i vikt men bvc är inte oroliga över det.

  • Anonym (första)
    Markellusfru skrev 2018-04-24 14:20:58 följande:

    Jag läser andra inlägg om hur föräldrars barn äter så mycket och olika saker, som är i samma ålder som min dotter (snart 7 månader). Min dotter är väldigt smart och lär sig saker snabbt och är nyfiken, såsom alla barn. Men jag har börjat med barnmat (burk), gröt, välling och att hon får smaka av det vi äter om det är inte är för salt osv. Men hon vägrar äta mat, innan man ens hinner komma med skeden så gör hon en sån där kväljningsrörelse, som om något vore surt, fast att hon inte ens smakat. Hon spottar ut gröt och barnmat och jag är nojig att ersättning och välling (som hon accepterar ibland) inte är nog, men vad kan man göra när hon bara spottar ut maten? Det blir ju dessutom slöseri på mat, särskilt gröt, eftersom den slängs då hon inte äter den. Några tips på tekniker eller så som kan underlätta och kanske får henne att äta?


    Många föräldrar, i synnerhet med första barnet, brukar ha väldigt bråttom med barnets utveckling och vara mycket stolta över barn som går fort farm i utvecklingen när de är små.

    Därför syns och hörs de föräldrar som har barn som är snabba framåt mer än de som har barn som går framåt i långsammare takt.

    Idag rekommenderar man introduktion av fast föda vid 6 månaders ålder, när jag fick mina barn för 10-12 år sen så var rekommendationen 4-6 månader. Barn är olika redo för att börja med fast föda vid dessa åldrar. En del är redo redan vid 4 månader och äter fulla mål vid 7 månader men det är minst lika normalt att knappt ha börjat alls med mat vid 6 månader och då inte heller äter så värst mycket mer än smakportioner vid 7 månader.

    Tidig eller sen i detta säger egentligen ingenting om barnets utveckling eller hur det kommer att äta senare under barndomen och i livet. Det är bara intressant ifall barnet inte växer som det ska eller som intresse för föräldrarna att skryta lite om.

    Så fortsätt du att erbjuda mat till din flicka och låt henne ta till sig ätandet i sin takt. Så länge hon växer som hon ska och visar lite intresse för att smaka mat så är allt okej. Välling och ersättning är helt tillräckligt ett bra tag till, ingen fara alls.

    En del små vill plocka själva med maten hellre än matas. Låt henne kladda med gröt och puré eller tom prova små mjuka bitar av bröd, ost, leverpastej, banan eller liknande. Smörgåsrån och majskrokar är också träning även om det inte ger så mycket näring. 
  • TrolletsMor

    Jag håller med anonym(första), jättebra tankar och tips!,man behöver inte ha så bråttom Glad Gör bara iordning pytte lite gröt och mat så du slipper slänga så mycket det är ju bara att göra i ordning mer om det skulle vara så. Och testa låt barnet känna på maten med händerna det brukar vara lite mer spännande för dem och barnet får chansen att testa i sin egen takt Flört Det finns ju en sorts haklappar som är som en slags tröja och man drar över armar också som är jättebra för barn som gillar att kladda! Skrattande Vår äldsta var likadan i början det var som att han inte förstod grejen. Så vi försökte helt enkelt göra matstunden så positiv och pressfri som möjligt, han fick testa själv och vi provade mata och blev glada för minsta lilla han ville ha och nöjde oss med det och så fick han helt enkelt leva på ersättning. Båda våra barn har ogillat när maten varit för rinnig eller vad man ska säga, ju mer konsistens desto bättre! 

  • Jsv17

    Har du provat smaknapp som hon kan få olika frukt oxh sånt i som hon kan hålla och smaka på själv? Också sånt man lägga fram till henne så får hon prova sig fram själv och smaknapparna är så små så du ?slösar? inte bort massor utan kan hacka i en bit äpple om du äter ett själv etc. Många barn vill få upptäcka själva och vill inte bli matade.

    Min son är inte ens 5 månader men jätteintresserad av mat och äter glatt allt han får (vilket ju inte är så mycket än) men alla barn är olika, ersättning och välling duger gott än så länge låt henne ta det i sin egen taktboch fortsätt erbjuda, säger som pappan i familj där jag var barnvakt när jag var yngre (som för övrigt var barnpsykiater) hur många 7åringar känner du som bara dricker välling? (deras pojke var också knepigvmed mat i början) Sånt där löser sig, oftast fortare om man bra tar det lugnt och låter barnet ta det i sin egen takt bara ser till att de går upp i vikt och växer som de ska.

    Håller med någon ovan man få bara höra om sånt som går bra, folk är inte lika meddelsamma om sånt de får kämpa med, många barn som inte glatt börjat äta fast föda direkt utan tar lite mer tid på sig och kanske alltid är lite små i maten, vi vuxna är ju också olika på den punkten så klart barn är det också


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • felicityporter

    Det är lugnt! Känn absolut ingen press, ditt barn kommer att äta tids nog. Fortsätt att erbjuda lite smakisar, men gör ingen big deal av om hon bara tar en sked eller kanske inget alls. Idén som en annan skrev om ovan om att erbjuda majskrokar som hon får leka lite med är väldigt bra träning, även om det inte innehåller särskilt mycket näring alls.

