• Soldat

    Utbränd eller är jag dödssjuk? Snälla hjälp!

    Har haft rätt mycket det senaste halvåret.

    En jobbig flytt med två barn, gör det mesta i hemmet själv utan någon vidare hjälp av sambon. Mitt humör började svindla, blev stressad utav det minsta lilla och kunde bli jätte arg på sambon oftast utan någon större anledning. Sökte hjälp av läkare för att gå i någon form av stressrehabilitering men blev nekad då jag var mammaledig, utbrändhet är arbetsrelaterad enligt läkaren.

    Började gå hos psykologen på vc samband med detta fick jag en extrem magkatarr. Fick även diagnosen GAD, men magen gick inte över.. OROLIG för magcancer. Sen har oroligheten avlöst varandra inför alla undersökningar men som alla visat sig vart bra. Senaste veckorna har en ofantlig trötthet nått mig, har så ont i kroppen, knäna gör ont, låren gör ont. Jag är svag, darrar och känner mig som sirap i hela kroppen, har tom ont i fingrarna. Ingen matlust, rasat i vikt, Får ångest av hela mitt mående, får panikattacker så jag ligger och skakar då jag tror att detta är cancer eftersom mina symtom kan vara det. Synen är som dimma, känns som jag är avskärmad, känns som jag har feber fast jag har normal kroppstemperatur. Minsta lilla som att dammsuga gör mig andfådd och måste vila, klarar inte av att laga mat till barnen. Klarar inte av att städa, leka eller något. Jag som annars är full av energi och mega social orkar inget, vill bara ligga i sängen hela dagarna och sova. Vill inte träffa någon utan vill helst vara helt själv. Är detta utbrändhet? Eller är det någon annan sjukdom? Är så himla rädd för cancer, jag vill inte dö... jag har två små barn. Snälla hjälp mig jag orkar inte mer. Ingen läkare tar mig på allvar, säger att jag ska ut och promenera! Jag är även deprimerad enligt henne, ja! Jag blir ju deprimerad över att må såhär. Men inte uttrycker en depression såhär?

    Vet inte vad jag ska ta mig till.. jag vill bli som jag var innan.

  • Svar på tråden Utbränd eller är jag dödssjuk? Snälla hjälp!
  • 1234568

    Finns lite tillstånd som skulle kunna ge dina symptom. Järnbrist tex. Har dom kontrollerat ferritin? Sedan kan problem med sköldkörteln ge dina symptom. Så be dom kolla det. Även kortisol skulle jag be om. 

    Jag fick exakt samma problem som dig. Och jag verkligen trodde jag var döende. Hade både järnbrist och för höga kortisol värden. Många symptom försvann när järnbristen var åtgärdad.

    Om du inte gjort en gastroskopi, så måste dom ju göra det. Självklart kan man få alla dina symptom av stress och depression, men samtidigt måste man verkligen utesluta allt annat innan man ger den diagnosen.

    Jag var illamående 5 månader i rad, alla dagar. jag steg ibland inte upp ur sängen under hela dagen. Jag var sjukligt trött, och värk hade jag. Jag sov otroligt dåligt, och fick mycket depressiva symptom till sist. Jag fick diagnosen depression..Men märkligt nog så försvann min depression i samma stund som hemoglobinet gick upp. men 6 månader fick jag må så här innan jag fick någon hjälp att lista ut vad det var. Och jo, jag hade ett magsår, som hade kommit från heliko bakterien. och detta gav mig anemi.

  • Soldat

    Tack för ditt svar! Blodprover visar inget, eller jo jag hade lite förhöjda kalcium värden men fick göra lite kompliterande blodprover på kalcium som var helt normala.

    Gastroskopin var bra, gjort ultraljud på galla, lever, mjälten bukspottkörteln och njurar allt var bra förutom att högra njuren är mobil (har ont vid höger sida som jag antar kommer från den rörliga njuren). Thats it. Inget annat fel är det enligt blodproverna och gjort massor. Blir så orolig av alla dessa symtom och gör att jag får super ångest. Känner hur kroppen spänner sig och blir skakaig. :( känner mig ensam och inte betrodd, läkaren säger att jag ska äta antidepressiva men ska jag bara börja knapra dessa utan någon mer hjälp. Kännner mig utlämnad till mitt eget öde.

  • Lena74

    Låter som stress. Jag själv är likadan. Har kollat det mesta. Ont i alla led. Har haft det här ett tag o jag blir inte heller trott.

  • Soldat

    Ja, jag hade maginfluensan. Vart då trött i ca 2 veckor efter den men sen vart jag pigg i några dagar. Sen fick jag igen något på magen och sedan dess har det varit såhär! Kan det ha något samband? ????

  • Feminina

    Jag tycker att det låter otäckt likt hög ämnesomsättning (hyperthyreos), har de tagit  blodprover för att kolla upp sköldkörteln?

  • Feminina

    Har de verkligen kollat upp ferritin också och inte bara hb? 


    Jag hade lågt ferritin (5)  men  rätt normalt hb 110,  och hade några av de symtom du nämner som bl.a trötthet och andfådd. Mitt järn tenderar sjunka konstant och har även magproblem så jag får järninfusioner.

    Har de kollat upp att du inte blivit glutenintolerant? Med tanke på magproblem, viktnedgång och trötthet?

  • Bertram

    Har du kopparspiral? Så mådde jag av den,(kopparförgiftning)


     


    Det kan vara ME/CFS, det kan vara sköldkörteln etc

Svar på tråden Utbränd eller är jag dödssjuk? Snälla hjälp!