• Anonym (?)

    Vem har rätt?

    En bekant blev sjukskriven i några veckor pga benbrott. Sjukskrivningen går ut en vecka efter att personen fått bort gipset men vid denna tidpunkt är benet fortfarande så svullet att skyddskor är omöjliga att använda, därav är personen förbjuden att återgå till jobbet. Sjukgymnast tycker personen bör sjukskrivas.

    Personen tar då kontakta med kliniken som lovar sjukskrivning och skriver en lapp till läkaren om detta. Först efter påtryckningar i slutet av nästa vecka hör läkaren av sig och säger att han inte kan sjukskriva pga att fsk ej kommer godkänna det samt att han är rädd att få en prick. Han hänvisar till vc, som vid kontakt påstår att de inte kan förlänga sjukskrivningen utan att det måste ortopeden göra.

    Vem har rätt? Kan vc förlänga sjukskrivning utfärdad av sjukhus eller måste de förlänga det själva? Är det rätt av läkaren att sjukskriva pga risk för att fsk säger nej? Personen behöver ju ett intyg till arbetsgivaren.

  • Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (Qwerty)

    Såhär rent spontant skulle jag be arbetsgivaren om skyddsskor i större storlek bara. Och så var det problemet löst.

    Läkaren har f.ö rätt, det där finns inte en fis i rymden att försäkringskassan godkänner. Men jag tycker att det låter som att alla ger dig svepskäl till att inte sjukskriva dig. Du kan ju egentligen arbeta då du är fullt frisk.

  • Anonym (Asdf)

    Nej, det är inte rätt att neka pga risk att FK säger nej. Man kan inte heller få en "prick" för att ha sjukskrivit någon, även om det inte går igenom.

    Ja, vc kan sjukskriva men då ska de helst ha fått en remiss först så de vet vad som gjorts.

    Vem som helst av dem kan förklara läget i ett sjukintyg och skriva vad som gör att hon inte kan arbeta.

    Däremot kanske arbetsgivaren kan ge henne alternativa arbetsuppgifter eller större skyddsskor.

  • Anonym (Läkare)

    Läkaren på vårdcentralen kan förlänga sjukskrivningen, men har ingen skyldighet att göra det, och i ett fall som detta skulle jag också utan tvekan hänvisa till ansvarig ortoped. Ortopeden i sin tur nekar sjukskrivning för att han inte tycker att det finns grund för sådan, och hänvisar till att han inte tror att fsk kommer att godkänna detta. Att han skulle få en "prick" förstår jag inte alls vad som åsyftas, att skicka ett intyg till fsk som inte går igenom innebär ingen risk för läkaren alls utöver merarbete. Men när man skriver sjukintyg intygar man ju något, vilket man inte kan eller bör göra om man själv inte tror på det.

  • Anonym (ace)

    Fast här låter det inte som en sjukskrivning utan att AG ska låta den anställde gå hemma med bibehållen lön, eftersom det är de som inte tillåter sin anställde komma tillbaka till sin tjänst. Jag tycker att företagshälsovården ska kontaktas så får de sjukskriva om nu AG inte vill ha tillbaka sin anställde och vägrar betala lön.

  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-04-24 19:50:13 följande:

    Men när man skriver sjukintyg intygar man ju något, vilket man inte kan eller bör göra om man själv inte tror på det.


    Som läkare skulle jag dock utan tvekan kunna intyga att benet är svullet (om det stämmer) och att detta hindrar personen att genomföra normala arbetsuppgifter eftersom det krävs skyddsskor som nu inte passar.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Asdf) skrev 2018-04-24 19:57:38 följande:

    Som läkare skulle jag dock utan tvekan kunna intyga att benet är svullet (om det stämmer) och att detta hindrar personen att genomföra normala arbetsuppgifter eftersom det krävs skyddsskor som nu inte passar.


    Men det är ju inte så att skyddsskor bara kommer i en enda skostorlek? Eller? Vad jag fått för mig är det ett par skor som definitivt inte kommer i one size fits all.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-04-24 20:01:40 följande:

    Men det är ju inte så att skyddsskor bara kommer i en enda skostorlek? Eller? Vad jag fått för mig är det ett par skor som definitivt inte kommer i one size fits all.