  • Anonym (M)

    Min dotter var också sen med mat och väldigt kräsen, värst var det kring 1-år.., men sedan blev det bättre och bättre och vid 18 mån lossnade det ordentligt och idag vid 21 mån äter hon som en häst! Så oroa dig inte, som andra skrivit så är barn olika och kommer igång med mat vid olika tidpunkter. Min dotter ligger alltid under på viktkurvan men det har inte ändrats trots att hon nu äter mer. Men hennes pappa är jätte lång och smal så genetiken kan ju ha betydelse

  • Markellusfru

    Tack så mycket för all uppmuntran och lugnande ord, det är nog helt korrekt att jag låter mig påverkas av att läsa hur andras barn kanske är snabbare i det området. Har funderat länge på att testa ge henne majskrokar att leka med och testa, men har en sån ångest att hon ska kvävas eller så, för hon kör alltid ner allting i halsen (låter henne inte leka med saker som helt kan platsa i hennes mun, utan mer bitleksaker hon försöker tvinga ner i halsen), hon har till och med fått sig själv att kräkas, men fortsätter ändå. Vet inte hur jag ska stoppa detta, jag försöker säga till henne att vara försiktig och inte stoppa in allt så långt i munnen, men även om jag skulle ta bort leksakerna (vilket jag såklart inte gör) så kör hon istället handen in i munnen tills hon kväljs. Har fått köpa nappar med stor 'ring' för hon fick in hela sin napp i munnen vilket jag får panik över. Det är utmattade att ha sån ångest jämt men det är oundvikligt också, och hon är mitt första barn så det är såklart en starkare oro.

  • Markellusfru
    Jsv17 skrev 2018-04-24 23:41:44 följande:

    Har du provat smaknapp som hon kan få olika frukt oxh sånt i som hon kan hålla och smaka på själv? Också sånt man lägga fram till henne så får hon prova sig fram själv och smaknapparna är så små så du ?slösar? inte bort massor utan kan hacka i en bit äpple om du äter ett själv etc. Många barn vill få upptäcka själva och vill inte bli matade.

    Min son är inte ens 5 månader men jätteintresserad av mat och äter glatt allt han får (vilket ju inte är så mycket än) men alla barn är olika, ersättning och välling duger gott än så länge låt henne ta det i sin egen taktboch fortsätt erbjuda, säger som pappan i familj där jag var barnvakt när jag var yngre (som för övrigt var barnpsykiater) hur många 7åringar känner du som bara dricker välling? (deras pojke var också knepigvmed mat i början) Sånt där löser sig, oftast fortare om man bra tar det lugnt och låter barnet ta det i sin egen takt bara ser till att de går upp i vikt och växer som de ska.

    Håller med någon ovan man få bara höra om sånt som går bra, folk är inte lika meddelsamma om sånt de får kämpa med, många barn som inte glatt börjat äta fast föda direkt utan tar lite mer tid på sig och kanske alltid är lite små i maten, vi vuxna är ju också olika på den punkten så klart barn är det också


    Har kollat upp lite olika såna, inte köpt någon än men funderat på att göra det men ska kolla runt lite mer om de olika recensioner på dom ser ut! :)
  • Anonym (första)
    Markellusfru skrev 2018-04-26 08:21:23 följande:

    Tack så mycket för all uppmuntran och lugnande ord, det är nog helt korrekt att jag låter mig påverkas av att läsa hur andras barn kanske är snabbare i det området. Har funderat länge på att testa ge henne majskrokar att leka med och testa, men har en sån ångest att hon ska kvävas eller så, för hon kör alltid ner allting i halsen (låter henne inte leka med saker som helt kan platsa i hennes mun, utan mer bitleksaker hon försöker tvinga ner i halsen), hon har till och med fått sig själv att kräkas, men fortsätter ändå. Vet inte hur jag ska stoppa detta, jag försöker säga till henne att vara försiktig och inte stoppa in allt så långt i munnen, men även om jag skulle ta bort leksakerna (vilket jag såklart inte gör) så kör hon istället handen in i munnen tills hon kväljs. Har fått köpa nappar med stor 'ring' för hon fick in hela sin napp i munnen vilket jag får panik över. Det är utmattade att ha sån ångest jämt men det är oundvikligt också, och hon är mitt första barn så det är såklart en starkare oro.


    Att stoppa saker långt in i munnen och halsen är en viktig del av utvecklingen av barnets munmotorik så det bör du låta henne göra. Det är helt normalt och bra att hon tom framkallar kräkreflex eller kräkning. När barnet är nyfött är kräkreflexen långt fram i munnen, att de stoppar saker i munnen gör att den reflexen arbetas bakåt i svalget och möjliggör för barnet att äta fast mat och bitar utan att kväljas. Det gör det säkrare för henne att svälja.

    Småsaker som hon kan sätta i halsen ska hon såklart inte ha, men nappen, skeden, bitleksaker, fingrar SKA hon stoppa in i munnen och svalget. Det är viktigt!

    Och bitar av mat är bra att låta henne träna på i lagom takt. Du ska alltid vara med när hon tränar på att äta bitar och sätter hon i halsen så klappar du henne i ryggen och hjälper henne att hosta upp. Det är normalt att barn sätter lite i halsen när de tränar på att äta. 

    Du behöver hantera din ångest och inte hindra din flicka att genomgå normal utveckling. 
Svar på tråden Att äta mer