• Äldre 25 Apr 19:44
    38812 visningar
    23 svar
    23
    38812

    4-åring är alltid dålig i magen när han är hemma hos pappa

    Jag har en 4-åring som alltid blir riktigt dålig i magen när han har sovit hemma hos sin pappa i cirka 2 nätter i rad. Avföringen blir senapsgul och grötig och han får ont i magen. Symptomen sitter i första dygnet hemma hos mig, men sedan är han som vanligt igen, tills han har sovit där under 2 nätter igen.


    Hans pappa har två katter. Vår son har inga vanliga allergisymptom som man brukar ha vid kattallergi (ingen hosta, ingen snuva, inga kliande ögon) men kan det vara kattallergi i alla fall?


    Till saken hör också att hans pappa inte är särskilt duktig på att städa. Det är väldigt mycket katthår där och han städar inte toaletten särskilt ofta. Jag tror inte att han dammsuger ens en gång i månaden. Jag brukar åka dit ungefär en gång i månaden och då är det alltid damm på handfatet och toaletten, men jag brukar göra en ordentlig rengöring av toaletten då i alla fall, för min sons skull.


    Kan det helt enkelt vara att det är skitigt och ostädat där som gör att vår son blir dålig i magen? Ibland säger hans pappa att han har städat inför att vår son ska sova där och vår son bekräftar också att det är städat då, men ändå blir han lika dålig i magen när han är där. (Men kanske ser det bara ut för en 4-åring som att det är städat? Jag vet inte, eftersom jag inte är där.)


    Vad tror ni? Kan man bli dålig i magen av kattallergi? Eller är det troligare att vår son blir dålig i magen för att det är ostädat?

  • Svar på tråden 4-åring är alltid dålig i magen när han är hemma hos pappa
  • Äldre 25 Apr 19:48
    #1
    +1

    Kan bero på nåt han äter hos pappan kanske? Nåt han inte brukar äta hos dig?

  • Kodia
    Äldre 25 Apr 19:49
    #2
    +2

    Det låter ju mer som att det borde vara något han äter/dricker...

    Har du koll på vad han får i sig hos pappan? Vad är skillnaden mellan era matvanor?

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 25 Apr 19:52
    #3

    Svar nej, man blir inte dålig i magen pga allergi. Däremot undrar man ju hur det står till med matvanorna där borta. Hur ofta det äts, hur mycket, vilken slags mat osv osv. Kan även vara ett tecken på otrygghet.

  • Äldre 25 Apr 19:55
    #4
    Beccus skrev 2018-04-25 19:48:17 följande:

    Kan bero på nåt han äter hos pappan kanske? Nåt han inte brukar äta hos dig?


    Jag och hans pappa har flertalet gånger gått igenom vad han äter där och jag kan inte se att det skiljer sig särskilt mycket från vad han får hemma hos mig. Det enda som vi har kommit på att de äter och som jag nästan aldrig har hemma, det är bacon. Och bacon kan man väl inte vara allergisk mot?


    Vår son har redan matallergi mot ägg och skaldjur och hans pappa har superkoll på att han inte får i sig något sådant och på vad han äter över huvud taget eftersom alla innehållsförteckningar lusläses inför varje gång man köper något nytt.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 25 Apr 19:59
    #5

    Man blir heller inte dålig i magen för att det är ostädat kan tilläggas.

    Har ni kollat laktos och/eller gluten?

  • Äldre 25 Apr 20:02
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-25 19:52:14 följande:

    Svar nej, man blir inte dålig i magen pga allergi. Däremot undrar man ju hur det står till med matvanorna där borta. Hur ofta det äts, hur mycket, vilken slags mat osv osv. Kan även vara ett tecken på otrygghet.


    Jag har funderat på det där med otrygghet, men vill egentligen avfärda det. Vår son sover där några nätter varannan vecka men träffar sin pappa nästan varje dag, eftersom han brukar hämta på dagis och ha honom antingen hemma hos mig eller under ett par timmar hemma hos sig, tills jag har kommit hem från jobbet. Är vår son bara ett par timmar hos sin pappa på eftermiddagen och sedan kommer hem till mig, så blir han inte dålig i magen, utan det uppstår bara när han sover där. Däremot vet jag ju inte alls hur matrutinerna ser ut när han sover där några dagar. Då är han även oftast ledig från dagis.
  • Äldre 25 Apr 20:03
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-25 19:59:35 följande:

    Man blir heller inte dålig i magen för att det är ostädat kan tilläggas.

    Har ni kollat laktos och/eller gluten?


    Han har inga som helst problem med laktos och gluten när han är hemma hos mig.
  • KCL
    Äldre 25 Apr 20:11
    #8
    +2

    Jag tänker på vattnet, har pappan egen brunn? Eller är det kommunalt?

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 25 Apr 20:13
    #9
    +1
    Amanda84 skrev 2018-04-25 20:02:38 följande:
    Jag har funderat på det där med otrygghet, men vill egentligen avfärda det. Vår son sover där några nätter varannan vecka men träffar sin pappa nästan varje dag, eftersom han brukar hämta på dagis och ha honom antingen hemma hos mig eller under ett par timmar hemma hos sig, tills jag har kommit hem från jobbet. Är vår son bara ett par timmar hos sin pappa på eftermiddagen och sedan kommer hem till mig, så blir han inte dålig i magen, utan det uppstår bara när han sover där. Däremot vet jag ju inte alls hur matrutinerna ser ut när han sover där några dagar. Då är han även oftast ledig från dagis.
    Det behöver kanske inte vara just otrygghet som så utan oro t ex? Känner han sig trygg i rummet? Sover han där så sällan att han har svårt att somna? Man kan få en hel del problem med magen pga emotionella saker.
  • Äldre 25 Apr 20:54
    #10
    KCL skrev 2018-04-25 20:11:17 följande:

    Jag tänker på vattnet, har pappan egen brunn? Eller är det kommunalt?


    Det är kommunalt vatten. Samma som jag har.
Svar på tråden 4-åring är alltid dålig i magen när han är hemma hos pappa