    Det är ju upp till FK att diskutera med arbetsgivaren.
  • Anonym (?)
    Anonym (ace) skrev 2018-04-24 19:56:52 följande:

    Fast här låter det inte som en sjukskrivning utan att AG ska låta den anställde gå hemma med bibehållen lön, eftersom det är de som inte tillåter sin anställde komma tillbaka till sin tjänst. Jag tycker att företagshälsovården ska kontaktas så får de sjukskriva om nu AG inte vill ha tillbaka sin anställde och vägrar betala lön.


    Fast svullen, stel och smärta så den anställde inte kan köra personbil och inte använda de obligatoriska skuddskorna så kanske denna inte är en så lämplig chaufför av tunga fordon på våra vägar. Den anställda är nu två veckor efter gipset togs bort tillbaka på jobbet. Men krävs skuddskor och ingen omplacering är möjlig så borde väl en sjukskrivning vara ett alternativ?
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-04-24 19:35:51 följande:

    Såhär rent spontant skulle jag be arbetsgivaren om skyddsskor i större storlek bara. Och så var det problemet löst.

    Läkaren har f.ö rätt, det där finns inte en fis i rymden att försäkringskassan godkänner. Men jag tycker att det låter som att alla ger dig svepskäl till att inte sjukskriva dig. Du kan ju egentligen arbeta då du är fullt frisk.


    Tror inte större storlek är möjligt utan att specialbeställa så därmed var det förmodligen inte ett alternativ.

    Jo det är nog sant att fk kommer neka, men att inte tro på sjukgymnasts ord och vägra skriva intyg så att det åtminstone finns bevis till arbetsgivaren är konstigt. Men att sjukgymnast förordar sjukskrivning pga smärta vid vinkling av foten och stelhet samt att foten är svullen och att patienten borde sjukskrivas en vecka till borde väl åtminstone väga in något i sammanhanget? Sen är det väl inte säkert att köra lastbil om man inte ens klarar av att köra personbilen till arbetet.

    Jo, men varför lovar då någon inom kliniken att läkare ska sjukskriva?
    Anonym (Läkare) skrev 2018-04-24 19:50:13 följande:

    Läkaren på vårdcentralen kan förlänga sjukskrivningen, men har ingen skyldighet att göra det, och i ett fall som detta skulle jag också utan tvekan hänvisa till ansvarig ortoped. Ortopeden i sin tur nekar sjukskrivning för att han inte tycker att det finns grund för sådan, och hänvisar till att han inte tror att fsk kommer att godkänna detta. Att han skulle få en "prick" förstår jag inte alls vad som åsyftas, att skicka ett intyg till fsk som inte går igenom innebär ingen risk för läkaren alls utöver merarbete. Men när man skriver sjukintyg intygar man ju något, vilket man inte kan eller bör göra om man själv inte tror på det.


    Konstigt att läkaren åberopar det då och ens vägrar skriva intyg om huvudsaken är bevis till arbetsgivaren?

    Jo, men ortopeden har inte träffat patienten sen någon minut efter att gipset togs bort och baserar därmed sin slutsats på uppgifter som inte stämmer en timme efter att gipset togs bort.

    Varför får patienten till svar av de som svarar på telefontiden att han sjukskrivs ett par veckor till och sen vägrar läkaren på kliniken göra det och återkopplar inte ens förrän flera dagar gått att han vägrar sjukskriva. Patienten går därmed i tron att denne är sjukskriven. Varför lova något de inte har rätt att lova?
  • Anonym (?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-04-24 20:01:40 följande:

    Men det är ju inte så att skyddsskor bara kommer i en enda skostorlek? Eller? Vad jag fått för mig är det ett par skor som definitivt inte kommer i one size fits all.


    Nä, men om du redan har största storlek som säljs i butik och måste specialbeställa isf som troligtvis inte hunnit komma i tid. Vad gör man då?
  • Anonym (?)
    Anonym (Asdf) skrev 2018-04-24 19:57:38 följande:

    Som läkare skulle jag dock utan tvekan kunna intyga att benet är svullet (om det stämmer) och att detta hindrar personen att genomföra normala arbetsuppgifter eftersom det krävs skyddsskor som nu inte passar.


    Att det stämmer kan sjukgymnast som rekommenderade sjukskrivning intyga så däri ligger inte problemet.
Svar på tråden Vem har rätt?