• Anonym (Lara)

    Är det här slutet för alliansen? Centerns Ja till att låta flyktingar utan asylskäl få stanna i Sverige

    Hej!

    Jag vet inte om det finns en tråd redan om detta. Det har kommit fram idag att Centern sagt Ja till den omtalade propositionen angående att låta flyktingar som saknar asylskäl få stanna i Sverige. De kommer rösta med socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet trots kritik från övriga allianspartier.

    Är det vi ser början på Annie Lööfs vandring mot att bli ett rödgrönt parti? Vad innebär detta för Centern och för alliansen? Är det början på slutet för alliansen?

    Vad säger ni Centerpartister, är det ett steg i rätt riktning att samarbeta med rödgröna eller hur ska Centern agera?

    Här är ett klipp från nyhetsmorgon med Marcus Oscarsson där han just pratar om Centerns roll i frågan och att det riskerar att splittra alliansen (i slutet av klippet) beroende på hur de agerar. Nu vet vi svaret på det.





    Så vad tror ni att det får för konsekvenser för dels Centern men också för politiken nu inför valet 2018? (Om det nu ens får några konsekvenser).

    Kul att ta del av allas synpunkter!

  • Svar på tråden Är det här slutet för alliansen? Centerns Ja till att låta flyktingar utan asylskäl få stanna i Sverige
  • Anonym (m)

    Nej, det tror jag inte. Hörde M-ledaren i radion häromdagen och han vill göra upp med S och övriga Alliansen i invandrafrågen efter valet. Antagligen för att deras olika syn inte ska bli en valfråga.

  • Anonym (Lara)
    Anonym (m) skrev 2018-04-24 16:48:38 följande:

    Nej, det tror jag inte. Hörde M-ledaren i radion häromdagen och han vill göra upp med S och övriga Alliansen i invandrafrågen efter valet. Antagligen för att deras olika syn inte ska bli en valfråga.


    Ja juste. När du säger det tror jag att jag hörde något liknande.
  • Anonym (Lara)

    Det som är intressant tycker jag är att Centern för inte så länge sedan sa att de är villiga att samarbeta med S. Denna fråga var därför lite extra spännande eftersom den kan ses som att de då visar vilken sida de står på (som också Marcus lite är inne på i klippet). Därför var det kanske ganska förväntat att C skulle rösta med S, för att visa sin sympati med S?

    Eller kan det ses som det?

    Frågan är också om inte Ulf Kristersson gick ut i radio angående att "göra upp med S" (om det nu stämmer) bara för att rädda sitt skinn och alliansens trovärdighet som en allians inför valet? Kanske var strategiskt?

  • Anonym (Lara)
    Överste Senap skrev 2018-04-24 17:45:50 följande:

    Alliansen faller inte med en fråga.


    Du tror inte det är en viktig och avgörande fråga då att C går över till S, när den berör ämnet migration/invandring som ju är den fråga som är viktigast för svenska folket nu innan valet?
  • Överste Senap
    Anonym (Lara) skrev 2018-04-24 19:50:13 följande:

    Du tror inte det är en viktig och avgörande fråga då att C går över till S, när den berör ämnet migration/invandring som ju är den fråga som är viktigast för svenska folket nu innan valet?


    Nej jag tror inte en sekund att det påverkar alliansens framtid nämnvärt. Att alla SD-are hoppas på det är dock en helt annan sak.
  • Gråstrupig skogsrall

    Alliansen är körd. Budskapet om skattesänkningar och arbetslinjen funkade 2006 men inte idag när underskotten i de offentliga finanserna beräknas bli gigantiska och arbetslösheten så gott som helt beror på havererad invandringspolitik.

    Svenska folket värderar också numera invandringspolitiken som valets viktigaste fråga eftersom man är trötta på asyl-flum och integrationsproblem. Det har Moderaterna, KD och Liberalerna fattat och de har därför sagt nej till förslaget om att låta afghanska män utan asylskäl särbehandlas och få stanna i Sverige.

    I detta läge väljer Centern att spräcka Alliansen genom att rösta med Miljöpartiet och sossarna. De gamla allians-partierna kommer aldrig att kunna lappa ihop det här och det är bättre att varje parti går till val på sin egen politik och sedan låter valresultatet styra vilken konstellation som ska regera landet.

  • Anonym (Bye bye alliansen)

    Alliansen är körd. Vilken invandrarkritisk väljare vågar rösta på nåt av allianspartierna när dom har Centern i knät? Och vem vågar lita på Centern när dom påstår att dom inte kan tänka sig regera med Sossarna? Kommer bli en schysst soppa efter höstens val.

  • Anonym (Lara)
    Överste Senap skrev 2018-04-24 21:00:59 följande:

    Nej jag tror inte en sekund att det påverkar alliansens framtid nämnvärt. Att alla SD-are hoppas på det är dock en helt annan sak.


    Menar du att nyhetsmorgon och Marcus Oscarsson är SD:are när de tar upp det?
  • Anonym (Lara)
    Gråstrupig skogsrall skrev 2018-04-24 21:42:54 följande:

    Alliansen är körd. Budskapet om skattesänkningar och arbetslinjen funkade 2006 men inte idag när underskotten i de offentliga finanserna beräknas bli gigantiska och arbetslösheten så gott som helt beror på havererad invandringspolitik.

    Svenska folket värderar också numera invandringspolitiken som valets viktigaste fråga eftersom man är trötta på asyl-flum och integrationsproblem. Det har Moderaterna, KD och Liberalerna fattat och de har därför sagt nej till förslaget om att låta afghanska män utan asylskäl särbehandlas och få stanna i Sverige.

    I detta läge väljer Centern att spräcka Alliansen genom att rösta med Miljöpartiet och sossarna. De gamla allians-partierna kommer aldrig att kunna lappa ihop det här och det är bättre att varje parti går till val på sin egen politik och sedan låter valresultatet styra vilken konstellation som ska regera landet.


    Delar din uppfattning och de diskuterar det här just nu i tv4. "Det här skapar svåra problem inom alliansen och det spretar åt olika håll", "på flera håll visas missnöje från väljare" och de pratar om den "borgerliga splittringen" och nämner just att migration/invandringen är en sån viktig fråga för väljarna.
Svar på tråden Är det här slutet för alliansen? Centerns Ja till att låta flyktingar utan asylskäl få stanna i Sverige