• Anonym (ung vilsen)

    Vad ska jag bli när jag inte kan något?

    Jag är en tjej, 22 år, som inte vet vad jag ska gör i framtiden. Jag blev av olika orsaker sjukskriven i trean på gymnasiet och nu är jag trött på att vara sjukskriven och vill göra något. Problemet är att jag inte kan något, och kommer inte på något att göra.

    Är det någon som har lite input eller tips eller idéer?

  • Svar på tråden Vad ska jag bli när jag inte kan något?
  • Anonym (öh)

    Vad har du för sjukdom som du är sjukskriven för?

    Man behöver inte vara bra på något för att jobba.

  • Anonym (ung vilsen)
    Anonym (öh) skrev 2018-04-25 20:19:25 följande:

    Vad har du för sjukdom som du är sjukskriven för?

    Man behöver inte vara bra på något för att jobba.


    Vad kan man jobba med utan att vara bra på något?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (ung vilsen) skrev 2018-04-25 20:25:38 följande:
    Vad kan man jobba med utan att vara bra på något?

    Du kan bli bra på något om du jobbar med det. Har du ingen utbildning kan du kanske få jobb på lager, med städning, restaurang, telefonförsäljning, butiksbiträde, enklare administration. Du borde kunna få viss hjälp av Arbetsförmedlingen. Kanske kan din arbetsgivare få någon form av bidrag för att anställa dig.
  • Valentina01

    Sluta jämför dig med andra och se över för dig själv vad DU är bra på. Alternativt vad du tycker om, som är bättre att satsa på arbetsmässigt då man spenderar största delen av dagen på jobbet.

    Som sagt, stor skillnad på hur bra du är gentemot omgivning kontra hur bra/hur mycket du tycker om en viss sak för att DU gör det. 

  • Anonym (ung vilsen)
    Anonym (Emma) skrev 2018-04-25 20:34:15 följande:

    Du kan bli bra på något om du jobbar med det. Har du ingen utbildning kan du kanske få jobb på lager, med städning, restaurang, telefonförsäljning, butiksbiträde, enklare administration. Du borde kunna få viss hjälp av Arbetsförmedlingen. Kanske kan din arbetsgivare få någon form av bidrag för att anställa dig.
    Tack för tankar. Jag har haft en tanke att jag kanske vill jobba i skola med något administrativt.
  • Anonym (ung vilsen)
    Valentina01 skrev 2018-04-25 20:34:40 följande:

    Sluta jämför dig med andra och se över för dig själv vad DU är bra på. Alternativt vad du tycker om, som är bättre att satsa på arbetsmässigt då man spenderar största delen av dagen på jobbet.

    Som sagt, stor skillnad på hur bra du är gentemot omgivning kontra hur bra/hur mycket du tycker om en viss sak för att DU gör det. 


    Jag jämför mig inte med andra. Jag känner inga andra, så jag kan inte jämföra med någon.
  • Anonym (ung vilsen)
    Anonym (öh) skrev 2018-04-25 20:19:25 följande:

    Vad har du för sjukdom som du är sjukskriven för?

    Man behöver inte vara bra på något för att jobba.


    Förlåt, jag svarade inte på det första.

    Först för svår ångest och depression med suicid-försök. Sedan misstänkt kronisk depression. Sedan igen svår ångest med flera suicid-försök.
  • Anonym (öh)
    Anonym (ung vilsen) skrev 2018-04-25 20:25:38 följande:

    Vad kan man jobba med utan att vara bra på något?


    Med vad som helst. Man blir inte bra av att sitta hemma och häcka utan man blir bra genom att göra saker.

    Jag är 40 och det är först nu jag kan börja säga att jag är bra på vissa saker. Och jag skulle inte blivit bra bara av att gå hemma. Jag har pluggat och jobbat och gnetat på. Helt bra kommer jag säkert först bli lagom till pension. Det är så livet ser ut. Man börjat livet dålig på allt men blir allt bättre i takt med att man gör saker.

    Sedan har alla olika förutsättningar. Vi har alla talang för olika saker och lär oss olika snabbt. Men det är någonting man inte kan påverka. Däremot kan man påverka sitt "görande".
  • Fennyxx

    Du måste inte vara "bra" på något bara sådär.. Det man gillar och gör mycket blir man till sist någorlunda bra på.. Försök hitta något som du trivs åtminstone lite med, om du bara är 22 så har du typ 60 år på dig minst att bli bra på något., men om du inte gör något alls kommer du garanterat inte vidare. ;)

  • Anonym (öh)
    Anonym (ung vilsen) skrev 2018-04-25 20:16:26 följande:

    Jag är en tjej, 22 år, som inte vet vad jag ska gör i framtiden. Jag blev av olika orsaker sjukskriven i trean på gymnasiet och nu är jag trött på att vara sjukskriven och vill göra något. Problemet är att jag inte kan något, och kommer inte på något att göra.

    Är det någon som har lite input eller tips eller idéer?


    Förlåt om jag var för blase tidigare. Det är bra att du vill komma igång. Det är första steget. Tror man ska satsa på att hand om sig själv och vara snäll med sig själv och hålla på med någonting man tycker om, om man har möjlighet. Eller så gör man bara någonting och så blir det roligt med tiden ju bättre man blir på det.

    Finns det nåt du gillar eller tror du har fallenhet för? Djur, människor, konst, musik, teknik, datorer?
  • Anonym (ung vilsen)
    Anonym (öh) skrev 2018-04-25 21:17:48 följande:
    Förlåt om jag var för blase tidigare. Det är bra att du vill komma igång. Det är första steget. Tror man ska satsa på att hand om sig själv och vara snäll med sig själv och hålla på med någonting man tycker om, om man har möjlighet. Eller så gör man bara någonting och så blir det roligt med tiden ju bättre man blir på det.

    Finns det nåt du gillar eller tror du har fallenhet för? Djur, människor, konst, musik, teknik, datorer?
    Nej, jag tror inte att jag har fallenhet för något. Jag älskar djur, men jag är allergisk, utom mot hundar. Mina enda riktiga kompisar i hela mitt liv var familjens hundar. Jag gick musikskola och älskade det, men mamma klagade hela tiden på att jag var dålig och skulle sluta darra på rösten. Jag ville gå restaurang på gymnasiet med bageriinriktning, men jag kom inte in. Jag fick gå barn och fritid istället för där kommer man minnsann in till och med utan att gå ut grundskolan nästan.
  • Anonym (ida)

    Antingen kan du ju göra något som städning eller dela ut tidningar eller så kan du satsa på att bli en riktigt bra fru och mamma. Det är också skills och nyttigt för det här förtappade samhället.

  • Anonym (Chef)

    Jag har bland annat några restauranger inom mitt ansvarsområde. Ett mycket allvarligt hotmot dessa är bristen på personal. Vi tvingas begränsa antalet gäster vissa dagar på grund av personalbrist. Jag känner en hotellchef som inte kunnat ha hotellet öppet nån enstaka helg på grund av personalbrist. Så mitt råd är att söka jobb på någon större restaurang eller hotell. Kanske kan arbetsförmedlingen hjälpa till i starten med nån form av praktiklösning. Efter en tid kommer du vara duktig på det du gör. Ingen föds som expert liksom.

Svar på tråden Vad ska jag bli när jag inte kan något?