• Äldre 24 Apr 16:28
    6082 visningar
    40 svar
    40
    6082

    Ni som är överviktiga och har överviktiga barn

    Varje gång jag ser en vuxen överviktig person och deras också överviktiga barn tänker jag "va fan?" Och upplever att ni på sätt och vis misshandlar era barn. Ni är ju vuxna och får ta ansvar över er hälsa själva, ni kan välja då ni betalar för maten och ni lagar den (eller köper färdigt) men era barn kan INTE välja så på det sättet bestämmer ni över de och vad de ska äta och dricka varje dag förutom när de är i skolan/dagis. Jag undrar varför ni gör så mot era barn? varför ger ni de till exempel Coca-cola eller annan läsk till middag, sötsaker och chips fler än 2 ggr i veckan, varför ger ni inte de en varierad kost med grönsaker eller vanlig husmanskost, varför låter ni de småäta hela tiden, en kaka hit och dit, varför? Får ni inte ångest när ni ser till att era barn är i riskgruppen för diabetes och andra hälso-problem?

    Min son sa till mig vissa som går i hans skola är så tjocka och att de dricker redbull och läsk varje dag i skolan, de smyg köper godis och äter på Mc'donalds hela tiden fast man inte får göra det på skoltid. Han säger att dessa barn säger att de får det för sina föräldrar, han frågade mig om de är dåliga föräldrar, jag vill inte snacka skit om hans klasskompisars föräldraförmåga så jag sa bara att det är ohälsosamt att göra som de gör och att jag är stolt över att han inte handlar under och efter skolan. Givetvis handlar han lite godis ibland men inte på den nivån som många unga gör idag.

    Ni föräldrar som har barn/ungdomar som är så överviktiga, hur ställer ni er till detta egentligen? 

  • Svar på tråden Ni som är överviktiga och har överviktiga barn
  • Äldre 24 Apr 16:44
    #1
    +1

    Förlåt men tror du någon kommer svara i din tråd när det enda den visar är vilket förakt och hur illa du tycker detta är. Du skriver att du tycker det är misshandel men vill ändå ha svar.

    Du spyr en massa galla och klappar dig själv på axeln som om du är såå bra och sen förväntar du dig att dessa föräldrar ska ge dig svar? Så du kan tracka på dom eller vad är du ute efter?

    Sem kanske dom inte alls FÅR för sina föräldrar. Men vet du barn gör inte alltid som man säger och i skolan kan föräldrarna inte ha koll på vad dom köper ellerhur? Sen att dom säger till ditt barn att dom FÅR köpa läsk är väl knappast bevis på att det stämmer ellerhur?

  • Äldre 24 Apr 16:52
    #2

    jag tycker att dessa föräldrar bör svara! Och barn som är så pass överviktiga blir inte det genom att äta bara under skoltid utan det är hemma de blir in tryckta alla onyttigheter. Jag klappar inte mig själv på axeln, jag tycker att det är alldeles för sällan som någon ställer dessa föräldrar mot väggen! Om de inte vill svara så är det ok, men jag vill att de åtminstone läser detta och funderar över det de gör mot sina barn.

  • Äldre 24 Apr 16:53
    #3

    Vill man ha svar får man tänka på hur man uttrycker sig också. Och du framstår inte speciellt trevlig eller en person som kan se förbi dina egna fördommar och lyssna på vad andra har att säga.

    Du har ju redan bestämt exakt hur dessa barn blivit överviktiga och kallas föräldrarna för barnmisshanlare och i nästa mening tror du någon som du innan kallar misshandlare ska vara snäll och svara på det skit du slänger ur dig.

  • Äldre 24 Apr 16:53
    #4

    Och förakt..? Det är snarare förakt mot denna form av barnmisshandel jag har. Dessa föräldrar måste börja ta sitt ansvar någon gång och sluta förstöra sina barns liv!

  • Äldre 24 Apr 16:54
    #5
    Super Mario skrev 2018-04-24 16:53:55 följande:
    Och förakt..? Det är snarare förakt mot denna form av barnmisshandel jag har. Dessa föräldrar måste börja ta sitt ansvar någon gång och sluta förstöra sina barns liv!
    Kommer inte diskutera mer med dig. Du verkar inte fatta min poäng ändå.
  • Äldre 24 Apr 17:31
    #6

    Oj här haglar det in svar ser jag. Svar från föräldrar du just dumförklarat och kallat barnmisshandlare. Grattis ts

  • Äldre 24 Apr 18:39
    #7

    Jag kan hålla med TS, varför utsätta sina egna barn för samma sak liksom.

    Mina egna föräldrar misskötte sina tänder som barn och hade många hål. Sen lagningar på det som i sin tur gick sönder och behövde lagas. De har lagt flera hundra tusen på det helt i onödan. Därför var de sjukt noga med att jag och mina syskon skötte våra tänder. Vi är idag 25-30 år och ingen har någonsin haft hål eller andra problem med tänderna. Jag undrar hur det hade sett ut om våra föräldrar struntat i det.

  • Äldre 24 Apr 18:54
    #8
    gahadas skrev 2018-04-24 18:39:40 följande:
    Jag kan hålla med TS, varför utsätta sina egna barn för samma sak liksom.

    Mina egna föräldrar misskötte sina tänder som barn och hade många hål. Sen lagningar på det som i sin tur gick sönder och behövde lagas. De har lagt flera hundra tusen på det helt i onödan. Därför var de sjukt noga med att jag och mina syskon skötte våra tänder. Vi är idag 25-30 år och ingen har någonsin haft hål eller andra problem med tänderna. Jag undrar hur det hade sett ut om våra föräldrar struntat i det.
    Jag reagerade på hur ts uttryckte sig och sen på allvar tror att dessa barnmisshandlare hon pratar om ska svara i hennes tråd. Vill man ha svar kan man fåga på ett trevligare sett. Nu kastar hon BARA skit och förväntar sig att dom hon kastar skit på ska vara snälla och svara henne.
  • Äldre 24 Apr 19:02
    #9
    viseversa skrev 2018-04-24 18:54:45 följande:
    Jag reagerade på hur ts uttryckte sig och sen på allvar tror att dessa barnmisshandlare hon pratar om ska svara i hennes tråd. Vill man ha svar kan man fåga på ett trevligare sett. Nu kastar hon BARA skit och förväntar sig att dom hon kastar skit på ska vara snälla och svara henne.
    Du kallar ju dom också för barnmisshandlare, så du var ju ungefär lika trevlig.
  • Äldre 24 Apr 19:04
    #10
    gahadas skrev 2018-04-24 19:02:54 följande:
    Du kallar ju dom också för barnmisshandlare, så du var ju ungefär lika trevlig.
    Nej det gör jag inte. Kan du inte läsa. TS kallar dom för barnmisshandlare för att dom är tjocka och barnen är tjocka och sen tycker ts att dom ska svara på hennes skit.
Svar på tråden Ni som är överviktiga och har överviktiga barn